English

با موضوع مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س)؛

نشست بنیاد قم پژوهی در حرم کریمه اهل بیت(س) برگزار شد

نشست بنیاد قم پژوهی با موضوع مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در محل مخزن و نمایشگاه دائمی مرکز اسناد آستان برگزار شد.

نشست بنیاد قم پژوهی در حرم کریمه اهل بیت(س) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت‌الاسلام محمد نظری، رئیس مرکز اسناد حرم مطهر کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، در ابتدای این نشست ضمن اشاره به جایگاه زن در مبانی دینی، خدمت به حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را خدمت به دین خدا توصیف کرد و ابراز داشت: حضور زائران بین المللی در جوار حرم کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، فرصتی مغتنم برای نشر معارف ناب الهی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به تجربیات حضور زائران بین المللی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، با بیان این که حضور این عزیزان بهترین فرصت برای تبیین اندیشه‌های ناب الهی است، خاطرنشان ساخت: در تمام جلساتی که با حضور زائران و گردشگر‌هایی که از کشورهای مختلف جهان داشتیم، به‌وفور شاهد شور، شوق و علاقه این عزیزان بودیم.

نظری گستره سؤالات گردشگرها دررابطه ‌با آموزه‌های اسلامی و نگاه ویژه اسلام به زن و آزادی را موردتوجه قرار داد و تبیین سندی حضور پرشور گروه‌های مختلفی از زائران و گردشگر‌های بین‌المللی را از اسناد مهم آستان حرم بانوی کرامت دانست.

وی بر اهمیت دسته‌بندی اسناد آستان مبتنی بر دانش‌های روز تصریح و در اشاره به اهداف مرکز؛ احصا و گردآوری کلیه اسناد و مدارک مرتب با آستان از مراکز و نهادهای همسو را از رسالت‌های این مجموعه دانست و اذعان داشت: بخش قابل‌توجهی از اسناد آستان مقدسه در سازمان اوقاف، شهرداری و استانداری قم، مرکز ملی ایران و سازمان صداوسیما و… ثبت و موجود است.

رئیس مرکز اسناد حرم مطهر اظهار داشت: مرکز اسناد آستان مقدس فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، تاکنون ضمن تجمیع اسناد، تصاویر و فیلم‌های مربوطه، بیش از ۱ میلیون سند را بررسی و از این تعداد ۵۵۰ هزار برگ را در قالب ۲۸ هزار عنوان سند، فهرست‌نویسی و در نرم‌افزار اسناد آستان مقدسه بارگذاری نموده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ هزار قطعه عکس در سامانه مرکز اسناد فهرست‌نویسی شده که اطلاعات ۳۵ هزار قطعه در قالب ۴ هزار عنوان در سامانه اسناد حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها قابل جست‌وجو و پژوهش است، یادآور شد: مرکز اسناد آستان مقدس سرمایه بزرگی از سندنویسی‌ها را در راستای تاریخ‌نگاری شهری و معرفتی، موردتوجه قرار داده است.

نظری در ادامه ضمن اشاره به مراحل سندنویسی در مرکز اسناد، ثبت تاریخ شفاهی را از رویکردهای نوین این مجموعه توصیف و در ادامه توضیحاتی دررابطه‌با فرایند جستجوی اسناد در آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها ارائه نمود و خاطرنشان ساخت: با محققان و اندیشمندانی که بر روی موضوعات پژوهشی مرتبط با موضوع حرم کار می‌کنند، نهایت همکاری را داریم.

محسن محسنی عضو بنیاد قم پژوهی نیز در این نشست، ضمن اشاره به پیشینه تاریخی کتابخانه حرم مطهر، ظرفیت‌های پویای تاریخی و معرفتی حرم مطهر فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را موردتوجه قرار داد و موزه حرم مطهر را جزء یکی از نخستین موزه‌های کشور برشمرد.

وی گزارشی از رونمایی کتاب تاریخ اجتماعی قم و حرم مطهر از ابتدای دوره قاجاریه تا انقلاب اسلامی ارائه کرد و با بیان این که این کتاب ارزشمند حاصل تلاش‌های علمی و تاریخی استاد ارجمند دکتر احمد جمراسی است، یادآور شد: باتوجه‌به عمق نگاه استاد در ثبت رویدادهای تاریخی و تحقیقاتی شهر قم، ناظر به آستان مقدس کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، به‌جرئت می‌توان گفت، قم پژوهان به‌ناچار برای دسترسی به منابع دست‌اول تحقیقاتی، باید به این کتاب رجوع نمایند.

محسنی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از عناوین و فصول مختلف کتاب، موضوع آرامگاه‌های حرم مطهر را یکی از ویژگی‌های خاص و جالب‌توجه این کتاب برشمرد و ابراز داشت:  این کتاب ۵۷۰ صفحه‌ای، تاریخ اجتماعی قم را متکی بر اسناد تاریخ و تاریخ شفاهی قم تدوین، تنظیم و دسته‌بندی نموده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه