English

اصفهان بعد از کرونا ، بحران اقتصادی را تجربه خواهد کرد

اصفهان با کرونا فقیرتر خواهد شد؟!

تعطیلات دوهفته ای بعد از بالا رفتن آمار مبتلایان به بیماری کرونا و افزایش آمار روزانه فوت ناشی از این بیماری از شنبه ۱ آذر ماه ۹۹ در سراسر ایران و از جمله اصفهان در حالی آغاز شد که مردم از این تعطیلات اجباری و محدودیت ها راضی نیستند.

اصفهان با کرونا فقیرتر خواهد شد؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، با بالا رفتن آمار مبتلایان به بیماری کرونا و افزایش آمار روزانه فوت ناشی از این بیماری تعطیلات دوهفته ای در سراسر ایران و از جمله اصفهان در حالی آغاز شد که مردم از این تعطیلات اجباری و محدودیت های کرونایی راضی نیستند و مهمترین دلیل نارضایتی هم مشکلات  اقتصادی است که البته با گذشت یک سال از شیوع این بیماری نیز روز به روز از درآمد مردم کم و سفره آنها نسبت به تورم های ثانیه ای کوچک، کوچک تر شده است.

صنایع و اصناف مختلف در اصفهان هر روز خبر از فاجعه ای می دهند که شاید کمتر از افزایش مبتلایان به کرونا نباشد:

ورشکستگی هتل ها

صنعت گردشگری اصفهان روزهای سختی پیش‌رو دارد، کرونا نسخه سفرهای داخلی و خارجی را در هم پیچانده و از جمله هتل‌ها و آژانس‌ها روبه ورشکستگی اند، همه اینها در حالی است که فعالان گردشگری از مسئولان خواسته‌اند تا برای بحران گردشگری اصفهان چاره‌ای بیندیشند. سخنان جامعه هتلداران و اتحادیه آژانس‌داران اصفهان نشان می‌دهد آژانس‌ها، هتل ها و مراکز خدمات توریستی اصفهان، زنجیروار در حال ورشکستگی‌اند.

روح الله چلونگر، رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان می‌گوید: امروز اصناف اصفهان یا ورشکسته شده اند یا در صف ورشکستگی قرار دارند.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان نیز اذعان دارد: دولت ادعا می‌کند در جهت رفع مشکلات، تسهیلات مالی را به خسارت دیدگان اختصاص داده در صورتی‌که در عمل، هیچ یک از فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی از این تسهیلات برخوردار نشده‌اند و اگر این وضع ادامه پیدا کند، شاهد ورشکستگی‌های روزافزون کارکنان صنف صنایع دستی، فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی خواهیم بود که در نتیجه  این بازار تعطیل خواهد شد.

سید محمد طباطبائی، مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در استان اصفهان نیز بیان می‌دارد: اگر وضعیت انتقال ویروس کرونا در کشور با همین شیب تند صعودی ادامه پیدا کند، در یک یا دو ماه آینده سینماها به رستوران تبدیل خواهند شد.

تعطیلی اصناف

رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف استان اصفهان هم اینگونه اظهار می‌کند: تالارهای پذیرایی، سفره خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ ها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها و مراکز اقامتی بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شدند و برخی حتی تا مرز ورشکستگی پیش رفتند.

پیمان کریمی، عضو انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان نیز ابراز می‌دارد: تعدادی از هنرمندان تئاتر اکنون به کارگری ساختمان روی آورده‌اند و در این شرایط مهم‌تر از اجرا و حمایت معنوی، حمایت‌های مادی‌ است که باید صورت بگیرد.

ورشکستگی و بیکاری بخش ورزش اصفهان را نیز تهدید می‌کند؛ درخواست باشگاه‌داران اصفهان برای جبران خسارت‌های کرونایی، مهدهای کودک، آموزشگاهی هنری وفرهنگی، آموزشگاه های زبان، لوازم التحریر فروشی و خلاصه همه اصناف ورشکسته شده اند و یا در صف آن قرار دارند که اگر امروز نوبت به آنها نرسد حتما فردا سراغشان می آید.

اما دولت در این میان تنها وعده می دهد و حمایت های خود را نیز در قالب طرح هایی ارائه می دهد که نشان می دهد از وضعیت اقتصادی امروز خبر ندارد.

بحران اقتصادی

کرونا بالاخره تمام می شود یا با واکسن کشف شده آن و یا اینکه بعد از مبتلا شدن همه، دیگر ایمنی پیدا می کنند و آنهایی که ضعیف ترند از بین خواهند رفت. این وضعیت درست شبیه به اقتصاد بعد از کرونا است که نمود عینی تر آن در شهرهای بزرگ مثل اصفهان خواهد بود. به دلیل اینکه هزینه زندگی در این شهرها نسبت به شهرستان ها و روستاها گران تر است. اما اینبار تفاوت نیز دارد و آن هم نبود درآمد و بیکاری گسترده است.

شهر اصفهان به دلیل صنعتی بودن آن و بالا بودن قشر کارگر در آن، بیشتر شاهد این تغییرات خواهد بود که بدون شک در آینده شاهد تبعات آن خواهیم بود.

بهتر است مسئولین قبل از اینکه مشکلات رنگ امنیتی بخود گیرد، زاویه دید خود را نسبت به مردم تغییر بدهند. نداشتن ترس از مردن و گرفتار شدن به این بیماری در میان بسیاری از مردم فقط حائز این نکته است که شرایط زندگی آنها مساعد نیست و شاید به این خاطر باشد که میل و علاقه ای به زندگی در این شرایط ندارند همانطور که شاهد افزایش آمار خودکشی ها در ایران هستیم و اصفهان نیز از این قاعده مثتثنی نیست و حتی اِلمان و نشانه آن نیز در شهر وجود دارد؛ پل چمران که هرازگاهی شاهد خودکشی جوانان از آن هستیم.

متاسفانه تصمیمات برای کل کشور از تهران گرفته می شود، تصمیماتی که بدون اطلاع از شرایط مختلف شهرهای ایران چه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و چه از لحاظ اقتصادی. بهتر است مسئولان اصفهان برای شرایط بعد از کرونا طرح هایی را درنظر گرفته و به تهران انتقال دهد تا بعد از کرونا، شاهد شیوع فقر، بیکاری، فساد، فحشا، دزدی و... در اصفهان نباشیم.

بیکاری و کرونا

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه