English

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

وقف سرمایه عظیمی است که راکد مانده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: وقف سرمایه عظیمی است که راکد مانده است. در اقتصاد مقاومتی مولفه هایی وجود دارد که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، قطعا بخشی از این سخنان با نگاه به مولفه های وقف است. وقف درون زای برون گراست و با توجه به داشته های خود، خدمات گسترده ای به جامعه ارایه می دهد.

وقف سرمایه عظیمی است که راکد مانده است

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در جلسه مشترک با پارک علم و فناوری استان قزوین بیان کرد: از ابتدای شکل گیری ادیان الهی وقف وجود داشته و تا به امروز ادامه دارد. وقف فقط در ایران نبوده بلکه در کل جهان وجود داشته و ارتقا سطح آموزش و فرهنگ یکی از اهداف واقفان برای کسب رضایت خداوند و بهبود وضعیت جوامع است. این مهم با احداث و وقف مراکز آموزشی یا قرار دادن موقوفاتی برای تأمین مخارج ساختمانی و تداوم فعالیت مراکز آموزشی و فرهنگی امکان پذیر می شود. 

وی گفت: موقوفات در تأسیس و تداوم حیات نهادها و مراکز فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأثیرات فراوانی داشته و توانسته اند در دوره های مختلف تاریخ منشأ حرکت های موثری مانند تأسیس مدارس و تأسیس مراکز علمی و تحقیقی شود.  

این مسوول اضافه کرد: علم و آموزش مدیون وقف است و مراکز علمی که در طول تاریخ شکل گرفته و دانشگاه های موقوفه که امروز در حال فعالیت هستند، فضاهای مناسبی برای توسعه علم و فناوری است. 

حجت الاسلام وقف یکی از اصولی ترین و اساسی ترین راهکارهای فعلی در توسعه مراکز علمی فناوری و آموزشی کشور است. وقف یک سرمایه است و این ادعا نیست. وقف سرمایه عظیمی است که راکد مانده است. در اقتصاد مقاومتی مولفه هایی وجود دارد که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، قطعا بخشی از این سخنان با نگاه به مولفه های وقف است. وقف درون زای برون گراست و با توجه به داشته های خود، خدمات گسترده ای به جامعه ارایه می دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: در دهه سی وقتی قانون اصلاحات ارضی وضع شد قانون های ظالمانه ای در کشور ایجاد شد که موقوفات را تکه تکه کرده و آنها را با عنوان تبدیل به احسن فروختند که در استان قزوین با توجه به شرایط جغرافیایی، اصلاحات ارضی نمود بیشتری داشت و بیست درصد از اراضی وقفی در قالب اصلاحات ارضی فروخته شد که پس از پیروزی انقلاب و در سال ۶۳، عرصه به وقف بازگردانده شد و لذا تعارض بین وقف و مردم شکل گرفت. 

حجت الاسلام مجیدی تصریح کرد: در کشور بالغ بر یک میلیون و دویست هزار موقوفه برای ۸۱۴ عنوان وجود دارد که از حیوانات تا نانو تکنولوژی و انرژی هسته ای و هوا و فضا را شامل می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه