English

یک جامعه شناس و پژوهشگر مطرح کرد؛

لزوم تغییر شیوه حکمرانی آب در ایران

یک جامعه شناس و پژوهشگر بر لزوم تغییر شیوه حکمرانی آب با به صدا درآمدن زنگ خطر بحران آب در کشورتاکید کرد.

لزوم تغییر شیوه حکمرانی آب در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، محمد حیدری درجلسه هم اندیشی با فعالین رسانه در حوزه آب با اشاره به موضوع مهم حکمرانی آب در ایران گفت:بدون شک سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آب در کشور می بایست به صورت علمی مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد تا ببینیم مدیریت منابع آبی کشور بر اساس کدام عقلانیت یا خلاقیت ترسیم شده است.

وی بیان داشت: عوامل طبیعی از جمله تغییرات آب و هوایی، شرایط اقلیمی منطقه و کاهش نزولات جوی و بحران کم آبی فرسایش خاک ،ریزگردها و فرونشست زمین، افت کیفیت آب ،آلودگی هوا را برای مردم به ارمغان آورده است.

 این پژوهشگر ادامه داد: این عواملمی تواند  طی دراز مدت در صنعت کشاورزی و گردشگری رکود اقتصادی را به همراه بیاورد که نهایتاً اشتغالزایی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

حیدری با بیان اینکه تا دیر نشده باید اقداماتی در این راستا انجام دهیم، گفت: اجتناب از مواجهه‌ مصلحتی با مسائل حوزه آب، مدیریت منابع آب از طریق اولویت بندی در خصوص میزان و نحوه اختصاص آب، جلوگیری از برداشت های بی رویه آب های زیرزمینی، ساماندهی برداشت با نصب کنتورهای هوشمند، عدم صدور مجوز های جدید، ساماندهی آب های سطحی و فصلی همچنین استفاده از سامانه های نوین مصرف آب در صنایع آب بَر و مدیریت مطلوب و کارآمد پسماند می تواند تا حدود زیادی در رفع بحران کم آبی تاثیرگذار باشد.

این جامعه شناس با اشاره به حفر ۷۵۰ هزار چاه در اقصی نقاط کشور اظهار کرد: بدون شک ساختار معیوب است و ذینفعان و صاحبان قدرت اجازه نمی‌دهند قانون اجرا شود .

حیدری با بیان اینکه پژوهش در حوزه آب در استان اصفهان دیگر کافیست،افزود: امروز وقت اجرا است، چرا که سیاست گذاری ها برای ایجاد راهکار هایی در حوزه حکمرانی آب می بایست بر اساس بازنگری و یکپارچه کردن قوانین، تقویت ضمانت های اجرایی در این حوزه، تدوین سند ملی آب و تدوین قانون جامعه خشکسالی باشد.

وی تاکید کرد: از بخشی نگری در برنامه‌ریزی‌ها باید جلوگیری  کرد و تغییر تدریجی الگوی برنامه‌ریزی در زمینه اقتصاد را مورد توجه قرار داد و از توسعه صنایع آب بَر اجتناب کرد. 

این پژوهشگر با اشاره باینکه در حوزه مباحث کشاورزی باید برنامه های مدون و علمی و به صرفه تدوین و اجرایی گردد، گفت: چاره ای نیست جز اینکه نظارت سالم را با ایجاد سیستم نظارت یکپارچه منطقه‌ای، نظارت بر عملکرد سازمان های متولی آب و نظارت بر رفتار و عملکرد مسئولین سیاسی انجام دهیم.

حیدری گفت:ما چاره ای نداریم جز اینکه مکانیزم ها و فرایندهای پنهانی تولید ‌را بر اساس وضعیت بحرانی آب از طریق توجه به رویکرد های انتقادی شناسایی کنیم و در حکمرانی آب بازنگری ،باز اندیشی و اصلاح شیوه‌ها را مد نظر داشته باشیم .

وی افزود: امروز در مصرف خانگی ۷۰ درصد مردم طبق الگوی مصرف آب شرب خود را استفاده می کنند ‌و اشکال کار در جای دیگر است.

این پژوهشگر و جامعه شناس با بیان اینکه امروز دیگر راهکارهای سطحی جواب نمی‌دهد، گفت: فرایند مکانیزم‌ها اشکال دارد! لذا باید شیوه حکمرانی آب را تغییر دهیم.

به گزارش موج؛ ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک همواره با مشکل کمبود آب مواجه بوده است که در طی سال های اخیر به دلیل رشد جمعیت، تغییر اقلیم، راندمان پایین کشاورزی، الگوی کشت نامناسب و شرایط اقتصادی و غیره این مسئله با چالش شدیدتری روبرو شده است.

امروز با به صدا درآمدن زنگ خطر بحران آب، پژوهشگران بسیاری دلسوزانه در این زمینه دست به کار شده اند تا برای حفظ منابع آبی ،جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و توجه به بُعد زیست محیطی و بُعد اجتماعی آن چاره ایی علمی و عملی بیابند.

 بسیاری از صاحب نظران بر این عقیده هستند که ایران بیش از آنکه با مشکل کمبود آب مواجه باشد به دلیل حکمرانی بد، در شرایط بحرانی تامین و تقاضای آب قرار گرفته است.

ابفا صافهان

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه