English

معاون علوم پزشکی کردستان:

چاقی در کردستان از میانگین کشور بیشتر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: متأسفانه میانگین شاخص چاقی در کردستان به ویژه چاقی شکم نسبت به میانگین کشور بیشتر بوده و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

چاقی در کردستان از میانگین کشور بیشتر است

به گزارش خبرگزاری موج کردستان ،فرزام بیدارپور  اظهار کرد: بیماری‌های غیر واگیر حدود ۷۵ درصد بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و بیماری‌های قلبی، سرطان، تنفسی، دیابت و فشار خون در رأس این بیماری‌ها قرار دارند.

وی افزود: رژیم غذایی نامناسب، مصرف مشروبات الکلی و عدم تحرک به عنوان عامل‌های اصلی مرگ و میر در جهان مطرح بوده و رژیم غذایی ناسالم و چاقی یکی از موارد مهم این روزهای جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بیان کرد: چاقی به ویژه چاقی شکم یکی از بحث‌های مهم این روزهای جامعه بوده و عوارض آن بسیار مهم است.

وی افزود: به دلیل شرایط محیطی، شهرنشینی و کم تحرکی متأسفانه جامعه رو به چاقی رفته و این مهم در همه بیماری‌ها تأثیر گذار است.

بیدار پور گفت: برخی از سرطان‌ها این روزها با رژیم غذایی در ارتباط است و چاقی علاوه بر سرطان، موجب مشکلات تنفسی و دیابت نیز می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق شاخص‌های علمی، میانگین چاقی نوجوانان کشور ۶.۹۳ درصد است اما در استان کردستان این میزان ۵.۷ درصد است که نسبت به کشور بهتر می‌باشد اما میزان چاقی در رده سنی جوانان کشور ۱۱.۲۴ درصد و استان کردستان ۱۵.۸ درصد بوده و نسبت به کشور بسیار بیشتر هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: میانگین چاقی در استان کردستان در رده سنی میانسال حدود ۳۰.۲۱ درصد و در کشور ۲۱.۶۵ است و در این رده سنی نیز وضعیت خوبی نسبت به کشور نداریم.

بیدار پور با عنوان اینکه شاخص چاقی سالمندان کشور ۱۹.۳۶ و استان کردستان ۲۰.۳۹ است، گفت: متأسفانه میانگین استان کردستان از شاخص چاقی به ویژه چاقی شکم نسبت به کشور بیشتر بوده و این عامل به تغذیه و تحرک فیزیکی بستگی دارد.

وی بیان کرد: در دنیا از هر ۴ نفر فعالیت فیزیکی ندارند و نوجوانان بیشتر به این مشکل مواجه شده و استان کردستان با توجه به شرایط توپوگرافی جامعه از تحرک کمتری برخوردار بوده و این ذخایر چرپی موجب چاقی می‌شود.

بیدار پور خاطرنشان کرد: اگر برای کنترل میزان چاقی در بین رده‌های مختلف سنی در استان چاره‌ای اندیشیده نشود در آینده‌ای نزدیک شاهد بسیاری مشکلات و بروز بیماری‌های گوناگون در استان خواهیم بود که سلامت جمع کثیری از کردستانی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه