English

جواد جعفری:

رویکرد اصلی دولت در حوزه گمرک حمایت از واحدهای تولیدی است

ناظر گمرک خراسان رضوی بیان کرد: یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم در حوزه گمرک حمایت از واحدهای تولیدی است و در این راستا اعتماد تولیدکنندگان بیشتر شده و در هر ساعت از شبانه روز که به همکاران گمرک مراجعه کنند، مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید موجود در انبار، در اختیار آنها قرار می گیرد.

رویکرد اصلی دولت در حوزه گمرک حمایت از واحدهای تولیدی است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد جعفری ناظر گمرک خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: تعداد انبارهای اختصاصی کالا در این استان، قبل از دولت سیزدهم تنها پنج مورد بود که طی یک سال گذشته این تعداد از ۲۱ به ۲۶ انبار اختصاصی در خراسان رضوی افزایش یافته است.

جعفری ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم در حوزه گمرک حمایت از واحدهای تولیدی است و در این راستا اعتماد تولیدکنندگان بیشتر شده و در هر ساعت از شبانه روز که به همکاران گمرک مراجعه کنند، مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید موجود در انبار، در اختیار آنها قرار می گیرد.

ناظر گمرک خراسان رضوی تصریح کرد: رویکرد حمایتگرانه دولت از واحدهای تولیدی باعث شده است که گمرک به واردکننده اجازه دهد مواد اولیه بخش تولیدی را بدون وارد کردن به گمرک مستقیما به واحد تولیدی رسانیده و در انبار خاصی نگهداری کند تا تشریفات گمرکی آن انجام شود، و در حین انجام تشریفات، صاحب خط تولید می تواند بخشی از مواد اولیه وارداتی را مورد استفاده قرار دهد تا سرمایه در گردش آن حفظ شده و معطل مواد اولیه نماند.

وی گفت: انجام اقداماتی نظیر توسعه ارزیابی ها در واحدهای تولیدی ، ایجاد انبارهای تحت کلید، ارایه ضمانت نامه ها برای واحدهای تولیدی که کالاهای مورد نیاز اعم از مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید را وارد می کنند.

جعفری تاکید کرد: ارایه ضمانت نامه برای حفظ سرمایه در گردش واحد تولیدی است که برای مدت یک سال صادر می شود و پس از این مدت می توانند حقوق گمرکی را بپردازند که این موضوع به حفظ نقدینگی واحد کمک می کند.

وی متذکر شد: پیش از این سقف مدت نگهداری کالاهای وارداتی در انبارهای گمرک سه ماه بود که با تمدید ۲ ماهه در نهایت پنج ماه در نظر گرفته می شد، اما سقف نگهداری کالا در انبار در دولت سیزدهم به ۲ ماه و در نهایت با یک ماه تمدید به سه ماه رسیده است و بعد از آن در صورت عدم ترخیص، آن کالا متروکه به شمار می رود.

ناظر گمرک خراسان رضوی اضافه کرد: در این راستا هم اینک ۳۰۰ تن کالای متروکه در گمرکهای خراسان رضوی وجود دارد که بیش از ۲۰۰ تن آن تنباکو است و میزان واردات کالا به استان در پنج ماهه نخست امسال ۱۳۲ هزار تن به ارزش ۲۷۶ میلیون دلار بوده است.

جعفری در ادامه اظهار کرد: در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۹ درصد  به لحاظ وزنی و ۳۴ درصد از نظر ارزش افزایش یافته است، به طوریکه در پنج ماهه نخست پارسال ۷۸ تن کالا به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار به استان وارد شد.

وی یادآور شد: عمده اقلام وارداتی به خراسان رضوی در پنج ماهه نخست امسال بر اساس ارزش دلاری را به ترتیب پنبه، برنج، ماشین های نورد گرم و سرد، نخ و الیاف، لوبیا چیتی، دانه کنجد، قهوه، ابریشم، لاستیک، لوبیا قرمز، گوشت مرغ و خروس و پارچه بوده است.

ناظر گمرک خراسان رضوی در ادامه ابراز کرد: بخش اعظم واردات کالا به خراسان رضوی را مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای اساسی تشکیل می دهد و در واقع میزان کالاهای مصرفی وارداتی به استان بسیار محدود است.

جعفری خاطرنشان کرد: درآمدهای گمرکی استان در پنج ماهه نخست امسال افزایش داشته است و افزایش درآمدها ناشی از افزایش واردات کالا است، زیرا گمرک در بحث ارایه تشریفات به کالاهای صادراتی هیچ وجهی دریافت نمی کند و عوارض و حقوق گمرکی تنها مربوط به واردات و ترخیص کالا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه