English

امام جمعه شیراز:

وحدت حوزه و دانشگاه بعنوان دوگروه پیشران در جامعه/لزوم گفتمان سازی در کشور

امام جمعه شیراز با اشاره به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه اظهارداشت: این دو گروه پیشران در جامعه هستند، نفوذ علمی و معنوی در اقشار مختلف دارند و نمونه یده واحده هستند.

وحدت حوزه و دانشگاه بعنوان دوگروه پیشران در جامعه/لزوم گفتمان سازی در کشور

به گزارش خبرگزاری موج فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام  نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۵ آذرماه با بیان اینکه انقلاب اسلامی برپایه عقاید و باور‌هایی شکل گرفته است، تصریح کرد: ذهنیت دشمنان انقلاب و در راس آن جریان‌های تصمیم‌ساز در آمریکا این است که این انقلاب تمام می‌شود، اما باید گفت اگر باور‌هایی که پایه انقلاب اسلامی است تمام شد، انقلاب اسلامی هم تمام می‌شود.

وی با اشاره به رب بودن خداوند در عالم گفت: تقریبا همه انسان‌ها خالق بودن خدا را قبول دارند، اما ربوبیت را قبول نمی‌کنند که در این هنگام چند دسته می‌شوند؛ عده‌ای بت پرست و عده‌ای خودپرست شدند، در غرب اومانیزم انسان پرستی یا همان اومانیته خودپرستی را ملاک قرار داده‌اند که به فرموده مولوی بت بزرگ است.

وی با اشاره به مباحث مربوط به  توحید تشریعی گفت: تشریع یعنی قانون‌گذاری، توحید تشریعی در آیات متعددی از قرآن کریم آمده است و قانونگذاری را متعلق به خدا دانسته و هرکس قانون خدا را قانون زندگی خود قرار ندهد کافر، ظالم و فاسق خوانده است بنابراین کسی که به حکم خدا عمل نکند، کافر، ظالم و فاسق است.

وی گفت: در مقابل حکم خداوند کسی دیگری نباید حکم بدهد؛ این توحید در قانون‌گذاری است، اگر ما بپذیریم که خدا قانون‌گذار جامعه انسانی است، کارمان تفاوت می‌کند با اینکه قبول نکرده باشیم. امروز اگر چیزی غیر از حکم خدا و قرآن می‌گویید تسلیم می‌شویم، اما اگر حرف ما حکم خدا و قرآن است نباید تسلیم شویم، با اذن و توکل به خدا بنای پوشالی مستکبران را در هم خواهیم شکست.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: به این سران سلطه گر آمریکایی که هر روز جلوداری می کنند، می گوییم همانطور که نمرودها و فرعون ها رفتند شما هم رفتنی هستید و عزت و عظمت و سربلندی برای مومنین است همانطور که قرآن گفته است " وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ"

آیت الله دژکام با اشاره به لزوم گفتمان سازی در کشورهای اسلامی گفت: در کشور و جهان اسلام در دو تا سه قرن اخیر، گفتمان سازی در کشورهای اسلامی را انجام نداده ‌ایم.  

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: باید گفتمان را از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم تبلیغ و تبیین نسبت به مسائل مختلف را به صورت مناسب ارائه دهیم.

او ادامه داد: رهبر انقلاب طی ماه‌های اخیر نیز موضوعی را به عنوان دغدغه اصلی که باید گفتمان عمومی شود مطرح کردند و آن بحث ایران قوی و مستقل است. ایشان خاطرنشان کردند که "دعوایی که امریکا و ابرقدرت‌ها با ما دارند سر این است که ایران قوی و مستقل نداشته باشیم"

آیت الله دژکام با تاکید بر لزوم گفتمان سازی عمومی در کشور به عنوان یک ضرورت، گفت: رهبر انقلاب در قضیه شهدای حرم شاهچراغ(ع) گفتند "همه ملت یده واحده باشند". امروز جریان‌های مختلف سیاسی در کشور می‌گویند نظام اسلامی را قبول داریم و ایران قوی می‌خواهیم اما اگر راست می‌گویند در این شرایط چرا متحد عمل نمی‌کنند؟ اگر راست می‌گویند رقابت‌ها را در سطحی دنبال کنند که دشمن سود نبرد و یده واحده بودن به معنی این است.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) همه مسلمانان را یک مشت و یک دست می دانستند و باید اکنون ما بدانیم که ممکن است از هم‌ گله هم داشته باشیم ولی نباید به اصل دین و حیثیت ایران ضربه بزنیم و یده واحده و ایران قوی و مستقل باید گفتمان همه ما باشد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر این موضوع که حفظ استقلال و قدرت کشور مسئله اول و مابقی مسائل، اولویت‌های بعدی است، گفت: دیگر اولویت ها نه اینکه مهم نیستند اما استقلال و قدرت کشور بر آنها ارحج تر است.

وی با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه هم گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این ید واحده بودن کمک خوبی می کند و این ۲ نهاد در این زمینه پیشران هستند.

امام جمعه شیراز با اشاره به پیش بینی سه مجمع علمی در دانشگاه شیراز هم اظهار کرد: در این زمینه بر دریا محوری تاکید شده است و بر اقتصاد دریا محور که در دانشگاه شیراز مطالعات شروع شده بود هم تاکید شده است و حداقل ۱۰ درصد اقتصاد از دریا تامین می شود که در کشور ما ۲ درصد است در حالیکه پنج برابر این می ‌توانیم از دریا استفاده کنیم و دانشگاهیان در این قضیه باید پیشران شوند.

وی ادامه داد: در زمینه علوم انسانی هم حرکت خوبی شده است که در تحقق ایران قوی بسیار مهم است و مجموعه‌ های فرهنگی و تبلیغی از دانشگاه باید حمایت کنند و باید در روز وحدت حوزه و دانشگاه انعکاس قوی در سطح جامعه داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: مسئله دیگر که برای ایران قوی مهم است این است که بدانیم در آینده چه قدم‌هایی برای ایران قوی برداریم، اکنون برنامه هفتم به صورت جدی مطرح است، اما در محافل نخبگانی مورد اهمیت نیست؛ برنامه ششم فقط ۳۰ درصد اجرا شده ۷۰ درصد را شاید دولت و مجلس کم کاری کرده باشند، اما قسمتی تقصیر خودمان است. برنامه پنج ساله کشور زمین مانده هیچ کس مطالبه نمی‌کند و برنامه پنج ساله بعدی میخواهند بنویسند هیچ کس کاری نمی‌کند.  

وی با گرامیداشت روز حمل و نقل و راهداری هم اظهار کرد: فارس در مسیر اصلی ترانزیت کالا قرار دارد و تکمیل خط آهن شیراز تا کرمان اهمیت بسزایی در این میان دارد و مسیر به سمت بوشهر هم باید تسریع شود.

وی در ادامه به مناسبت فرارسیدن روز حمل و نقل از زحمات ،رانندگان و فعالان این عرصه در کشور تشکر کرد و گفت: اگرچه همیشه زحمات رانندگان با غیرت که شب و روز برای برطرف کردن نیاز‌های جامعه درتلاشند ستودنی بوده، اما در جریانات اخیر این قشر از جامعه که بار‌ها از طرف دشمنان تهدید شدند نشان دادند برای سربلندی کشور مجاهدانه پای کار ایستاده‌اند و شایسته بهترین صفات هستند.

آیت‌الله دژکام همچنین ضمن خداقوت به مجموعه اداره راهداری فارس، گفت: اعلام شده که ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان احداث می‌شود که ۱۰۰ کیلومتر آن را امسال به بهره برداری می رسانند و امیدوار هستیم که با قوت و جدیت کار کنند و البته حمایت‌های خوبی استانداری برای آنها پیش بینی کرده تا کار ادامه پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه