English

استان فارس رتبه اول توسعه حل اختلاف در کشور شد

در ارزیابی تعالی حل اختلاف کشور عملکرد استان فارس توسط نهاد‌های ملی بررسی و برای سومین سال متوالی مجموعه توسعه حل اختلاف فارس حائز رتبه اول در کشور شد.

استان فارس رتبه اول توسعه حل اختلاف در کشور شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس، به نقل از دادگستری فارس، حجت‌ الاسلام‌ و‌ المسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان، در همایش فصلی روسای کل و دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور، پس از دریافت لوح تقدیر ۳ ستاره از ریاست قوه قضاییه با اشاره به عملکرد و تلاش‌های شبانه روزی اعضاء، کارکنان و مدیران توسعه حل استان فارس کسب این عنوان را به فعالان حوزه صلح و سازش در استان فارس تبریک گفت و عنوان کرد: فعالیت در راستای اصلاح ذات‌البین و توسعه فرهنگ اصیل صلح و سازش، بدون چشم‌ داشت مادی بسیار ارزشمند و دارای تأثیرات مثبت اجتماعی است.

وی با اشاره به نتایج بررسی عملکرد استان‌ها در ۳ سال اخیر در حوزه شورا‌های حل اختلاف گفت: استان فارس در ارزیابی سال ۱۳۹۹  در ۲۳ شاخص و در ارزیابی مدل تعالی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حائز رتبه اول شد که این امر حاصل برنامه‌ محوری و تلاش شبانه‌ روزی اعضاء و غنای فرهنگی مردم استان در شاخص اجتماعی گذشت و بخشش است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دادگستری استان تعامل و تفاهم با برخی سازمان‌ها، سمن‌ها و ستاد صبر استان جهت کاهش اطاله دادرسی و جلوگیری از تجمیع پرونده‌ها در هیئت‌های عمومی و تخصصی صلح است تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی به ویژه متنفذین، ریش‌سفیدان محلی و ائمه جمعه و جماعات از محوری‌ترین اقدامات ستاد صبر استان فارس در یک سال اخیر بوده است.

وجود ۳۰۰ هیئت صلح فعال در استان فارس

حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین موسوی از وجود ۳۰۰ هیئت صلح فعال از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در امر صلح و سازش در استان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۱۵۰ هیئت صلح در مساجد، ۷۰ هیأت صلح در کلانتری‌ها و مابقی نیز در بقاع متبرکه، مصلحین و به صورت هیئت‌های تخصصی در ادارات تشکیل شده است.  

وی همچنین از ارجاع ۵ هزار فقره پرونده از ابتدای سال جاری به هیئت‌های صلح استان خبر داد و گفت: میزان مصالحه پرونده‌های ارجاع شده به هیئت‌های صلح استان حدود ۵۰ درصد است که این امر دستاوردی قابل تأمل برای مجموعه قضایی استان است.

۴۹ فقره پرونده قصاص در پویش "به عشق امام رئوف" در استان فارس به سازش ختم شد

رئیس شورای قضایی استان فارس نفوذ کلام اعضای شعب ویژه مصالحه پرونده‌های قصاص در استان را بی‌نظیر خواند و افزود: مصالحه پرونده قصاص استان در پویش «به عشق امام رئوف می‌بخشم» ۴۹ فقره بود و از ابتدای سال جاری ۳۰ پرونده قصاص دیگر نیز به صلح و سازش ختم و محکومان به زندگی دوباره بازگشتند.

حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین موسوی نگاه مجموعه مدیریت قضایی استان به مقوله شورا‌های حل اختلاف را جلوگیری از عمیق‌تر شدن اختلافات و رفع آن در ابتدای وقوع اختلاف خواند و اظهار کرد: در بسیاری موارد می‌توان با ورود به موقع، اختلافات حادث شده را مدیریت کرد و از عمیق‌تر شدن آن جلوگیری کرد و همین امر می‌تواند زمینه حل اختلاف و رفع کامل خصومت را فراهم کند بنابراین وجود اعضای کاردان، باتجربه و موقعیت‌شناس در این حوزه یکی از کلیدی‌ترین موضوعات در موفقیت برنامه هاست.

وی با بیان اینکه استان فارس به عنوان یکی از پیشتازان عرصه شورا‌های حل اختلاف از ابتدای شکل‌گیری، آماده به اشتراک گذاشتن تجارب خود در این حوزه است یادآور شد: مدیران قضایی استان فارس و فعالان عرصه صلح و سازش دوستدار برقراری مصالحه در پرونده‌های قابل سازش در سراسر کشور هستند.

رئیس شورای حل اختلاف کشور در این همایش، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۳ درصد پرونده‌های قابل سازش در سراسر کشور به سازش ختم شده‌اند گفت: سال گذشته ۵۵۵ نفر نیز در کل کشور از قصاص رهایی یافتند.

وی افزود:در مجموع بررسی اقدامات مختلف در قالب ارزیابی مدل تعالی دادگستری‌های کشور در حوزه حل اختلاف، توسعه حل اختلاف دادگستری استان فارس حائز رتبه اول شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه