English

رییس دانشگاه کردستان:

هورامان محور تقویت تعامل در عرصه اقتصاد علمی است

رییس دانشگاه کردستان گفت: هورامان به عنوان منطقه مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق محوری برای تقویت تعامل در عرصه اقتصاد علمی است.

هورامان محور تقویت تعامل در عرصه اقتصاد علمی است

به گزارش خبرگزاری موج کردستان؛ حامد قادرزاده روز چهارشنبه در نخستین همایش بین‌المللی هورامان که با هدف بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه این منطقه در حال برگزاری است، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از بازار کردستان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق در جایگاه علمی و اقتصاد کالایی به هورامان وابسته است که شناخت بیشتر توانمندی های این منطقه باعث تقویت تعامل و بهره‌گیری از تفاوت ها موجب خلق فرصت های جدید می‌شود.

وی معرفی فرصت ها و شناخت هورامان را عامل تعمیق شناخت در عرصه‌های دیگر برشمرد و گفت: هورامان پیام‌رسان و تثبیت کننده این شناخت است که محدودیت زمینه پیشرفت را فراهم می کند.

رییس دانشگاه کردستان ادامه داد: تلاش و ارزش های فراوانی در این منطقه ایجاد شده که شناخت آن نیازمند ده ها کنفرانس است.

اقتصاد انسانی، تعمیق ارزش ها و عبور از محدودیت در مسیر تبدیل به فرصت از جمله ویژگی های دیگر هورامان بود که قادرزاده به آن اشاره کرد.

قادرزاده با بیان رسالت و مسوولیت های اجتماعی دانشگاه کردستان، افزود: دانشگاه کردستان، دانشگاهی است که در سطح ملی و بین‌المللی در حال درخشش و شناخت است.

اولین همایش بین‌المللی هورامان با همت دانشگاه کردستان و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در حال برگزاری است این همایش شامل بخش‌ها و پنل‌های تخصصی است و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

منطقه هورامان/اورامانات، منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور، بین ۲ استان کردستان و کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق واقع شده و دارای کوه‌های سربه فلک کشیده و رودهای خروشان است.

وجود این عوامل طبیعی دره‌هایی را شکل داده که ساکنان هورامان/ اورامانات، هزاران سال در تعامل با طبیعت زندگی کرده و این تعامل را می‌توان در باغ های پلکانی، معماری پلکانی زندگی هوار نشینی (کوچ گاه های موقت)، جشن‌ها و آیین‌های اصیل و صنایع‌ دستی منحصر بفرد منطقه مشاهده کرد.

پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان پنجم مردادماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون دارای هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه کردستان با پذیرش بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه