English

اجرای آیین نخل گردانی همراه با تعزیه خوانی در گناباد

مسوول اداره میراث فرهنگی گناباد بیان کرد: آیین نخل گردانی در ۱۲ منطقه و روستای گناباد از جمله نوغاب، قصبه شهر، دلویی، رهن، بیلند، باغ آسیا و قوژد برگزار می‌شود، ولی تعزیه خوانی نوغاب از قدمت و اصالت خاصی برخوردار است.

اجرای آیین نخل گردانی همراه با تعزیه خوانی در گناباد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی ذوالفقاری کارشناس مسوول اداره میراث فرهنگی گناباد عنوان کرد: آیین تعزیه خوانی گناباد به عنوان یکی دیگر از آداب و رسوم مردم این منطقه در ماه محرم قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و هنوز هم این شهرستان به عنوان یکی از مناطق نخستین تعزیه خوانی در ایران شناخته می‌شود.

ذوالفقاری همچنین اضافه کرد: آیین نخل گردانی در ۱۲ منطقه و روستای گناباد از جمله نوغاب، قصبه شهر، دلویی، رهن، بیلند، باغ آسیا و قوژد برگزار می‌شود، ولی تعزیه خوانی نوغاب از قدمت و اصالت خاصی برخوردار است.

مسوول اداره میراث فرهنگی گناباد تاکید کرد: هشت آیین و رسم ماه محرم گناباد شامل "نخل گردانی قصبه شهر، نوغاب، روستا‌های رهن و ریاب، شبیه خوانی نوغاب و ریاب، واویلای‌مند و حسن و حسین بیدخت" در فهرست آثار ناملموس و معنوی کشور به ثبت رسیده و این نشانه ریشه داری و قدمت این آداب و رسوم در این خطه است.

علیرضا شناسایی کارشناس میراث فرهنگی گناباد نیز ادامه داد: پارچه های زینتی به کار گرفته شده در در نخل نمادی از حجله قاسم بن حسن(ع) و تنوع رنگ این پارچه ها نشانگر تنوع افکار و عقاید، ایده ها و مذاهب گوناگون است که در ایام محرم در قالب یک هدف و اعتقاد به امام حسین(ع) به صورت متمرکز و متحد به عزاداری می پردازند.

نخل گردانی

شناسایی تصریح کرد: تشییع نمادین در فرهنگ ایران پیشینه ای طولانی دارد و نمونه برجسته آن آیین سالیانه سوگ سیاوش و حمل تابوت او بوده است و نخل‌ بندی و تزیین نخل، به عنوان تابوت برای مردگان جوان، مشاهیر و یا افراد محبوب سابقه‌ای هزاران ساله در این دیار دارد.

کارشناس میراث فرهنگی گناباد افزود: بعد از واقعه عاشورا و از جمله طی سده های گذشته و به خصوص از دوران صفویه به عنوان نمادی برای یادبود عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) رواج بیشتری یافته است.

وی متذکر شد: نخل گردانی از دوران صفوی همراه با سینه‌زنی و شبیه‌سازی به شکل امروز در آیین عاشورا و محرم و صفر و ایام محرم در گناباد رواج یافته است و نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه های قیمتی و آیینه هایی بسته می شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع) به حرکت در می‌آورند.

شناسایی در خاتمه افزود: مردم در این شهرستان نگاه ویژه‌ای به نخل و نخل‌گردانی دارند و بطور مثال افرادی که در زیر نخل برای بلند کردن آن قرار می‌گیرند، این محل را از اجداد خود به ارث برده و اجازه نمی‌دهند شخص دیگری در آنجا قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه