English

به مناسبت روز صنعت و معدن؛

بررسی عملکرد منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به سبب اقدامات در حوزه‌ی اشتغال، تولید، صادرات و توسعه یکی از موفق‌ترین مناطق اقتصادی کشور در سال گذشته بوده است.

بررسی عملکرد منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس جزو مناطق اقتصادی برتر کشور محسوب می‌شود و تاکنون عملکرد قابل قبولی در عرصه‌ی تولید داشته و زمینه توسعه اقتصادی هرمزگان و ایران را فراهم آورده است.

*منطقه برتر کشور

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از مناطق برتر کشور در زمینه تولید فولاد، آلومینیوم و روی به‌ شمار می‌رود و اهدافی که برای این منطقه تعریف شده است این منطقه را به قطب فولاد کشور، قطب تولید آلومینیوم، مرکز تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی، قطب انرژی و قطب صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تبدیل خواهد کرد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس4

*احیای واحد‌های تولیدی/ اشتغال بومیان در منطقه ویژه

مدیریت این منطقه تاکنون تلاش زیادی برای احیای واحدهای تولیدی و همچنین تکمیل و افزایش ظرفیت این واحدها کرده است که این امر، ضمن بازگشت سرمایه، از خروج ارز جلوگیری می‌کند و بازآفرینی در تولید و اشتغال جمعیت کثیری از مردم بومی منطقه را در پی دارد.

*مکانی امن برای صاحبان سرمایه و توسعه صنعت کشور

بنا بر آخرین آمار بیش از 12 هزار نفر در این منطقه عظیم اقتصادی مشغول به کار هستند و 3695 میلیون دلار جذب سرمایه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس حاصل شده است و از همین رو می‌توان این منطقه را مکانی امن برای صاحبان سرمایه و توسعه صنعت کشور به شمار آورد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس5

*پتانسیل‌های منطقه ویژه در سرمایه‌گذاری

با توجه به اینکه این مجموعه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و همچنین اجرای طرح‌های صادرات محور دارد، موفق شده است در سال 1399 تعداد 9 قرارداد سرمایه‌گذاری را منعقد کند که قطعاً نتایج چشمگیری را در پی خواهد داشت.

*رتبه‌های اشتغال جوانان بومی

 در سال گذشته شرکت «ستاره سیمین هرمز» با سرمایه‌گذاری 2466 میلیون یورو و ایجاد 11 هزار شغل سهم بیشتری در اشتغال جوانان بومی منطقه داشته است و «گروه گسترش سرمایه‌گذاری بین‌المللی ارزش» نیز با 46 میلیون دلار سرمایه‌گذاری با اشتغال زایی 135 نفر، شرکت «مادشیمی» با سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری و ایجاد 122 ظرفیت شغلی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

 همچنین دو شرکت «کرومیت میامی فردوس» و «لاستیک‌های صنعتی مبارکه» هم با سرمایه‌گذاری به ترتیب 126 و 10 میلیون دلاری در ایجاد مجموعاً 235 فرصت شغلی نقش دارند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس3

*محرک اقتصاد و ارزآوری در کشور

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز تلاش‌های تحسین‌برانگیزی در جهت تسهیل هرچه بیشتر بستر تولید و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستیابی به این هدف و به حرکت درآوردن چرخه‌ای اقتصاد کشور و افزایش ارزآوری داشته و در تلاش است با تأمین و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه شرکت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری جذب و زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

*عملکرد دوماهه سال ۱۴۰۰ منطقه ویژه

جذب سرمایه‌گذاری در دوماهه سال 1400 که با فرمایش مقام معظم رهبری با نگاه ویژه به تولید لحاظ شده است و جمعاً 14 سرمایه‌گذار جدید بالغ‌بر سه هزار و 915 میلیون دلار سرمایه‌گذاری این منطقه ویژه با حمایت و پشتیبانی استاندار و ریاست محترم هیئت عامل ایمیدرو جذب شده است و امیدواریم این منطقه ویژه اقتصادی بتواند به توسعه‌ی کشور و کاهش نرخ بیکاری کمک کند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس1

*اشتغال‌زایی

ازجمله فعالیت‌های چشمگیر می‌توان به میزان اشتغال‌زایی این منطقه عظیم اقتصادی اشاره کرد که میزان اشتغال‌زایی تعهد شده از سوی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در سال 99 یک هزار و 500 نفر و میزان اشتغال ثبت‌شده در سامانه تا پایان سال 1399، 9 هزار و 461 نفر بوده است که از رونق کار و تلاش در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس حکایت دارد.

*رقابت در بازارهای جهانی

فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و هدایت آن‌ها در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی انرژی‌بر و فرآوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش و توسعه فناوری‌های جدید حوزه تولید، مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به‌منظور رقابت در بازارهای جهانی ازجمله مهم‌ترین اهداف ترسیم‌شده این منطقه است.

این منطقه برای اهالی استان هرمزگان یک نعمت است و نقشی اساسی در رشد اقتصادی این استان دارد و همواره تأثیراتی مستقیم و غیرمستقیم بر معیشت مردم این استان گذاشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه