English

رویای ۲۵ ساله کارگران شرکت قدس برای خانه دار شدن

کارگران شرکت ریسندگی قدس اصفهان بعد از ۲۵ سال که در انتظار خانه دار شدن هستند ، زمینی را که سه بار هزینه برای آن پرداخت کرده‌اند، بلاتکلیف است.

رویای ۲۵ ساله کارگران شرکت قدس برای خانه دار شدن

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن قدس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، گفت: تا کنون سه مرتبه هزینه زمینی برای ساخت مسکن را پرداخت کرده ایم اما همچنان بلاتکلیف هستند.

اصغر بیات اظهار داشت: ۲۵ سال قبل هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن شرکت ریسندگی و بافندگی قدس اصفهان زمینی را برای ساخت مسکن کارگران از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۰ طی چهار قرارداد از سه نفر خریداری کرده است.

وی اضافه کرد:این افراد که می توان گفت مورد سوء استفاده قرار گرفته اند هزینه ای حدود یک تا پنج میلیون تومان در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ پرداخت کرده اند، تا به امروز زمینی دریافت نکرده اند و حتی با وجود پیگیری های قانونی که داشته اند و در نهایت حکم به تصرف زمینی که متعلق به آنان است گرفته اند نتوانسته اند زمین را تفکیک و سند ملک خود را دریافت کرده و اقدام به ساخت نمایند.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن قدس با بیان اینکه برای خرید این زمین فروشنده قرارداد ۳۰ هزار متر اول را منعقد کرده اما نتوانسته در بازه زمانی دو ساله تحویل دهد، اضافه می‌کند: بعد از آن یکی از افراد بانفوذ که خرید و فروش زمین‌های بزرگ را در دستور کار داشته به عنوان شریک فروشنده اول ورود کرده در نهایت ۷۱ هزار و ۷۰۰ متر زمین را به شرکت تعاونی مسکن شرکت قدس اصفهان می‌فروشند و جمع قراردادها حدود ۶۱۹ میلیون تومان بوده است که ۴۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آن را دریافت کردند و می‌توان گفت خریداران این زمین‌ها مبلغ قرارداد اول و دوم را کامل پرداخت کرده و قرارداد سوم را ۵۰ درصد دریافت کرده و یک سوم قرار داد چهارم را نیز دریافت کرده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این زمین چند برابر قیمت به کارگران فروخته شده است، تاکید کرد: این زمین از مصلی خریداری شده، بر اساس بیع نامه، این زمین به فروشندگان طرف قرارداد کارگران شرکت قدس به مبلغ متری یک هزار و ۲۵۰ تومان خریداری شده و به کارگران هر متر این زمین پنج هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است.

وی محل زمین فروخته شده به کارگران شرکت قدس اصفهان را معروف به منطقه فضل آباد رو به روی بیمارستان غرضی اصفهان اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که شرکت تعاونی زمین را بالاتر از این قیمت و به مبلغ هفت هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به کارگران فروخته و امروز ۲۵ سال گذشته و هنوز زمینی تحویل کارگران نشده است.

بیات تاکید کرد: باید توجه داشت که در قرارداد اول زمین را مصلی ۱۵۰ میلیون تومان به شرکت تعاونی فروخته است و زمین را ۱۷۲ میلیون تومان به کارگران فروختند و با پول کارگران پول زمین را به مصلی پرداخت کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن قدس با بیان این موضوع که امروز بسیاری از این ۲۵۰ خانواده کارگر در بدترین زندگی وضعیت به سر می برند، ادامه داد: برخی طلاهای خانواده و فرش زیر پای خود را فروختند تا مسکنی داشته باشند، ۲۵ سال است که ما پیگیر این مورد بوده ایم که سودی نداشته است.

اصغر بیات گفت: روزگاری شرکت قدس آنقدر دارایی داشت که می توانست حقوقی بیشتر از بزرگترین شرکت های ایران به کارکنان پرداخت کند اما کارگران کمترین حقوق را دریافت می کردند. کارگران کارخانه قدس از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ برای خرید زمین کارگران پول واریز کردند و زمین خریداری شد و اما طرفهای قرارداد به قرار دادهای خود عمل نکردند زیرا قرار بود در مدت چهار ماه زمین تحویل شود، در سال ۱۳۸۰ قرار بر تحویل زمین شد، عده ای ادعای مالکیت کردند و این موجب شد تا وارد روند شکایت شویم.

بیات با بیان اینکه بیش از ۳۰ نفر از همکاران ما در این 25 سال فوت کرده اند، گفت: امروز بسیاری از این ۲۵۰ خانواده کارگر در بدترین زندگی وضعیت به سر می برند و پیگیری بیش از دو دهه ما برای احقاق حق کارگران نتیجه ای در بر نداشته است.

وی افزود: پس از سال ها پیگیری و شکایت حکم الزام به تحویل گرفتیم و زمین را در سال ۱۳۹۰ با حکم دادگاه تجدید نظر تصرف کردیم، اما امکان ساخت فراهم نشد، شهرداری مالکیت کل زمین را خواستار شد و در حال حاضر هشت ماه است پرونده در مرحله کارشناسی سه نفره بسر می برد و متوقف شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن قدس در مورد وضعیت کنونی زمین های کارگران توضیح داد: در حال حاضر هشت ماه است پرونده در مرحله کارشناسی سه نفره بسر می برد و متوقف شده است، این در حالی است که دیگر توان ادامه دادن برای کارگران وجود ندارد. ما از حق کارگرانی دفاع می‌کنیم که وضعیت بسیار ناراحت کننده ای دارند و با مشکلات بسیاری دست در گریبان هستند.

بیات گفت: این کارگران همواره به ارزش‌های اسلامی و پیگیری قانونی مشکلشان توجه داشته و علی رغم قرار گرفتن در شرایط بحرانی و سخت هیچ گونه چالش امنیتی را ایجاد نکرده اند، انتظار این است که دستگاه‌های قضائی و نظارتی نسبت به تسریع در پیگیری حقوق این کارگران توجه بیشتری داشته باشد.

شرکت تعاونی قدس

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه