English

مدیر مخابرات اصفهان:

اصفهان چهارمین استان در عملیات اجرایی طرح «نجما » / ضریب نفوذ پهن باند استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است

اولین پروژه سال جدید در اصفهان با عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری" (نجما) با پیش‌بینی ظرفیت ۱۵۰ هزار پورت که برای ۲ سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

 اصفهان  چهارمین استان در عملیات اجرایی طرح  «نجما » / ضریب نفوذ پهن باند استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است

به گزارش خبرنگار خبرگراری موج اصفهان ، عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری" (نجما) با حضور مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ، اسماعیل قربانی مدیر مخابرات منطقه اصفهان ، الهام آزاد نماینده مردم نایین و خور و بیابانک ، حسین محمدصالحی دارانی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت ،  محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و فرماندهان انتظامی استان اصفهان برگزار شد .

در ابتدای این نشست اسماعیل قربانی مدیر مخابرات اصفهان با بیان اینکه  توسعه فیبر نوری در لایه دسترسی استان اصفهان از سال ۱۳۹۵ آغاز شده که تاکنون حدود ۱۱ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در استان ایجاد شده است ، گفت : تاکنون ظرفیت‌سازی بالقوه برای دسترسی به فیبرنوری در ۱۸۰ هزار پورت انجام شده است که ۸۵ هزار پورت از آنها بالفعل و در صورت تقاضا در زمان کوتاهی برای متقاضیان دائر می‌شود .

وی ادامه داد: همچنین در زمان حاضر حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ سرویس مبتنی بر فیبر نوری در استان دائر است که ضریب نفوذ پهن باند در استان اصفهان معادل ۷۷ درصد بوده که ۱۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است .

این مقام مسئول افزود: در طرح توسعه فیبرنوری باید سرعت یکصد مگابیت بر ثانیه برای مشترکان فراهم شود که در طرح "نجما" قرار است تا ۲ سال آینده ۱۵۰ هزار پورت مبتنی بر فیبر نوری برای مشترکان فراهم شود و ظرفیت شبکه دیتا که اکنون ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه است، به ۳۵۰ برسد که در مرحله نخست طرح نجما دسترسی به فیبرنوری در ۶۷ مرکز مخابراتی در سطح استان تعریف شده است .

مدیر مخابرات منطقه اصفهان در ادامه با اشاره به فعال بودن ۹ هزار و ۵۰۰ پورت اینترنت پُرسرعت تجاری، ۶۶۸ هزار پورت اینترنت پُرسرعت (ADSL) و ۱۰ هزار پورت اینترنت پُرسرعت ( VDSL) بیان داشت : در زمان حاضر در استان اصفهان یک هزار و ۴۳۲ روستای دارای ارتباط مخابراتی وجود دارد که ۹۳۱ روستای آنها بیش از ۲۰ خانوار دارند که ۹۲۱ روستای استان دارای شبکه تلفن ثابت خانگی هستند و ۷۷۹ روستا به اینترنت پُرسرعت دسترسی دارند .

قربانی اظهار داشت : یک هزار و ۶۹۸ روستای استان زیر پوشش شبکه تلفن همراه هستند که این استان دارای حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت با ضریب نفوذ ۴۵.۹۸ درصد است در حالی که ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۴.۱۳ درصد است .

مدیر مخابرات اصفهان گفت: فعال بودن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار سیم کارت همراه اول در استان با ضریب نفوذ ۱۳۸ درصد که در مجموع حدود ۱۰ میلیون سرویس مخابراتی در اصفهان فعال است یعنی به ازای هر یک نفر ۲ سرویس مخابراتی وجود دارد و با توجه به وسعت جغرافیایی استان و تعدد سرویس‌ها، شرایط مطلوب وجود در استان اصفهان وجود دارد.

مهندس سلطانی

مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران  نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری" (نجما) ،سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه فیبرنوری در کشور را  ضروری دانست وگفت:سیاستگذاران باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وی افزود : سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶.۹ درصد بود در حالی که میانگین آن در دنیا ۲۲.۵ درصد است که رقم سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ میلادی در دنیا، هر سال نزدیک ۵۵۰ میلیارد دلار بوده است و کشورهای کوچک همسایه ما نیز رشد و توسعه خود را بر اساس این صنعت هدفگذاری کرده‌اند اما ما چقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟!

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم تقویت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور بیان داشت: انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از بین رفته است در حالی که اگر مردم انگیزه لازم را پیدا کنند برای سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات به میدان می‌آیند که  در این زمینه  توسعه شبکه فیبرنوری در رشد تولید بطور مستقیم موثر است و سیاستگذاری‌ها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت زیادی دارد.

سلطانی با اشاره به نتایج تحقیقی که در سال ۱۴۰۰ انجام شد،گفت : فقط ۲۵ درصد از ظرفیت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور فعال بوده که اکنون مقداری بهتر شده است اما در هر صورت هنوز بین توان تولید و آنچه که هست، تفاوت زیادی وجود دارد .

وی ادامه داد: بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح نجما انجام شده و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پورت منصوبه در کشور پیش بینی شده است که سرمایه لازم برای اجرای این طرح  پنج هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که  درصد هستیم این طرح در مدت ۲ سال و در ۲۸ استان اجرا شود .

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران  با بیان اینکه  تاکنون ۱۸۳ هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری در کشور اجرا شده است ، تصریح کرد : سال گذشته هفت هزار و ۴۰۹ کیلومتر شبکه فیبرنوری در کشور اجرا شد و هدفگذاری ما برای امسال ۹ هزار و ۱۵۰ کیلومتر است  که در  سال گذشته در مجموع به میزان ۲ هزار و ۳۶۰ گیگ ظرفیت شبکه آی پی شرکت مخابرات کشور افزایش یافت.

الهام ازاد

در ادامه این مراسم الهام آزاد نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس با اشاره به اینکه اصفهان چهارمین استانی است که عملیات اجرایی طرح نجما در آن آغاز شده است، گفت: از مسوولان شرکت مخابرات درخواست داریم تا زیرساخت لازم برای توسعه فیبر نوری در مناطق دورافتاده استان از جمله خور و بیابانک و نایین نیز فراهم شود.

همچنین حسین محمدصالحی دارانی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت نیز در این مراسم خواستار توسعه شبکه فیبرنوری در مناطق سخت گذر بویژه در غرب استان، نقاط گردشگرپذیر و برای شهرداری‌ها بمنظور اجرای پایش تصویری شد.

نقدعلی

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ایران در عرصه دیجیتال، امروزه جزو کشورهای پیشتاز است و توسعه شبکه فیبرنوری به ما در عرصه‌های مختلف کمک شایانی می‌کند.

به گزارش موج؛  در این مراسم بطور نمادین و از طریق ارتباط تصویری، عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری"(نجما) در سه مرکز مخابراتی در سپاهانشهر اصفهان، شاهین شهر و خوانسار آغاز شد . قرار است طرح نجما با سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی تا پایان سال 1403 صد و پنجاه هزار خدمت در قالب شبکه فیبر نوری در استان اصفهان به مشتریان ارائه خدمت کند . 

نمایندگان اصفهان

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه