English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خبر داد؛

افزون بر ۴۳ میلیارد تومان طرح آبخیزداری در کردستان آماده بهره‌برداری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۱۲ طرح آبخیزداری با ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار آماده بهره‌برداری است که در دهه فجر افتتاح می‌شود.

افزون بر ۴۳ میلیارد تومان طرح آبخیزداری در کردستان آماده بهره‌برداری است

به گزارش خبر گزاری موج کردستان ، بهزاد شریفی پور روز چهارشنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها با ظرفیت ۲۸ هزار و ۸۵۱ مترمکعب، شغل ۴۸ نفر تثبیت خواهد یافت و ۱۷ هزار و ۸۷۹ خانوار از مزایای آن در هشت شهرستان استان بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح های قابل افتتاح عملیات آبخیزداری در بانه یک مورد، بیجار ۲ طرح، دهگلان ۲ طرح، دیواندره سه طرح، سروآباد، مریوان، سقز و سنندج هم هر کدام یک طرح است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: امسال سه هزار هکتار عملیات بیولوژیکی در عرصه های طبیعی استان اجرا و ۲ هزار هکتار مراتع نیز با مشارکت مردم و بدون اعتبار دولتی، احیا شد.

شریفی پور به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور اشاره و سهم کردستان را چهار میلیون اصله عنوان کرد و گفت: قرار است این طرح طی چهار سال در کشور انجام و هرسال ۲۵۰ هزار اصله نهال کشت شود که البته نگهداری پس از کشت بسیار مهم تر و وظیفه همه است.

وی اضافه کرد: قرار است در ۲ نهالستان مریوان و گریزه سنندج سالانه سه میلیون اصله نهال تولید شود که در راستای توسعه زارعت چوب و کاهش فشار بر عرصه های جنگلی خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به آماده بودن توزیع یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال توسط بخش خصوصی در استان برای هفته منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: این اداره کل نیز به همان مناسبت، ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان توزیع می کند.

 

رفع تصرف ۱۸۴ هکتار عرصه طبیعی

شریفی پور در ادامه با اشاره به هزار ۲۱۲ فقره تخریب و تصرف عرصه طبیعی در سال جاری، اظهار کرد: از این رقم برای هزار و ۱۵۱ مورد آن پرونده تشکیل و ۱۸۴ هکتار نیز رفع تصرف شد.

وی با بیان اینکه تاکنون تداخل اراضی ۴۱۱ پلاک به مساحت ۵۶۷ هزار هکتار رفع شده است، افزود: امسال رفع تداخل اراضی ۱۴۸ پلاک با مساحت ۱۵۹ هزار هکتار انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به راه اندازی سامانه حمل چوب در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۴۲ فقره چوب قاچاق با ۱۵۹ مترمکعب در استان کشف شد.

شریفی پور ادامه داد: طرح کاداستر در ۱۰۰ درصد اراضی ملی استان انجام شده است و فقط ۱۳ پلاک باقی مانده که در ثبت و اسناد استان کرمانشاه است و باید ساماندهی شود.

از مساحت دو میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد.

جنگل های استان کردستان که جز جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت نابی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه