English

رئیس اداره کتابخانه عمومی چالوس:

خانواده نقش نخست در نهادینه کردن کتابخوانی دارد

رئیس اداره کتابخانه عمومی چالوس گفت: سرانه مطالعه در دوران کرونا به شدت کاهش یافته بود ولی با پایان یافتن تب و تاب کرونا شاهد افزایش آن هستیم در یک سال گذشته هستیم به نحوی که حتی عضویت کتابخانه شهرستان چالوس با جمعیت 117 هزار نفری با 10 برابر افزایش به بیش از چهار هزار نفر رسید.

خانواده نقش نخست در نهادینه کردن کتابخوانی دارد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، رودابه آزادیان رئیس اداره کتابخانه عمومی چالوس اظهار داشت: از مهرماه امسال تاکنون تمامی 105 صندلی های سالن مطالعه کتابخانه از هفت صبح تا غروب پر است که بیشتر این افراد را پشت کنکوری و ارشد و دکترها را شامل می شود.

وی ادامه داد: خانواده ها نقش نخست در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی ایفا می کنند و در سنین کودکی عادت به مطالعه در کودکان را به وجود می آورند در محیط خانه، باید اعضای خانواده با کتاب و کتابخوانی انس یافته تا دغدغه مطالعه در کودکان ایجاد شود، همچنین لازم است در محیط مهدکودک و مدرسه چنین شرایطی مهیا شود یعنی کودک در این محیط‌ها با اهمیت مطالعه آشنا شود.

رئیس اداره کتابخانه عمومی چالوس گفت: کودکان مشتاق مطالعه در خانواده های کتابخوان رشد خواهند کرد که می طلبد والدین ساعتی از روز را به مطالعه اختصاص دهند تا فرزندان با مشاهده رفتار درست نسبت به کتاب و کتابخوانی گرایش پیدا کنند.

وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر اشتیاق معلمان برای کتابخوانی، دانش آموزان را به کتاب و کتابخوانی علاقمند می کند و بالعکس چنانچه معلمان کتابخوان نباشند هر چند مزیت های کتابخوانی را برای کودکان تشریح کنند اما این سخنان تأثیرگذار نخواهد بود.

آزادیان منابع کتابخانه چالوس را 36 هزار جلد کتاب اعلام کرد و تصریح کرد: در حوزه بخش نابینایان نیز یکهزار و 28 منبع سی دی های گویای خط بریل و 130 کتاب خط بریل در کتابخانه چالوس وجود دارد.

وی افزود: نیاز به تأمین منابع کتاب های مرجع و کنکور در شهرستان است با توجه به نداشتن قدرت خرید دانش آموزان برای کتاب های کنکوری و این در حالی است که نهاد بیشتر کتاب های غیر درسی در اختیار می دهد.

رئیس اداره کتابخانه عمومی چالوس بیشتر مشکلات شهرستان در حوزه کتابخانه را پروژه های نیمه تمام عنوان کرد و اظهار داشت: در زمان حاضر سه پروژه نیمه تمام کتابخانه ای شهرستان از جمله کتابخانه استاندارد مرکزی شهید هرچ پور با 30 درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه روستایی سینوا با 30درصد پیشرفت فیزیکی و کتابخانه پردنگون مرزن آباد نیز با 50درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.

وی ادامه داد: با تکمیل این سه کتابخانه نیمه تمام با کمک خیرین فضای کتابخانه ای شهرستان با 2 هزار مترمربع افزایش به سه هزار و 100 مترمربع خواهد رسید.

آزادیان خاطرنشان ساخت: کتابخانه استاندارد مرکزی شهید هرچ پور شهرستان با زیربنای یکهزار و 500 مترمربع در زمینی 2 هزار متری با صرف هزینه 2 میلیارد تومانی 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به هشت میلیارد تومان کتابخانه روستایی سینوا به یک میلیارد تومان و کتابخانه پردنگون مرزن آباد نیز به 800 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: کتابخانه هچیرود در 2 طبقه با 300 مترمربع زیربنا با هزینه حدود یک میلیارد تومان 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در بهمن ماه امسال افتتاح خواهد شد.

رئیس اداره کتابخانه عمومی چالوس با تکمیل این سه کتابخانه در دست اقدام فضای کتابخانه ای شهرستان به یکهزار و 600 مترمربع که در زمان حاضر فضای یکهزار و 100 مترمربع که مجموع به سه هزار و 100 متر خواهد رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه