English

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

ذخایرژنتیکی و زیستی ، سرمایه ارزشمند ملی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه روز پانزدهم فروردین سالروز دستور مقام معظم رهبری برای تاسیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی تحت عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی نامگذاری است بیان کرد: تنوع ژنتیکی پایه ای ترین سطح حفاظت از تنوع زیستی و سرمایه ارزشمند ملی است.

ذخایرژنتیکی و زیستی ، سرمایه ارزشمند ملی

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی ، یوسف یوسفی اظهار داشت:هدف از این نامگذاری، جلب توجه عموم مردم، مسوولان و متخصصان به اهمیت و ضرورت حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور در حوزه های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و تنوع زیستی است.

وی افزود :ذخایر ژنتیکی شامل تمام اجزای تنوع زیستی از جمله گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم‌ها و تمام اشکال حیات است و تمامی بهره‌برداری‌هایی که از ذخایر ژنتیکی صورت می‌گیرد وابسته به یکی از اشکال تنوع زیستی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اکنون ذخایر ژنتیکی در دنیا با توجه به نقشی که در ارتباط با سلامت، اقتصاد، امنیت غذایی و حفاظت از تنوع زیستی ایفا می کنند، به ذخایر استراتژیک کشورها تبدیل شده اند.

یوسفی خاطرنشان کرد: مهم ترین مولفه در مورد ذخایر ژنتیکی به ویژه ذخایر ژنتیکی حیات وحش که مسوولیت مستقیم آن با سازمان حفاظت محیط زیست است، موضوع حفاظت از تنوع زیستی است. تنوع ژنتیکی پایه ای ترین سطح حفاظت از تنوع زیستی محسوب می شود. بدون حفاظت از تنوع ژنتیکی گونه و جمعیت، حفاظت از تنوع زیستی معنا پیدا نمی کند و نتیجه بخش نخواهد بود.   

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون حفاظت از منابع ژنتیکی کشور که در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ابلاغ شد، سازمان حفاظت از محیط زیست در زمینه شناسایی، مدیریت، حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی حیات وحش مسوولیت و اختیارات مستقیم دارد.

وی افزود: در ماده ۸ این قانون تصریح شده که هرگونه فرسایش و تخریب منابع ژنتیکی و هرگونه اقدامی که منجر به تهدید منابع ژنتیکی در حوزه های مختلف شود، جرم است و برای آن مجازات هایی در نظر گرفته شده است.و با توجه به ضرورت و اهمیت حفاظت از حیات وحش، می بایست رویکرد جدیدی در ارتباط با حفاظت و حتی جرم انگاری تخریب منابع ژنتیکی حیات وحش مستند به قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی در پیش گرفته شود.

یوسفی تاکید کرد: لازم است در فعالیت های توسعه ای، اقتصادی و صنعتی موضوع حفاظت از حیات وحش و زیستگاه و تنوع زیستی به صورت جدی دیده شود و اجرای برنامه های توسعه ای مغایرتی با حفاظت از تنوع زیستی و زیستگاه های آن نداشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت  : شرایط اقلیمی متنوع کشور ما به گونه‌ای است که باعث تنوع بالا ژنتیکی و زیستی زیستی در گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم ها شده است و این ذخایر ژنتیکی  یک سرمایه عظیم ملی است و استان مرکزی در خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد   و تاکنون 335 گونه جانوری شامل 53گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست، 19 گونه ماهی بومی  و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان تصریح کرد:  ایجاد و توسعه زیست بانک ها و نظام مند کردن بانک های نمونه های زیستی حیات وحش در سطح کشور اعم از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز استانی سازمان حفاظت محیط زیست ، شناسنامه دار کردن بانک های نمونه های زیستی و نمونه هایی که در این بانک ها نگهداری می شوند ، نظارت بر خروج نمونه ها و منابع ژنتیکی حیات وحش از کشوراقدامات و برنامه های سازمان محیط زیست برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات وحش کشور است .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه