English

مدیرکل میراث‌ فرهنگی آذربایجان شرقی:

منطقه شوش قوم هریس قابلیت ثبت ملی دارد/ لزوم تبدیل منطقه به محل تولید ثروت پایدار

مدیرکل میراث‌ فرهنگی آذربایجان‌ شرقی گفت: منطقه شوش قوم واقع در شهرستان هریس یکی از مناطق بسیار مهم گردشگری استان است که قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی ایران را دارد.

منطقه شوش قوم هریس قابلیت ثبت ملی دارد/ لزوم تبدیل منطقه به محل تولید ثروت پایدار

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده در کارگروه گردشگری شهرستان هریس بر لزوم تبدیل منطقه شوش قوم به محل تولید ثروت پایدار تاکید و اضافه کرد: با توجه به اینکه این منطقه کویری یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است، انتظار داریم با همراهی فرمانداری شهرستان وضعیت مجوز برداشت معدنی این منطقه به زودی مشخص شود تا با مشارکت سازمان صمت و اداره کل محیط زیست، بتوانیم این منطقه را به ثبت ملی برسانیم تا از بروز هرگونه گزند و آسیب به این منطقه جلوگیری شود.

وی افزود: منطقه گردشگری شوش قوم هریس پدیده ای طبیعی و نادر زمین شناسی است که با مساحت بیش از ۶ هکتار به مانند کویری کوچک در دل منطقه زیبا و خوش آب و هوای روستای مقصودلو از توابع بخش مرکزی هریس و در فاصله ۸۰ کیلومتری تبریز و ۱۰ کیلومتری هریس واقع شده است.

حمزه زاده ادامه داد: این منطقه گردشگری که اهالی بومی به آن آغ قوم نیز می گویند، با وزش بادهای غالب در گذر زمان به ‌وجود آمده و منظره‌ ای بسیار دیدنی و زیبا در دل منطقه خوش آب و هوای روستای مقصودلو پدید آورده است که برای درمان مفاصل و عضلات نیز کاربرد دارد.

وی گفت: با وجود قابلیت ‌های گردشگری متعدد در شهرستان هریس، تاکنون این منطقه بکر و گردشگر پذیر آن گونه که باید به مردم معرفی نشده و گمنام مانده است.

وی ابراز کرد: طبق گزارش ‌های اهالی منطقه در خصوص تخریب و انتقال خاک شوش قوم، مشخص شد که سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از سال ۱۳۹۲ مجوزی به یکی از شرکت ‌های منطقه مبنی بر برداشت مصالح مورد نیاز از این منطقه داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین به تپه تاریخی دوزده باغیر در هریس نیز اشاره و اضافه کرد: عملیات حصار کشی این تپه به زودی به اتمام خواهد رسید و تا زمانی که موزه شهرستان به صورت کامل ایجاد و امنیت لازم آن ایجاد شود، تمامی آثار مکشوفه از این تپه تاریخی در گنجینه موزه آذربایجان به امانت نگهداری خواهد شد.

حمزه زاده ادامه داد: با اتمام موزه هریس، آثار این تپه به شهرستان انتقال و در معرض نمایش قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری، صنعتی فرابخشی است، افزود: برای توسعه گردشگری منطقه به خصوص شهرستان های آذربایجان شرقی باید به این نکته توجه داشت که گردشگری صنعتی فرابخشی است و نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه های مختلف است، از این رو در این راستا حمایت از سرمایه گذاران این حوزه باید در اولویت تمامی دستگاه ها قرار گیرد.

حمزه زاده گفت: لازم است در این راستا احصای ظرفیت های سرمایه گذاری شهرستان تدوین و ارائه بسته های تشویقی سرمایه گذاری در دستور کار قرار بگیرد که در این زمینه میراث فرهنگی استان آماده است تا با همفکری در حوزه علمی و تخصصی این روند را تسهیل دهد تا در آینده ای نزدیک فرصت سرمایه گذاری گردشگری در شهرستان هریس فراهم شود.

وی ساماندهی ساختمان اطلاع رسانی و همچنین تاسیسات گردشگری احداث شده در ورودی شهرستان هریس را  جزو  اولویت پروژه های استانی اعلام و اضافه کرد: باتوجه به اینکه ایجاد ساختمان اطلاع رسانی در ورودی های شهر از مهم ترین اهداف این اداره کل در راستای ارائه خدمات لازم به گردشگران در ورودی ها است، لذا تکمیل و بهره برداری هرچه سریع تر از ساختمان اطلاع رسانی گردشگری هریس در دستور کار پس از تامین اعتبار است.

حمزه زاده یادآور شد: با توجه به اینکه تاسیسات گردشگری اعم از سرویس های بهداشتی و نمازخانه ها پس از احداث برای بهره برداری به شهرداری ها و دهیاری ها واگذار می شود، انتظار داریم ساماندهی وضعیت فعلی تاسیسات گردشگری ورودی هریس توسط شهرداری هرچه سریع تر انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه