English

رئیس سازمان صمت هرمزگان عنوان کرد؛

صادرات به ۶۵ کشور دنیا، چشم انداز شهر شیشه هرمزگان

رئیس سازمان صمت هرمزگان گفت: با احداث شهر صنعتی شیشه هرمزگان پتانسیل عظیم صادرات محصولات به 65 کشور دنیا به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود خواهد آمد.

صادرات به ۶۵ کشور دنیا، چشم انداز شهر شیشه هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت هرمزگان در همایش سرمایه گذاری شهر شیشه اظهار داشت: شیشه یکی از اقلام صادراتی ایران است که باتوجه به وجود مواد اولیه آن در کشور پتانسیل اقتصادی بسیار بالایی دارد، به طوری که امروزه ایران جزو 20تولید کننده بزرگ شیشه در دنیا تلقی می شود.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار شهر شیشه در جنوب کشور و در استان استراتژیک هرمزگان ساخته خواهد شد عنوان کرد: شهر صنعتی شیشه با هزار هکتار مساحت در محدوده شرقی بندرخمیر و شمال غرب شهر بندرعباس تاسیس می شود و ظرفیت اشتغالزایی مستقیم را برای سه هزار نفر خواهد داشت.

رئیس سازمان صمت هرمزگان گفت: ویژگی شهر صنعتی شیشه شامل مجاورت با خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به پالایشگاه های نفت و گاز، نیروگاه های برق و کارکانجات آب شیرینکن برای تامین انرژی، همچنین نزدیک به معادن سلیس، آهک و کارخانه کربنات سدیم هرمزگان است.

وی افزود: با احداث شهر صنعتی شیشه هرمزگان پتانسیل عظیم صادرات محصولات به 65 کشور دنیا به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود خواهد آمد. 

قاسمی عنوان کرد: اعطای تمامی مجوزها، تامین زیر ساخت آب، برق، گاز و مخابرات برای هر واحد امکان واگذاری زمین با نازلترین قیمت به سرمایه گذاران داخلی و خارجی، اعطای تسهیلات بانکی و حتی پرداخت بخشی از سود تسهیلات از محل کمک های فنی-اعتباری دولت از مهمترین خدمات دولت در راستای جذب سرمایه‌گذار محسوب می شود. 

وی به اهداف استراتژیکی شهر صنعتی شیشه اشاره کرد و گفت: تکمیل زنجیره و تولید محصولاتی برای ساخت پنل های خورشیدی، تجهیزات الکترونیکی پیشرفته «خازن» و همچنین ساخت انواع ظروف شیشه مانند فلوت، بلور، مشتقات شیشه و کربنات سدیم از جمله اهداف استراتژیکی شهر صنعتی شیشه هرمزگان است.

رئیس سازمان صمت اذعان داشت: شهر صنعتی شیشه به تنهایی قابلیت ارتقاء ظرفیت تولید شیشه کشور از 2/2 میلیون تن به 5 میلیون تن را خواهد داشت.

وی افزود: باتوسعه خوشه های پسین و پیشین در شهر شیشه و تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا محصول در این شهر شاهد دو مینوی توسعه صنایع خواهیم بود.

شهرشیشه+بندرعباس (2)

قاسمی گفت: شهر شیشه هرمزگان می‌تواند پرچم و جایگاه جهانی ایران را در این صنعت با بهره مندی از مزیت های رقابتی افزایش دهد.

وی به اهداف بسته های سرمایه گذاری هرمزگان اشاره کرد و گفت: یکی از اهدف بسته های سرمایه گذاری معرفی زون های معدنی شاخص حاوی مجوزهای اکتشافی و معدنی اعم از فلزی و غیرفلزی است.

در ادامه این مراسم، مهدی دوستی استاندار هرمزگان اظهارداشت: بعد از جنگ‌جهانی دوم، ایران جزو کشورهای دارای نظام برنامه‌ریزی مدرن و پیشرفته بوده‌ است.

وی با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی در کشور از یک مقطعی به بعد درگیر واژه‌‌ جامع شد، افزود: برنامه‌ریزان کشور همواره به دنبال تدوین برنامه‌های جامع پنج‌ساله هستند که میزان موفقیت آن نیز تقریبا مشخص است و زیر 30درصد بوده است.

استاندار هرمزگان با اشاره به الگوی برنامه ریزی استان گفت: توسعه شهرهای صنعتی در هرمزگان، بر جلوگیری از مواد خام خروجی متمرکز شده و به دنبال این هستیم باتوجه به مزیت های موجود زنجیره های ارزش را کامل کنیم و به موازات آن نیز توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز را سرعت بخشیدیم‌.

وی طرح شهرهای صنعتی استان مبتنی بر ظرفیت ها دانست و عنوان‌کرد: مردم باید اثر پروژه ها را در کوتاه مدت حس کنند و طی دوسال آینده شهرصنعتی شیشه، پارک شوینده‌ها، شهر فولاد و لجستیک تحول بزرگی در حوزه پیشرفت و اشتغال ایجاد خواهند کرد.

دوستی با گلایه از اینکه بخش عمده‌ای از اعتبارات کشور در نظام برنامه‌ریزی به جای تخصیص به پروژه‌های مولد به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد، تصریح‌کرد: اقتصاد مانند شیمی است و ما اگر شرایط را فراهم کنیم شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود، بر همین اساس 20 درصد از اعتبارات عمرانی را به عنوان کمک های فنی اعتباری برای بهبود محیط پروژه‌های پیشران و کاهش سود تسهیلات به کار گرفته‌ایم.

نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: در اعتبارات امسال بودجه‌های پیشبرد طرح‌های پیشران دیده‌ شده و در حوزه شهرک های صنعتی شاهد رشد 13برابری اعتبارات هستیم، در بخش زیرساخت ها اولویت ما تسهیل دسترسی صنایع است.

شهرشیشه+بندرعباس

وی در ادامه ابراز داشت: در توسعه معدنی کشور تا پیش از این تمرکز برروی کانی‌های فلزی بوده است و کانی‌های غیرفلزی خیلی مورد توجه واقع نشده است، برهمین اساس مطالعات یک شهرک کانی‌های غیر فلزی را در غرب استان آغاز کرده‌ایم و هم‌اکنون در مرحله تخصیص زمین هستیم؛ برای فعالین این عرصه نیز حمایت ویژه‌ای خواهیم داشت.

استاندار هرمزگان تامین برق را در توسعه صنعتی شاخصی مهم دانست و گفت: تمام تلاش خود را بکار گرفته‌ایم تا بتوانیم با تامین برق پایدار و احداث نیروگاه‌های جدید نگرانی صنایع استان را برطرف کنیم و در بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز پتانسیل‌های دیگری ایجاد شده است.

دوستی با انتقاد از بروز نشدن حوزه صنعتی کشور به دلیل نبود اعتبارات کافی، عنوان کرد: برای ورود فناوری نیاز است شرکت شهرک‌های صنعتی کشور تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای را در این حوزه تعریف کنند ما نیز در جلسه‌ای که با ریاست جمهور داشتیم، دستوری دادند که ضمن حمایت از تولید ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی هر جا ضعفی وجود داشت استانداران بتوانند درخواست واردات تجهیزات را انجام دهند و توسعه صنعتی کشور معطل نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه