English

نماینده ولی فقیه در فارس:

باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم

امام جمعه شیراز گفت: باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم و رفت و آمد داشته باشیم اما در هر جا که برویم شعب (ملت) ایرانی هستیم.

باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم

به گزارش خبرگزاری موج فارس، آیت الله لطف الله دژکام در مراسم افتتاح مدرسه حج خادمین فرهنگی اهل سنت استان فارس و بوشهر در شهر گله دار شهرستان مُهر در استان فارس اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات می فرماید "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ"، ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند.

نماینده ولی فقیه در فارس ضمن قدردانی از این حرکت ارزشمند علمی و فرهنگی افزود: امیدوار هستیم حرکت ارزشمندی که شروع شده است به نتایج مطلوب خود برسد.

وی ادامه داد: بنده اهداف مدارس حج را که نگاه می کردم انصافا اهداف ارزشمندی است که بعثه مقام معظم رهبری در این زمینه تلاش های خوبی انجام داده و می دهد و از همه این عزیزان تشکر ویژه داریم. این همتی که مجموعه مدارس اهل سنت داشته اند و امروز نتیجه همکاری این دو مجموعه افتتاح این مدرسه است به فال نیک می گیرم و امیدوارم همه عزیزان در اهداف خود موفق باشند.

او با اشاره به آیه" وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا"، افزود: در ترجمه امروزی "شعب" باید بگوییم به ملت تعبیر می‌شود و خداوند ملت‌هایی قرار داده و ما همه ملت ایران هستیم و وقتی به حج‌می رویم در آنجا ایرانی هستیم.

آیت الله دژکام افزود: ملت ایران باید در بین همه امت اسلامی درخشش داشته باشد، وجه درخشش هم در آخر آیه فرموده که "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ"، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.

وی ادامه داد: مدرسه حج تشکیل می شود تا وقتی شعب ایرانی در این مجمع عمومی و بین‌المللی امت اسلامی مشارکت می کند بگویند ایرانی ها اکرمین هستند. باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم و رفت و آمد داشته باشیم اما در هر جا که برویم شعب (ملت) ایرانی هستیم.

 امام جمعه شیراز، با اشاره به برگزاری همایش هویت ایرانیان هفته گذشته در شیراز افزود: در این همایش بحث این بود که ایرانی بودن ما به چیست؟برخی می گویند هر کسی در این سرزمین باشد ایرانی بوده و این سرزمین در طول تاریخ بزرگ و کوچک شده است. ملاک این نیست که در کدام مرز سیاسی هستی و ملاک هایی از این عمیق تر و دقیق‌تر داریم.

آیت الله دژکام گفت: بنده از متن شاهنامه فردوسی استدلال کردم که ایرانی چهار ویژگی دارد و افتخار فردوسی و هر کسی که به موضوع ملیت ایرانی اشاره کرده به این چهار مطلب است و این چهار مورد را اگر در مدرسه حج تقویت کنیم ببینید نتیجه چه می شود.

وی ادامه داد: اول خِرَد ورزی، به نام خداوند جان و خرد که از اول شاهنامه تا آخر بر موضوع خرد و خرد ورزی ایرانیان خیلی تاکید شده، دوم معنویت، که در شاهنامه ذره ای بی اخلاقی رستم انجام داد و فر ایزدی از او گرفته شد و ما ایرانی ها باید به خلق خوب و معنویت در حج که موسم اجتماع امت اسلامی است شناخته شویم.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: سوم دین داری، مدرسه حج می گوید اگر یک نفر شافعی مذهب است و مشرف برای زیارت خانه خدا می شود از چارچوب فقه شافعی خارج نمی‌شود. در زمان انجام اعمال حج با گستردگی احکامش باید در چارچوب فقه باشیم.

وی گفت: علم دوستی ویژگی چهارم ایرانی ها است. پیامبر (ص) فرموده که اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد.

آیت الله دژکام خاطر نشان کرد: این چهار ویژگی ربطی به شیعه و سنی ندارد و برای هر ایرانی است و زمانی که به حج می روید ملت ایرانی را عزتمند کنید و آبروی ملت ایرانی باید محفوظ بماند و امیدوارم این جهت را در مدرسه حج بیشتر تقویت کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه