English

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی:

صنایع در کاشت ۱۶ میلیون درخت در استان مرکزی مشارکت کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: صنایع، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در کاشت ۱۶ میلیون نهال در استان مرکزی مشارکت کنند.

صنایع در کاشت ۱۶ میلیون درخت در استان مرکزی مشارکت کنند

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی روز دوشنبه در آیین روز درختکاری که با حضور استاندار و برخی از مدیران استان مرکزی در «دره مودر» اراک برگزار شد، افزود: دستگاه‌های مختلف باید در حفظ و نگهداری نهال‌ها همکاری لازم را به کار گیرند.

امام جمعه اراک ۱۵ اسفندماه در آیین روز درختکاری در دره مودر اراک، با بیان اینکه حیات انسان به طبیعت وابسته است، بیان کرد: یک قطره از آب نباید هدر شود و آب موجود در دره مودر باید تا ارتفاع بالا لوله کشی و برای آبیاری نهال ها و درختان به صورت قطره چکانی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در این منطقه انواع درختان مثمر را می توان کاشت، افزود: آب این منطقه شاید یکی از با کیفیت ترین آب‌های موجود باشد و برای کشاورزی بهترین آب خواهد بود.

دری نجف آبادی گفت: حفظ طبیعت تکلیف شرعی، قانونی و اجتماعی است، متاسفانه مسیر دسترسی به دره بسیار افتضاح و مملو از زباله است که شهرداری باید به این مسئله رسیدگی کند. این منطقه جای زباله نیست، سالهاست که این مسئله را مطرح می کنیم و لازم است که حتما تدبیری در این خصوص صورت گیرد.

وی بیان کرد: استقرار صنایع مختلف بویژه آلاینده، در بهترین زمین‌های کشاورزی غرب اراک، مشکلات آلایندگی بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده و تنها راه چاره مدیریت آن توسعه فضای سبز و کاشت نهال است که همین صنایع باید در این فرایند همکاری جدی داشته باشند.

امام جمعه اراک اظهار کرد: محدودیت منابع آبی این ضرورت را ایجاد می‌کند که قبل از کاشت نهال در مورد آبیاری آن نیز برنامه‌ریزی کارشناسی تدوین شود و بهترین روش برای این مهم بهره‌گیری از آبیاری نوین به صورت قطره‌ای است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در طول چهار سال، یک میلیارد نهال در کشور کشت شود و با توجه به ظرفیت‌های موجود در دشت‌ها و دره‌های کشور، کشت ۲۵۰ میلیون نهال در هر سال چندان دور از دسترس نیست.

وی ادامه داد: بهره‌وری از آب هم‌اکنون در کشور حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است که باید برای جلوگیری از هدر رفت آن، میزان بهره‌وری به ۱۰۰ درصد برسد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: سهم این استان در کاشت نهال در مدت چهار سال آینده حدود ۲۰ میلیون نهال است که تمامی دستگاه‌های اجرایی مسئول باید در تحقق این مهم نقش‌آفرینی کنند.

آیت الله دری نجف آبادی با یادآوری بودجه ۱۷ هزار میلیارد ریالی شهرداری اراک، گفت: نیاز است مدیریت شهری این شهر در کنار سایر اقدامات کاشت نهال را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: یک میلیون و ۱۰۰ اصله نهال امسال در این استان تولید شد که این نهال‌ها تا بیست و نهم اسفندماه جاری در مناطق مختلف استان مرکزی توزیع می‌شود.

عبدالحسین محمدی افزود: مقدمات کاشت سالانه چهار میلیون نهال برای تحقق تولید ۱۶ میلیون نهال در مدت چهار سال آینده، در استان مرکزی انجام شده‌است.

وی ادامه داد: طول «دره مودر» اراک چهار کیلومتر و مساحت این دره ۳۷۷ کیلومتر است و در این منطقه ۱۶۸ بند گابیونی، ۲ آبشار مصنوعی، ۲ بند سنگ و سیمان برای کنترل روان‌آب‌ها ایجاد شده‌است.

محمدی اظهار داشت: ایجاد ۲ پل معلق و ۱۰ هکتار فضای سبز برای حضور گردشگران در دره مودر نیز پیش‌بینی شده‌است.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: این استان درگیر عوامل زیست محیطی مختلف از جمله آلودگی هوا است.

سیاوش آقاخانی افزود: کنترل آلاینده‌ها و کاشت درخت از جمله مهمترین راهکارها برای عبور از مسایل و مشکلات زیست محیطی در استان مرکزی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس دستور رئیس جمهور مقرر است تا در چهار سال آینده، یک میلیارد نهال در سطح کشور تولید و کاشته شود که سهم استان مرکزی در این زمینه، تولید و کاشت ۱۶ میلیون نهال است و نیاز است برای تحقق این مهم از ظرفیت صنایع بهره‌گیری جدی شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه