English

دانشگاه یزد منتخب پروژه‌های خلاق و عام‌المنفعه در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناهای تاریخی

دانشگاه یزد به واسطه فعالیت دانشکده هنر و معماری منتخب مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بود.

دانشگاه یزد منتخب پروژه‌های خلاق و عام‌المنفعه در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناهای تاریخی

به گزارش خبرگزاری موج یزد، در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، قائم مقام وزیر و معاون صنایع دستی، جمعی از مدیران وزارتخانه و پیشکسوتان مرمت‌گری از رییس دانشگاه یزد و حسن رسولیان خیّر یزدی در بخش منتخب پروژه‌های خلاق و عام‌المنفعه برای ایده تبدیل خانه‌‌های تاریخی به دانشگاه یزد تقدیر شد.

عباس کلانتری خلیل‌‌آباد رییس دانشگاه یزد در این مراسم کارکرد حضور دانشگاه در حوزه میراث‌فرهنگی را تبیین کرد و گفت: باتوجه به اینکه بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شده، حفاظت آن از اهمیت زیادی برخوردارست.

وی با اشاره به اینکه هر سال تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی که در این بافت قرار دارند از سوی خیران، فعالان و اداره‌ کل میراث‌فرهنگی مرمت می‌شود گفت:‌ متون علمی ما متون ترجمه‌ای است و باید از دانش بومی در حفاظت از بافت تاریخی استفاده کنیم و ارزش‌های معماری ایرانی‌اسلامی را حفظ کنیم.

رییس دانشگاه یزد با اشاره به اینکه قرار گرفتن دانشکده معماری در فضای بافت تاریخی محاسن زیادی دارد اظهار کرد: این امر باعث می‌شود دانشجویان به طور ملموس با این هنر آشنا شوند و به دلیل عجین بودن سنت و مذهب در بافت تاریخی، نقش موثری در تربیت و بالندگی دانشجویان داشته باشد. ارتباط با جامعه و احیا و حفظ بناهای تاریخی به دست متخصصین نیز از دیگر محاسن حضور دانشکده در بافت تاریخی است.

وی ضمن قدردانی از خیران نیکوکار یزدی از جمله آقای رسولیان و دکتر مرتاض گفت:‌ حدود ۲۵ خانه تاریخی توسط خیّران یزدی یا به کمک بودجه‌های دولتی مرمت شده و در اختیار پژوهشگران اعم از دانشجویان و استادان قرار گرفته است.

کلانتری تصریح کرد: امروز فارغ‌التحصیلان دانشکده هنر و معماری یزد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشیدند. حضور دانشکده معماری در بافت تاریخی یزد موجب پویایی این بافت تاریخی شده است.

گفتنی است: در پایان مراسم که در محل وزارتخانه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد با اهدای لوح تقدیر از ۱۴ نفر از کنشگران و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی کشور قدردانی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه