English

فوق تخصص جراحی سینه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

سرطان سینه شایعترین سرطان در جمعیت زنان کردستان است

فوق تخصص جراحی سینه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: سرطان سینه شایعترین سرطان در جمعیت زنان استان است.

سرطان سینه شایعترین سرطان در جمعیت زنان کردستان است

به گزارش خبرگزاری موج کردستان، دکتر حسن معیری با اشاره به اینکه، سرطان ها بعد از بیماری های قلبی عروقی، دومین دلیل مرگ و میر در کشور است، گفت: بیش از یک سوم سرطان ها با بهره گیری و رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند و در کل حدود بیست درصد سرطان ها منجر به مرگ می‌شوند.

وی با بیان اینکه، بر اساس آخرین آمارها، بروز سرطان پستان در کشور و استان روند افزایشی داشته و مقادیر گزارش‌شده بیشتر از مقادیر برآورد شده توسط سازمان‌های علمی معتبر سرطان دنیا است، افزود: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان شناخته‌شده و شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است که البته این بیماری در هر دو جنس زن و مرد دیده می‌شود که در مردان آمارها شیوع و بروز پایین تر است.

فوق تخصص جراحی سینه و عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه، یکی از دلایل افزایش میزان بروز، بهبود روش‌های تشخیصی و افزایش آگاهی زنان در زمینه سرطان پستان است، ادامه داد: روش های مختلفی برای تشخیص سرطان سینه وجود دارد که ماموگرافی، سونوگرافی ، ام آر آی (MRI) و نمونه برداری (بیوپسی) از این جمله هستند.

دکتر معیری در زمینه پیشگیری و مقابله با این نوع سرطان بیان کرد: ورزش کردن با کنترل وزن، رژیم غذایی مناسب، معاینه پستان توسط خود فرد حداقل بصورت ماهانه و نیز مراجعه دوره‌ای به پزشکان منجر به پیشگیری و مقابله مؤثر با این این بیماری می گردد.

وی به نقش مؤثر خودآزمایی های سینه ها اشاره کرد و افزود: در صورت لمس شدن توده در پستان، بزرگ تر شدن اندازه توده های پیشین، فرورفتگی پستان و یا نوک آن، انحراف نوک پستان، قرمز شدن پوست یا زخم شدن آن، پوسته پوسته شدن، قرمز شدن و خارش نوک پستان و وجود ترشحات غیرطبیعی از نوک سینه لازم است برای پیگیری های بیشتر به پزشکان مرتبط مراجعه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه، در سال ۱۳۹۷ میزان بروز استاندارد شده سنی(ASR) در ۱۰۰ هزار نفر برابر با ۴۴.۳۴ بوده است، افزود: بر این اساس سرطان پستان شایعترین سرطان در جمعیت زنان کل کشور است.

دکتر حسن معیری سرطان سینه را شایعترین سرطان در جمعیت زنان استان کردستان برشمرد و گفت: بر اساس آخرین آمارها که مربوط به سال ۱۳۹۷ می باشد در استان کردستان ۳۰۴ مورد سرطان سینه به ثبت رسیده است که میزان بروز استاندارد شده آن در جمعیت زنان استان ۳۴ در صد هزار نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: روند افزایشی بروز سرطان سینه در استان، زنگ خطر برای بازطراحی فرآیندهای بهداشتی- درمانی و ارتقای آگاهی های جمعیت عمومی مردم استان با هدف پیشگیری و مقابله با این بیماری با حفظ بهداشت و سلامتی سینه ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه