English

در نخستین همایش منطقه ای آب مایه حیات تاکید شد:

حل مسئله آب نیازمند وحدت نظر و نگاه ملی است

در نخستین همایش منطقه ای آب مایه حیات، بر حل مسئله آب به صورت ملی و وحدت نظر میان مردم و مسئولان تاکید شد.

حل مسئله آب نیازمند وحدت نظر و نگاه ملی است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، در نخستین همایش منطقه ای آب مایه حیات که همزمان با روز پژوهش به همت بخشداری زواره و با حمایت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در شهر کویری زواره برگزار شد بیش از 100 نفر از مسئولان ،کارشناسان، نخبگان و استادان حوزه آب کشور موضوعاتی همچون تغییر سبک زندگی و تببین فرهنگ استفاده صحیح از آب، جدی گرفتن بحران کم آبی در کشور و عزم جدی مسئولان و مردم برای مقابله با بحران کم آبی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ارائه 4 مقاله کاربردی به صورت سخنرانی

دبیر اولین همایش منطقه ای آب مایه حیات گفت: این همایش با هدف انعکاس وضعیت کاهش سطح آب های زیرزمینی و فرونشست زمین همزمان با روز پژوهش در سالن دکتر علی شریعتی زواره برگزار شد.

محمد رضا شواخی زواره افزود: از 33 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش 15 مقاله بررسی و تایید و 4 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.

وی گفت: آقایان دکتر بهرام نادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، دکتر علی طالبی استاد دانشگاه یزد و رئیس انجمن آبخیزداری ایران، دکتر مسعود نصری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد و دکتر رضا اسلامی مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان در مقالات خود وضعیت حوزه های آبخوان اصفهان، کاشان، نطنز و اردستان و زواره را به صورت علمی تبیین و راهکارهای علمی برون رفت از این بحران را ارائه کردند.

حل مشکل آب کشور نیازمند نگاه جهادی است

مشاور وزیر نیرو و رئیس قرارگاه جهاد آبرسانی کشور در این همایش گفت: در حال حاضر موضوع آب به بحران ملی تبدیل شده و خروج از این بحران نیازمند نگاه ملی و وحدت مردم و مسئولان علمی و اجرایی است.

میثم جعفرزاده افزود: همانگونه که در حادثه سیل خوزستان و زلزله سر پل ذهاب، همه کشور از جمله استان اصفهان به یاری مردم حادثه دیده شتافتند، اکنون نیز برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی باید همه کشور با نگاه جهادی وارد عمل شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آبرسانی پایدار به روستاها اشاره کرد و گفت: به رغم تحریم ها و محدودیت اعتبارات، خوشبختانه آبرسانی به 10 هزار روستا در کشور با کمک قرارگاه جهادی امام حسن در یک بازه زمانی سه ساله آغاز شده است.

جعفر زاده گفت: به همت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ، تعدادی از روستاهای شهرستان اردستان نیز مشمول اعتبارات محرومیت زدایی شد و کار آبرسانی پایدار به روستاهای این شهرستان آغاز شده است.

وی استفاده از ظرفیت خیربن در اجرای طرح های آبرسانی را یکی دیگر از سیاست های وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: هم اکنون شورای خیرین آبرسان در بالاترین سطح تشکیل شده تا بتوان همچون خیرین مدرسه ساز در بخش آبرسانی به روستاها و مناطق محروم نیز از ظرفیت خیرین استفاده کرد.

اردستان پیشتاز در نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: در سال های اخیر مسئولان منطقه اردستان تمام تلاش خود را در خصوص مصرف بهینه آب در تمام بخش ها صرف نمودند.

سید صادق طباطبایی نژاد افزود: از سال 1396 تاکنون هیچ گونه مجوزی برای توسعه صنایع آب بر در این شهرستان صادر نشده و بارگذاری جدیدی بر منابع آبی این منطقه صورت نگرفته است.

وی افزود: در بخش کشاورزی هم اردستان نخستین شهرستان کشور بود که کار نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های کشاورزی را انجام داد و میزان برداشت آب را از 24 به 8 ساعت در شبانه روز کاهش داد.

وی با بیان این که اقداماتی در خصوص کاشت گیاهان کم آب بر نظیر پسته و زعفران در اردستان صورت گرفته است گفت: با وجود این باید تلاش ها در جهت اصلاح الگوی کشت و کاهش هدر رفت آب در بخش کشاورزی ادامه یابد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی همچنین به آبرسانی سیار به 65 روستای این شهرستان اشاره کرد و از اقدام شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی پایدار به 19 روستا از 32 روستای مجتمع روستایی همبرات با استفاده از منابع داخلی و بدون داشتن ردیف بودجه ای قدردانی کرد.

وی در عین حال بر اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای اردستان، مهاباد و زواره تاکید کرد.

اصفهان پیشتاز کمک رسانی در حوادث غیرمترقبه  اکنون انتظار یاری در حل مشکلات ناشی از خشکسالی دارد

در ادامه این همایش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان همواره در مهار بحران های ناشی از وقوع حوادث غیر مترقبه در سراسر کشور پیشتاز بوده است و اکنون که 15 ماه از خشک شدن متوالی زاینده رود می گذارد، 600 هزار اصله درخت دچار تنش آبی شده اند، 16 کانون گرد و غبار در استان شکل گرفته است و آبرسانی به بسیاری از شهرها و روستاهای استان به صورت سیار انجام می شود، از همه کشور درخواست همراهی و کمک برای رفع مشکلات ناشی از خشکسالی را دارد.

منصور شیشه فروش با اشاره به لزوم احیای رودخانه زاینده رود اعلام کرد: انتظار می رود مسولان امر در وزارت نیرو با روحیه جهادی، احیای این رودخانه را عملیاتی کرده تا آثار ناشی از وقوع خشکسالی در استان اصفهان به حداقل برسد.

تخصیص آب از خلیج فارس می تواند معادن اردستان را فعال سازد

فرماندار شهرستان اردستان نیز حفظ تمدن منطقه اردستان را اولویت اول مسئولان این شهرستان دانست و گفت: باید شرایط زیست مردم را که همان شرایط مطلوب اقتصادی و ادامه حیات مردم است فراهم سازیم.

حمیدرضا تاملی با بیان این که سال هاست هیچگونه مجوزی برای توسعه صنعت در اردستان صادر نشده است و این مسئله نباید موجب عقب ماندگی شهرستان بشود گفت: شهرستان اردستان ظرفیت خوبی در بهره برداری از ذخایر معدنی به ویژه مس دارد و اگر بتوان سهمی از خط انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور برای این منطقه تخصیص داد شاهد شکوفایی معادن و طرح های اشتغالزا خواهیم بود.

اصفهان پایین ترین سرانه مصرف و کمترین میزان آب بدون درآمد در کشور را دارد

مدیرعامل آبفای استان اصفهان نیز برگزاری این همایش را بیانگر نگاه مدبرانه و عاقلانه مردم و مسئولان استان اصفهان به مقوله آب دانست و گفت: این همایش نشان داد نگاه مردم شهرستان اردستان به آب نگاه سازگارانه و مدیریت آب در شرایط خشکسالی است.

هاشم امینی گفت: در ۱۲ سال گذشته زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی در بخش آب و فاضلاب در تمام نقاط استان گسترش یافته است.

وی کاهش مصرف سرانه آب در اصفهان را یکی از عوامل تأمین پایدار آب شرب مردم دانست و اعلام کرد: در سال 1386 سرانه مصرف آب در اصفهان 189 لیتر در شبانه روز بود که با فرهنگ سازی و همکاری خوب مردم، این رقم در سال 1398 به 157 لیتر در شبانه روز رسید.

امینی ارتقاء سطح خدمات آبفا در روستاها را ضروری دانست و بیان کرد: پس از یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی در اصفهان با اجرای طرح 300_100 که در حقیقت اصلاح و توسعه 300 کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی در مدت 100 روز بود، زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء خدمات در روستاها بیش از پیش فراهم شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان این که با استفاده از فناوری های جدید زمینه خدمات رسانی مستمر در شهرها و روستاها فراهم شده است تصریح کرد: استفاده از سامانه های تله متری و تله کنترل، بازسازی خطوط انتقال و شبکه های توزیع آب موجب شد تا میزان هدررفت و آب بدون درآمد در مناطق تحت پوشش آبفای استان اصفهان از 31 به حدود 18 درصد برسد که جزو کمترین ها در کشور به شمار می رود.

نهایی شدن الگوی کشت در استان اصفهان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در این همایش از به روز رسانی سند ملی آب در استان اصفهان خبر داد و گفت: الگوی کشت در استان اصفهان نهایی شده و قرار است این الگو در شورای برنامه ریزی استان مصوب شود.

مهرداد مرادمند در عین حال اعتبارات بخش آبیاری های نوین را کافی ندانست و گفت: الگوی کشت 10 الزام دارد که باید از آن حمایت شود.

وی افزود: اگر محدودیت هایی برای بخش کشاورزی وضع می شود باید کمک هایی نیز برای جبران خسارت و ادامه زندگی کشاورزان نیز در نظر گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه