English

مدیر آموزش و پرورش استثنایی کردستان:

تدوین خط بریل الفبای کوردی

مدیر آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: با توجه به نیاز جامعه معلولان استان و با همکاری دانشگاه کردستان، خط بریل الفبای کردی به زودی تدوین می شود.

تدوین خط بریل الفبای کوردی

به گزارش خبرگزاری موج کردستان؛ طالب محمدی در شورای آموزش و پرورش کردستان اظهار کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۴۵۴ دانش آموز استثنایی در مدارس کردستان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: متأسفانه در چند سال اخیر پوشش اخبار ناشنوایان در صدا و سیمای استان کردستان تعطیل شده است و این در حالی است که در فصل هفتم قانون ملی حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تأکید شده که صدا و سیما حداقل پنج ساعت در هفته برنامه سازی کند.

محمدی تصریح کرد: حضور مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیمای مرکز استان یکی از مطالبات است.

وی در ادامه سخنان خود از تدوین خط الفبای بریل کردی در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون اساسی خبر داد و گفت: تدوین این الفبا توسط مرکز کردستان شناسی و معاونت پژوهشی دانشگاه و با مجوز شورای آموزش و پرورش کردستان انجام خواهد شد.

ابراهیمی مشاور استاندار کردستان در امور معلولان نیز در این جلسه اظهار کرد: تصویب طرح بریل کردی یکی از محوری ترین برنامه‌های ماست.

وی افزود: هم اکنون دانشجوی نابینای رشته ادبیات کردی در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل است اما هنوز خط بریل کردی نداریم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموزان نابینای کردستانی توانمندی و استعداد فعالیت در حوزه زبان و ادبیات کردی را دارند و امیدواریم این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه