English

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان «سازمان ثبت اسناد و املاک» و «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی»

تفاهم‌نامه همکاری میان «سازمان ثبت اسناد و املاک» و «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» صبح امروز با حضور روسای هر دو سازمان منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان «سازمان ثبت اسناد و املاک» و «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی»

به گزارش خبرگزاری موج، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تسریع و تسهیل در اجرای قانون حدنگار و صدور سند کاداستر در بافت مسکونی روستایی شهر‌های دارای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، برگزار شد.

 این مراسم با حضور «ذبیح‌الله خداییان» رییس سازمان ثبت اسناد و املاک و «علیرضا تابش» رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

روستاهایی با اراضی فاقد سند مالکیت

ذبیح‌الله خداییان در جریان این مراسم، اظهار کرد: روستاهای زیادی وجود دارد که اراضی آن یا فاقد سند مالکیت هستند و یا به صورت نسق زراعی و دفترچه‌ای است که ابعاد آن دقیقا مشخص نیست و زمینه اختلاف فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: به موجب قانون، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساماندهی اراضی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار جمعیت است و با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک این ساماندهی را انجام می‌دهد.

رونق زندگی روستاییان و پیشگیری از اختلافات بر سر اراضی با مستند کردن اراضی روستایی

معاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مستند کردن اراضی نقش مهمی در رونق زندگی روستاییان و پیشگیری از اختلافات بر سر اراضی دارد، بیان داشت: موقعی که زمین یک روستایی فاقد سند مالکیت است نمی‌تواند از مزایایی که صاحبان اراضی برخورد هستند، برخوردار باشد و این بی‌نظمی‌ها موجب می‌شود روستاییان به شهرها کوچ ‌کنند و برای جلوگیری از این اتفاق باید به ساماندهی اراضی روستایی و صد‌ور اسناد مالکیت کمک کرد.

باید با یک کار جهادی در مدت مشخصی ساماندهی اراضی روستایی به اتمام برسد

خداییان تاکید کرد: به منظور اجرای طرح کاداستر سعی کردیم ارتباط تنگاتنگی با بنیاد مسکن داشته و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است ولی باید با یک کار جهادی در مدت مشخصی ساماندهی اراضی روستایی به اتمام برسد و بر این اساس امروز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که زمینه همکاری بیشتر را برای مستند نمودن اراضی روستایی فراهم می‌کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به افزایش همکاری‌ها بین این سازمان و بنیاد مسکن در سایه امضای این تفاهم‌نامه، گفت: بر این اساس، ادارات ثبت اسناد و املاک استان‌ها همکاری با بنیاد مسکن را افزایش و سوابق ثبتی در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهند. بنیاد مسکن هم اطلاعات را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار می‌دهد تا ارایه نقشه‌های استاندارد اراضی روستایی، جانمایی در طرح کاداستر، تثبیت اراضی و صدور سند مالکیت تسریع شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این تفاهم‌نامه موجب شود که در ظرف مدت کوتاهی اجرای طرح کاداستر اراضی در روستاها به اتمام برسد و جشن اتمام مستند کردن اراضی روستایی را برگزار کنیم تا زمینه‌ای برای رونق زندگی در روستاها فراهم شود.

قدردانی از نقش سازمان ثبت اسناد و املاک در سنددار کردن اراضی روستایی

تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از رییس سازمان ثبت اسناد و املاک، به همکاری‌های این سازمان با بنیاد مسکن به منظور سنددار کردن اراضی روستایی اشاره کرد و نقش سازمان ثبت اسناد را در این زمینه مثمرثمر دانست.

وی افزود: همکاری سازمان ثبت اسناد روند قضایی صدور سند مالکیت را تسهیل و به یک روند اداری تبدیل‌کرد.

رییس بنیاد مسکن تصریح کرد: ۳ میلیون و سیصد و چهل هزار سند روستایی صادر شده است و این موضوع نهادینه شده است.

وی با ابراز خرسندی از امضای تفاهم‌نامه با سازمان ثبت اسناد و املاک، تصریح کرد: امیدواریم با این همکاری مشترک شاهد رضایتمندی مردم در روستاها باشیم.

شایان ذکر است، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای مواد ۲، ۳ و ۹ قانون جامع حدنگار که دستگاه‌های دولتی بر اساس آن مکلف هستند، مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود به همراه نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را تهیه و جهت صدور سند مالکیت حد نگار در اختیار سازمان ثبت قرار دهند، منعقد می‌شود.

«همکاری در زمینه حدنگاری و صدور اسناد مالکیت املاک روستا‌ها و شهرها»، «صدور اسناد اراضی تملیکی بنیاد مسکن که از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری واگذار شده است» و «تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای صادر شده در روستا‌ها و شهر‌ها به استناد قانون حدنگار» از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه