English

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت سم‌داران حیات وحش استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: جمعیت سم‌داران حیات‌وحش این استان بر اساس نتایج سرشماری صورت گرفته در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش یافت.

افزایش 10 درصدی جمعیت سم‌داران حیات وحش استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، یوسف یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اعلام کرد: سرشماری زمستانه حیات وحش این استان در دی‌ماه امسال به منظور برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌ قبل، در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های حساس صورت گرفت.

وی بیان کرد: در این سرشماری جمعیت گونه‌های شاخص شامل کل و بز، قوچ و میش، گراز و گرگ در زیستگاه‌های منطق، پایش و بررسی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت استان و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش، روش اجرای این سرشماری به صورت مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی انجام شد که بر این اساس، مسیرهای سرشماری هر منطقه بر روی نقشه‌های توپوگرافی تهیه و در اختیار محیط‌بانان و کارشناسان خبره استان قرار گرفت.

یوسفی عنوان کرد: در این سرشماری، تعداد قابل توجهی گرگ، گراز، روباه، خرگوش و شغال نیز مشاهده شد.

وی در خصوص رسیدگی به حیات وحش مناطق تحت مدیریت استان در فصل زمستان و روزهای برفی، گفت: تاکنون در سال جاری برف سنگینی نباریده و بارش‌های صورت گرفته نیز به گونه‌ای نبوده که حیات وحش دچار مشکل علوفه‌ای شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در حال حاضر مشکل آذوقه برای حیات وحش در مناطق تحت مدیریت این استان وجود ندارد، اما اگر میزان برف سنگین باشد، به طور قطع اقدامات لازم از سوی محیط‌بانان انجام می‌شود.

یوسفی اظهار داشت: برنامه‌ریزی در خصوص جلب مشارکت مردم در قالب جوامع محلی و تشکل‌های زیست محیطی و آموزش آنها، از جمله برنامه‌هایی است که برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی مناطق در دست اجرا است.

استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی را دارد و تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، چهارگونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی بومی و یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه