English

تحول در حوزه صنایع معدنی کرمانشاه به وقوع پیوست؛

گامی بزرگ برای عبور از «خام فروشی»

یکی از اتفاقات بسیار خوب در روزهای اخیر، امضای یک «تفاهم‌نامه ۱۱ هزار میلیارد تومانی» میان استانداری کرمانشاه و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود که رخدادی بی سابقه در توسعه معدن و صنایع معدنی استان است.

گامی بزرگ برای عبور از «خام فروشی»

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، کرمانشاه را به صفات مختلفی می شناسند و یکی از قدیمی ترین توصیف ها، «دیار سنگ و آب» است. از دیرباز بخش مهمی از تاریخ و تمدن کرمانشاه بر پیکره «سنگ» ها استوار و ماندگار گشته است. آثار بسیار تاریخی مانند «معبد آناهیتا»، «تاق بستان» و «کتیبه بیستون»، سازه هایی از جنس سنگ و یا در دل سنگ جاودان شده اند و معماری اصیل منطقه ثبت جهانی اورامان به شکل بناهای سنگ چین است.

معدن پیشران توسعه کرمانشاه

متاسفانه طی این سال ها غفلتی عجیب در بهره گیری از ظرفیت های حوزه معدن کرمانشاه رخ داده است و مدیران به خام فروشی بسنده کرده اند. در حالیکه این بخش در صورت ایجاد صنایع مجهز در حوزه سنگ های تزیینی و فرآوری معادن قیر می تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بسیار، برای جوانان بسیاری نیز اشتغال ایجاد کند. و خوشبختانه این اتفاق خوب در دوران استانداری بهمن امیری مقدم در حال شکل گیری است.

تفاهم‌نامه ۱۱ هزار میلیارد تومانی 

یکی از اتفاقات بسیار خوب در روزهای اخیر، امضای یک «تفاهم‌نامه ۱۱ هزار میلیارد تومانی» میان استانداری کرمانشاه و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود که رخدادی بی سابقه در توسعه معدن و صنایع معدنی استان و فراهم شدن بستر فرآوری قیرطبیعی و سنگ های تزئینی محسوب می شود . با اجرای این تفاهم نامه، شاهد یک تحول در حوزه اشتغال و افزایش بهره وری در بخش صنعت و معدن کرمانشاه خواهیم بود.

شکل گیری صنایع مدرن فرآوری سنگ های زینتی در کرمانشاه

کرمانشاه یکی از قطب های تولید سنگ تزئیتی در ایران است و بخش مهمی از این محصولات به کشورهای اروپایی صادر می شود. مشکل بزرگ اینجاست که این سنگ های زینتی ارزشمند به شکل خام از استان صادر می شود و ارزش افزوده خاصی برای این دیار ندارد. بر اساس تفاهمنامه مشترک استانداری کرمانشاه با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) قرار است شاهد اجرای بسته سرمایه گذاری واحد سنگبری با تکنولوژی روز بر پایه مطالعات سند جامع سنگ تزئینی کشور باشیم. علاوه بر این دوره های آموزشی شناخت و فرآوری سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان برای فعالان برگزاری می شود. مجموع این رویدادها می تواند تحولی ملموس در این حوزه مغفول ایجاد کند.

علاوه بر این ها طبق این تفاهم نامه قرار است کارهای مهمی مانند؛ تامین اعتبار به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال برای انجام مطالعات اکتشافی در ۷ محدوده معدنی استان، سرمایه گذاری در محدوده های اکتشافی استان، بهسازی ۸ کیلومتر جاده روستایی برای دسترسی به معادن فرامان کرمانشاه و احیاء و فعالسازی معادن کوچک مقیاس سطح استان در قالب ۵ بسته فعالسازی توسط ایمیدرو انجام شود.

ایجاد صنایع فرآوری برای توسعه معادن قیر گیلانغرب 

فرآوری معادن بزرگ قیرطبیعی گیلانغرب و جلوگیری از خام فروشی این ماده ارزشمند سال ها تنها در حد آرزو و شعار باقی مانده بود که به همت بهمن امیری مقدم اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته و یکی از بخش های مهم مفاد تفاهمنامه مشترک استانداری کرمانشاه با ایمیدرو به این بخش اختصاص یافته است و بر اساس آن قرار است واحدهای کوچک مقیاس فرآوری قیرطبیعی با همکاری مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران و با سرمایه گذاری ایمیدرو طراحی شوند. همچنین راه دسترسی به معادن گیلانغرب به طول ۱۰ کیلومتر و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال توسط ایمیدرو احداث می شود. با اجرای این تفاهم نامه معادن قیر گیلانغرب می تواند تبدیل به یک قطب اشتغال زایی و ثروت آفرینی در استان کرمانشاه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه