English

شهرداری قم پیشگام در پدافند غیرعامل و حفاظت از مکان‌های استراتژیک

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم از برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان ویژه کارکنان شهرداری قم در هفته پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: شهرداری قم امروز در حوزه پدافند غیرعامل و حفاظت از مکان‌های استراتژیک پیشگام است.

شهرداری قم پیشگام در پدافند غیرعامل و حفاظت از مکان‌های استراتژیک

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی برزویی با اشاره به حادثه حمله تروریستی حرم مطهر شاه‌چراغ اظهار داشت: امروز توجه به اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در کلیه فعالیت‌ها و خدمات یک امر ضروری بوده و باید در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گیرد.

وی با اشاره به ۴ دسته از دارایی‌های هر کشور از دیدگاه پدافند غیرعامل گفت: دارایی‌های فیزیکی، انسانی، سایبری و معنوی دارایی‌های هر نظام بوده و ازاین‌رو حرم‌های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) به‌عنوان دارایی‌ها و سرمایه‌های معنوی کشور ما شناخته می‌شوند.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم افزود: دشمن همواره تلاش می‌کند سرمایه‌ها و دارایی‌های ما را موردحمله و تهدید قرار دهد، ازاین‌رو در قدم نخست شناسایی دارایی‌ها و در قدم دوم شناسایی تهدیدات متصور برای هر یک از آن‌ها دارای اهمیت ویژه است و شهرداری قم در چارچوب مطالعات پدافند غیرعامل شهر قم که با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور تهیه‌شده تلاش کرده درراه تحقق این دو مرحله قدم بردارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه بخش اعظمی از فعالیت‌های کاهش خطر در محدوده داخلی حرم‌های مطهر صورت می‌پذیرد، اما توجه به اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی‌های شهری می‌تواند نقش قابل‌توجهی در پیشگیری یا کنترل آثار حوادث تروریستی به دنبال داشته باشد که نمونه بارزی از آن احداث پیاده راه ارم توسط شهرداری قم است.

برزویی توجه به پدافند غیرعامل را یک رویکرد کلی در تمامی کارها و خدمات دانست و بیان کرد: همان‌طور که در تعریف پدافند غیرعامل آمده، پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

وی ادامه داد: در احداث پیاده راه ارم شهرداری قم تلاش کرده تا ضمن توجه به زیبایی و منظر شهری اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل را نیز رعایت کند، احداث المان‌های شهری که در مواقع اضطراری به‌عنوان جان‌پناه استفاده می‌شود، پیش‌بینی شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی به‌منظور دسترسی سریع به منابع آب و محدود نمودن تردد وسایل نقلیه در مجاورت حرم مطهر تنها بخشی از  اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل است که در طراحی و اجرای یک پروژه شهری رعایت شده است.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم سپس به اهمیت آموزش در این حوزه اشاره کرد و گفت: آموزش نیروهای انسانی نیز بخش مهمی از پدافند غیرعامل بوده و باید تمام مردم و کارکنان و کارکنان ادارات نیز آموزش‌های لازم را در این حوزه ببینند.

وی یکی از برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در قم را آموزش کارکنان شهرداری عنوان کرد و افزود: در این دوره آموزشی بیش از ۱۳۰ نفر از کارکنان شهرداری در سطح مناطق هشتگانه و حوزه معاونت خدمات شهری شرکت کرده و اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی و احداث ساختمان‌ها و فضاهای عمومی شهری بر اساس مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان را آموختند.

برزویی در پایان اظهار داشت: این دوره با همکاری اداره آموزش کارکنان، گروه پدافند غیرعامل و مدیریت  بحران و اداره کل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری برگزار شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی