English

وزیر علوم در کرمانشاه:

توجه به علم تنها را تحقق شعار سال است/سامانه «دانا» به زود رونمایی می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به کرمانشاه گفت: اگر بخواهیم شعار سال که مهار تورم و رشد تولید بوده و مورد تاکید مقام معظم رهبری نی می باشد را محقق کنیم، راهی جز توجه به علم و دانش و سرمایه گذاری روی علم نداریم.

توجه به علم تنها را تحقق شعار سال است/سامانه «دانا» به زود رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، محمدعلی زلفی گل در همایش آموزش عالی در غرب کشور که امروز ۹ اردیبهشت به مناسبت ۵۰ سالگی تاسیس دانشگاه رازی کرمانشاه  برگزار شد، با اشاره به جایگاه بالای دانش و دانشگاه گفت: راه حل مشکلات کشور از طریق توجه به علم و دانش است.

وی افزود: اگر بخواهیم شعار سال   که  مهار تورم و رشد تولید بوده و مورد تاکید مقام معظم رهبری نی می باشد را محقق کنیم، راهی جز توجه به علم و دانش و سرمایه گذاری روی علم نداریم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت امکانات و تجهیزات دانشگاه ها بویژه در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی، گفت: در شرایطی که اساتید ما برای حداقل تحهیزات مورد نیاز کار خود بمانند و امکانات ما قدیمی باشد و اعتبارات ما بیشتر صرف هزینه های جاری شود، امکان حرکت سریع در حوزه های علمی میسر نیست و نمی شود با این دست فرمان سریع حرکت کرد.

زلفی گل به اقدامات خوب دولت سیزدهم در زمینه رفع این مشکلات اشاره کرد و افزود: اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و سال گذشته دولت کمک کرد و دانشگاه ها موفق شدند تمام مطالبات سالهای گذشته خود را تسویه کنند.

وزیر علوم گفت: همچنین برای شش هزار نفر از اساتید جدید پژوهانه اختصاص داده شده و به تمام هیات امنای دانشگاه ها اعلام کرده ایم که به زودی پژوهانه اعضای هیات علمی باید چند برابر شود.

وی افزود: همچنین پژوهانه رساله‌های دکتری برای موضوعات نیازمحور کشور که از سایت نظام ایده ها و نیازها استخراج شود هم چندین برابر خواهد شد.

زلفی گل گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه فرهنگیان تجهیزات و امکانات لازم برای مهارت آموزی دانشجویان خود را در اختیار دارند، اما اگر دانشجوی ما بخواهد در حوزه صنعت، کشاورزی، نفت و ... فعالیت کند، تجهیزات و امکانات این حوزه ها در اختیار ما نیست.

زلفی گل با بیان اینکه مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد، گفت: دولت باید برای برنامه هفتم توسعه لایحه ای داده و به تصویب مجلس برساند تا تمام دستگاه ها و نهادها مکلف به پذیرش کارآموزی دانشجویان شوند و برای این کار مشوق هایی مانند تخفیفات مالیاتی دریافت کنند.

وزیر علوم تاکید کرد اگر به دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری هستیم، راهی جز این نداریم که در قانون شرایط برای کار آموزی دانشجویان فراهم شود.

وزیر علوم تاکید کرد: دست فرمان آموزش عالی کشور باید عوض شود و نوع نگاه ها باید در این زمینه تغییر کند و باید به سمتی برویم که علم آموزی در دانشگاه در کنار کسب تجربه در جامعه و محیط عملی قرار گیرد.

 

رونمایی از سامانه «دانا» به زودی

وزیر علوم در ادامه از راه اندازی سامانه نظام ایده ها و نیازها خبر داد و افزود: این سامانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و تمام صنایع خصوصی و دولتی موظفند تمام  نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی افزود: اساتیدی که پژوهش ها و تحقیق‌های خود را بر اساس نیازهای ثبت شده در این سامانه انجام دهند، پژوهانه چند برابری دریافت خواهند کرد.

وزیر علوم از رونمایی از سامانه جدید دیگری به نام سامانه "دانا" در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و افزود: این سامانه طی برنامه ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت در شیراز رونمایی خواهد شد.

وی هدف از راه اندازی این سامانه را تقویت مرجعیت سازی علمی کشور عنوان کرد و افزود: پیش از این صنعتگران ما مجبور بودند برای اطلاع از یافته های علمی در حوزه نیاز خود به سامانه های خارجی رجوع کنند، اما با راه اندازی سامانه "دانا" این نیاز مرتفع می شود.

وی افزود: این سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان است و برای هر پژوهشگر به زبان های فارسی، ترکی، انگلیسی و عربی صفحه شخصی ایجاد شده و کارنامه علمی آنها در آنجا قرار دارد.

زلفی گل مرجعیت سازی علمی کشور را یکی از پنج اولویت وزارت علوم عنوان کرد و افزود: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی، شاگرد فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، سرمایه و ثروت از دانش پنج اولویت وزارت علوم است که با جدیت پیگیر تحقق آنها هستیم.

وی افزود: حقیقت امروز جهان این است که کشورها به دنبال فتح و پیروزی از طریق علم هستند و کشورگشایی امروز از طریق علم و فناوری پیگیری می شود. امروز کشورها به جای جنگ سخت از طریق علم و فناوری و فضای مجازی به دنبال جنگ نرم هستند تا با کمترین هزینه اهداف خود را پیش ببرند و ما نیز باید همانند دیگر میدان‌ها در این میدان پرقدرت ظاهر شویم.

وی تاکید کرد: علم کارهای ناشدنی را شدنی می‌کند و کافی است که به علم و دانشگاه و دانشگاهیان اعتماد کنیم تا شاهد حل مشکلات کشور و قدرتمند شدن بیش از پیش ایران عزیزمان باشیم.

وی در ادامه با تقدیر از مسئولین دانشگاه رازی کرمانشاه در برگزاری این همایش و تجلیل از روسای سابق این دانشگاه در این مراسم گفت: باید چنین آیین هایی الگویی برای تمام دانشگاه های دیگر شود.

وزیر علوم گفت: برگزاری این همایش از چند جهت قابل توجه است. اینکه به ما یادآوری می‌کند کجا بوده ایم و الان کجا هستیم و اینکه اهمیت دانش و تاریخ را گوشزد می کند و ملتی که قدردان علم و دانش و تاریخ خود باشد، برای یک اشتباه چند بار هزینه نمی کند.

وزیر علوم با تاکید بر قدردانی از بزرگان حوزه دانش گفت: ملتی که قدردان بزرگان خود باشد، قدر دستاوردهای آنها را بیشتر می‌داند.

زلفی گل در ادامه با تقدیر از ۵۰ سال فعالیت دانشگاه رازی در مسیر توسعه و پیشرفت علمی کشور و استان کرمانشاه گفت: این دانشگاه در برهه هایی پرچمدار بحث های علمی در کشور بوده و بزرگان بسیاری را در عرصه های علم و دانش تقدیم کشور کرده است.

وی افزود: این دانشگاه دانایی را بصورت مویرگی در کرمانشاه رشد داده و بسیاری از دانش آموختگان آن موجب رشد و دانایی در استان و کشور شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه