English

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در کردستان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج مبتلا هستند.

بر اساس پایش اطلاعات سامانه وزارت بهداشت، در استان کردستان 3 هزار و 672 نفر به انواع بیماری های خاص و صعب العلاج مبتلا هستند.

 بیش از 3 هزار و 600 نفر در کردستان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج مبتلا هستند.

به گزارش خبرگزاری موج کردستان، اسعد فتحی‌پور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان  اظهار داشت: در استان کردستان 3 هزار و 672 بیمار خاص و صعب‌العلاج در سامانه شناسایی بیماران نادر وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: در استان کردستان 120 نفر به بیماری تالاسمی، هزار و 932 نفر به ام‌اس، 615 نفر به دیالیز،  176 بیمار به هموفیلی و 659 نفر هم به بیماری پیوند کلیه دچار هستند.

فتحی‌پور ادامه داد: در زمینه بیماران صعب‌العلاج نیز 34 نفر به بیماری سیستیک فیبروزیس، 11 نفر به بیماری بال پروانه‌ای، یک نفر به بیماری ام‌پی‌اس، 11 نفر به اس‌ام‌ای، یک نفر به بیماری پمپه، یک نفر به گوشه، 14 نفر به نقص ایمنی اولیه و 70 نفر به اختلال طیف اوتیسم مبتلا هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه شناسایی بیماران طیف اوتیسم به تازگی آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تعداد بیماران اوتیسم در استان قطعا بیشتر از موارد اعلام شده است لذا از بیماران مبتلا به هر سه طیف اوتیسم درخواست می‌شود جهت تشکیل پرونده به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان واحد بیماری‌های نادر مراجعه کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود آمار بیماران پیوندی در استان را اعلام کرد و گفت: 8 بیمار پیوند قلب، 102 بیمار پیوند کبد، 6 بیمار پیوند قرنیه و یک بیمار پیوند پانکراس در استان وجود دارد.

فتحی‌پور به روند درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج هم اشاره و اذعان کرد: خدمات این بیماران در دو بخش تخصصی و حمایت صورت می‌گیرد که در بخش خدمات تخصصی روتین تمام هزینه‌های درمان رایگان است، در خدمات سیستم‌های حمایتی نیز با محدودیت‌های خاصی ارائه می‌شود.

وی گفت: در استان کردستان همچون سایر نقاط کشور صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج برای 107 نوع بیماری راه‌اندازی شده و بیماران می‌توانند با مراجعه به بیمه سلامت و ارائه فاکتور درمان، بخشی از مبلغ درمان را دریافت کنند.

فتحی‌پور در پایان توصیه کرد: با اصلاح سبک زندگی و انجام آزمایش‌های قبل ازدواج به خصوص در خانواده‌هایی که اعضای آن به بیماری‌های نادر مبتلا هستند، در روند پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج جلوگیری کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه