English

هادی معماریان:

دشت کاشمر به عنوان دشت ممنوعه بحرانی است

رییس مرکز آموزش عالی کاشمر اطلاع داد: در گذشته ۱۴ کانون فرسایش بادی در خراسان رضوی داشتیم که در حال حاضر به ۳۰ کانون رسیده است که سه کانون بحران فرسایش بادی در جنوب کاشمر و خلیل آباد قرار دارد.

دشت کاشمر به عنوان دشت ممنوعه بحرانی است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، هادی معماریان رییس مرکز آموزش عالی عنوان کرد: امروز دشت کاشمر با بحران آب دست و پنجه نرم می کند و باید برای حل بحران آب باید به فهم مشترک از مساله برسیم و باید این شهر به عنوان "شهر حساس به آب" تعریف شود.

معماریان این سخنان را در سلسه نشست های سمپوزیوم فراسوی بحران در ترشیز اظهار کرد و ادامه داد: در طول زمان بنا به نقشه هیدورگراف واحد آبخوان منطقه با شیب تندی مواجه شده و این نشان دهنده کاهش سطح سفره های زیرزمینی و تشدید بیابان زایی است .

رییس مرکز آموزش عالی کاشمر همچنین تصریح کرد: در گذشته ۱۴ کانون فرسایش بادی در خراسان رضوی داشتیم که در حال حاضر به ۳۰ کانون رسیده است که سه کانون بحران فرسایش بادی در جنوب کاشمر و خلیل آباد قرار دارد.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال به طور متوسط هر دو روز یک بار با توفان گرد و غبار مواجه بوده ایم و بدین ترتیب ریزگردها به سمت شهر حرکت کرده و هرچه سفره های آب زیرزمینی خالی تر شده، پوشش گیاهی را بیشتر از دست داده ایم.

رییس مرکز آموزش عالی کاشمر متذکر شد: دشت کاشمر به عنوان دشت ممنوعه بحرانی است و افت قابل توجه منابع آب زیرزمینی آن کاملا مشهود و خطرناک است و موضوع آب یک موضوع فرانهادی است و باید همه ذینفعان اعم از مردم و مسوولان نسبت به این بحران با حساسیت عمل کنند.

معماریان خاطرنشان کرد: پژوهش‌های بسیاری در حوزه آب و منابع آبی منطقه و موضوع پیامدهای آن از جمله فرونشست زمین و فرسایش خاک انجام شده که باید از نتایج پژوهش‌های اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان منطقه در راستای آینده پژوهی و ترسیم چشم انداز منطقه و به دست آوردن راه حل منطقی بهره جست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه