English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

اصفهان؛ استانی که از دیرباز سرآمد فرهنگ و هنر این مرز و بوم بوده و آثار باستانی و تاریخی اش، گواه بر آن است. اصفهان ، یکی از کهن ترین شهرهای ایران است که از دیرزمان تا حال هنوز به زندگی خود ادامه می دهد.

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

، " گیرشمن " باستان شناس فرانسوی به هنگام پرداختن به چگونگی شکل گیری " تمدن مادها " چنین می گوید: شاخه ای از مادها در اصفهان گسترش یافتند و در آنجا عیلامی ها آنها را از پیشروی باز داشتند . از این نکته چنین برداشت می شود که مادها و عیلامی ها هر دو حدود 700 سال پیش از میلاد به اصفهان رسیده بودند .

اصفهان دوره های مختلف تاریخی را شاهد بوده که می توان به پایتختی دو سلسله سلجوقی و صفوی اشاره کرد . اصفهان در دوره هخامنشیان بنام گابا یا گی شناخته شده است و پاراتیکا که آنرا فریدن امروزی می دانند از نواحی مشهور آن بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک/مناطق گردشگری اصفهان

 

اما بدون شک عصر طلایی اصفهان در دوره صفوی بوده که دو شاه اولیه سلسله صفوی ( شاه اسماعیل و طهماسب ) شهر اصفهان را در واقع بازسازی کردند و بناهای خود را به همان طرح های پیشین شهر افزودند همچنین به نظر می رسد که هدف آنها بیشتر متوجه بازسازی و تزیین میدان کهنه بود، تا محلی باشد برای تمرکز دیوانیان و امیران در جلوه جدید ساختار مذهبی ـ سیاسی کشور است.

در سمت شمال میدان، مدرسه و کاروانسرای کاسه گران و در ضلع جنوب بقعه هارون ولایت و در جنوب شرقی مسجد علی، بازمانده ساختمان های اولیه صوفی است. پس از آنها شاه عباس اصلاحات را ریشه ای تر کرد. میدان کهنه فضای کالبدی کافی و قوی برای ساختار سیاسی روبه رشد صفوی نبود.

گردشگری اصفهان2

این پادشاه با تدارک طرح جدیدی، شهر را به سمت جنوب غربی کشاند. هسته مرکزی طرح میدانی بود که تأسیسات اداری، مذهبی، علمی و اقتصادی در پیرامون آن قرار می گرفت. این میدان «میدان نو» یا میدان شاه عباس نامگذاری شد و دارای عملکرد های همان میدان قدیمی البته در سطح بالاتر گردید.

مقدمه هر چند کوتاه این گزارش به خوبی نمایانگر قدمت و سابقه تاریخی این شهر است و نشان می دهد دارای تاریخی غنی و با ارزش است .

قصد این گزارش معرفی مکان های تاریخی استان و شهر اصفهان نیست زیرا از این حیث بسیار غنی بوده و نمی توان به چند مورد بسنده کرد و یا به همان چند نقطه متداول تاریخی در استان وشهر اصفهان اکتفا کرد بلکه باید در راه شناخت تاریخ  این استان و شهر اصفهان قدم برداشت تا با هویت تاریخی - ایرانی خود بیش از پیش آشنا شویم و چه زمانی مناسب تر از فرارسیدن سال نو و این زمانی باشد برای جست وجو در تاریخ اصفهان .

اصفهان از جمله شهرهایی است که می توان به جرات آن را از میان شهرهای مهم دنیا مستثنی و منحصر به فرد تلقی کرد و این ویژگی ناشی از آن است که کالبد شهر در مجموع یک واحد منسجم و ارزشمند تلقی می شود و حامل نکته ها و لمثه های تفکری و بینشی خاص است .

حال+و+هوای+نوروزی+میدان+امام+(ره)+اصفهان (3)

به عبارت دیگر شهرهای مشهور ممکن است یک ساختمان یا یک مجموعه و یا آثارمنفردی چنین مفهومی را دنبال کنند ، حال آن که در اصفهان همه شهر چنین بار فلسفی را به دوش دارد .

در مجموع باید گفت اصفهان نه تنها تبلوری از یک نوع جهان بینی است بلکه با داشتن مناره ، برج کبوتر ، آثار تاریخی مذهبی مانند  کلیسا ، مسجد ، بازار و عمارت و باغ از نظر تنوع مکانی از بی نظیرترین شهرهای موجود محسوب می شود .

در میان شهرهای ایران اصفهان همچون جواهری است که با وجود نوسانات تاریخی و گذر قرنها هنوز درخشش و شکوه خود را حفظ کرده است. این شهر آنچنان شاداب است که گویی امروز زندگی را شروع کرده و با وجود این آنچنان اصیل است که گویی همیشه وجود داشته است.

فرهنگ غنی و طبیعت زیبای اصفهان چنان با یکدیگر سازگارند که به نظر می رسد هر یک بازتاب دیگری است. اصفهان تجلی کاملی از فرهنگ ایرانی می باشد.

حال+و+هوای+نوروزی+میدان+امام+(ره)+اصفهان (4)

جاهای دیدنی اصفهان بسیار زیاد هستند. اصفهان "نصف جهان" لقب گرفته. یعنی به اندازه‌ای جاذبه‌های تماشایی، کم‌نظیر و برجسته دارد که زیبایی‌های نیمی از جهان را به تنهایی درون خود جای داده است.

هم‌نشینی دلربای رنگ‌ های لاجوردی، فیروزه ای و سرخ لاکی در نقاشی‌ها، کاشیکاری ها و آینه کاری های مساجد، کلیساها، پل‌ها، کاخ‌ها، مناره‌ها، گنبدها و صنایع دستی اصفهان، ورودی که چون ماری پرپیچ و خم از میانه شهر و عمارت‌های باستانی‌اش می‌گذرد، نخستین چشم اندازهایی است که در سفر به نصف جهان در ذهن گردشگران تا همیشه به یادگار خواهد ماند.

میدان نقش جهان یکی از مکانه های گردشگری اصفهان است که در دوره‌های مختلف تاریخی همانند دیگر ابنیه تاریخی بارها مورد بی‌مهری شاهان سلسله‌ها قرار گرفت، خراب شد و در دوره بعدی مجدد کار بازسازی آن از سر گرفته شد .

در گوشه‌ای از میدان، مقابل سردر قیصریه، زمین سبز رنگی وجود دارد که  در قدیم‌الایام از فضای دورش برای رژه قشون و از خودش برای بازی چوگان‌، برگزاری آیین‌ها و جشن‌ها و نمایش‌های مختلف استفاده می‌شده است.

گردشگری اصفهان 6

البته این قسمت تنها بخش کوچکی از دیدنی‌های نقش جهان است، کاخ عالی‌قاپو، سر در قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد جامع عباسی یا همان مسجد امام(ره) امروزی، هر کدام از معماری‌های فاخر و با‌شکوه دوره صفویان و نمادی از هنر بی‌نهایت معماران اصفهانی هستند.

گشت و گذار در میدان نقش جهان اصفهان لذت بخش است زیرا هر قسمت آن به منزله یک بنای تاریخی است. در هر ساعت از شبانه روز چشم انداز این میدان زیبایی خاص خودش را دارد.

آثار تاریخی به جای مانده در این میدان هنوز زیبایی های خود را حفظ کرده اند.حجره هایی که در اطراف میدان قرار گرفته اند علاوه براین که یک مرکز خرید مهم در اصفهان هستند، جلوه زیبایی نیز دارند به دلیل قدمت بناها، جزو آثار تاریخی به شمار می روند. می توانید از این حجره ها سوغات اصفهان که شامل خوراکی های متنوع، صنایع دستی، ظروف مسی، فرش و ... می شود خریداری کنید.

اصفهان با برخورداری از انواع بناهای تاریخی و میراث فرهنگی گرانبها در قلمرو ملی و جهانی یکی از مقاصد برتر گردشگری فرهنگی کشور به شمار می آید که لزوم توجه و رسیدگی مدیران را در این امر می طلبد .

حال+و+هوای+نوروزی+میدان+امام+(ره)+اصفهان

غذاهای سنتی اصفهان سفری به دنیای اصالت طعم ها

اصفهان یکی از شهرهایی است که بیشترین تعداد غذاهای محلی و سنتی را دارد و این غذاها پاسخگوی ذائقه هرکسی خواهد بود.

بریان یا بریون

بی شک معروف ترین غذای نصف جهان بریان یا همان بریون است. این غذا ظاهری شبیه به همبرگر دارد و از ترکیب گوشت گردن گوسفند، جگر سفید گوسفند، ادویه اصفهانی، پیاز، نمک، دارچین و فلفل و زردچوبه تهیه می شود. در اصفهان برای پخت بریان تابه های مخصوص با اندازه های مشخص وجود دارد اما می توان آن را در تابه های معمولی هم درست کرد. برای تزیین بریون روی آن دارچین، گردو، خلال بادام، کنجد و... می ریزند و با نان سنگک و سبزی تازه می خورند.

92c3523de61d06eebdc515f2babb64b9_XL

کاله جوش یا کله جوش

کله جوش غذایی ساده و بی دردسر است و می توان گفت در سفره همه ایرانی ها پیدا می شود اما اصل و ریشه آن متعلق به مردم قشقایی و مناطق اطراف اصفهان است. برای پخت کله جوش از موادی مثل کشک، نعنا خشک، پیاز، گردو، روغن، نمک و فلفل و سایر ادویه ها استفاده می کنند. این غذا را اصولا با نان تازه سنگک ترید می کنند.

 حلیم بادمجان

این غذا هم مانند کله جوش در تمام ایران طبخ می شود اما خوب است بدانید که ریشه آن به شهر زیبای اصفهان بر می گردد و در اصل از غذاهای سنتی اصفهان است. برای تهیه حلیم بادمجان از موادی مثل برنج، لوبیا سفید، گوشت، بادمجان، پیاز و نعنا داغ، کشک، نمک و فلفل استفاده می کنند. اگر بخواهید حلیم بادمجان حسابی کش بیاید بهتر است از گوشت گردن استفاده کنید.

قیمه ریزه نخود چی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شهر اصفهان قیمه ریزه نخود چی است. برای تهیه قیمه ریزه علاوه بر گوشت و آرد نخودچی از پیاز داغ، نعنا خشک و انواع ادویه ها استفاده می کنند و بعد از آن که ریزه ها را حسابی سرخ کردند آن ها را داخل مایع رب و پیاز داغ می اندازند تا پخته شود. قیمه ریزه را می توان با نان یا برنج سرو کرد.

 یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا

این غذای لذیذ که در گویش محلی به آن گوشدالوبیا هم می گویند از نظر ظاهری خیلی شبیه حلیم است. برای تهیه یخنی لوبیا از گوشت (ترجیحا دنده)، سبزیجاتی مثل تره، جعفری و شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و انواع ادویه استفاده می شود. اگر می خواهید نمونه اصیل و اصفهانی آن را درست کنید بهتر است سبزیجات را درسته داخل غذا بریزید! یخنی لوبیا را معمولا با ترشی، سبزی و نان تازه سرو می کنند.

گز سوغات اصفهان

چیزی در حدود ۹۰ درصد گز ایران در اصفهان تولید می‌شود. این یعنی، اصفهانی‌ها از متبحرترین تولیدکنندگان گز هستند. پس عجیب نیست که انواع و اقسام این محصول در نصف جهان تولید می‌شود؛ گز آردی، سکه‌ای، برشی، انگشت‌پیچ، گزهای شکلاتی و… ، از نمونه‌های گز تولیدیِ اصفهان هستند.

پولکی فقط و فقط مخصوص اصفهان است و البته در لیست سوغاتی های اصفهان هم جایگاه ویژه و مهمی دارد.

پولکی یا همان آب‌نبات‌های شفاف و رنگیِ نازک، برای نوش‌جان کردن در کنار چای و دم‌نوش‌های مختلف بسیار مناسب هستند. 

گز اصفهان

 

بیشتر بخوانید:

اینفو گرافیک/ مناطق گردشگری اصفهان

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز  +تصاویر

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه