English

مدیرکل میراث‌ فرهنگی آذربایجان شرقی:

ثبت جهانی روستای کندوان با همکاری دولت و بخش خصوصی ممکن می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، گفت: ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان با همکاری همه‌جانبه بخش دولتی و خصوصی ممکن می‌شود و می‌بایست تمامی تلاش خود را در این راستا انجام دهیم.

ثبت جهانی روستای کندوان با همکاری دولت و بخش خصوصی ممکن می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده در دیدار با فرماندار اسکو با تاکید به اینکه روستای تاریخی کندوان، یکی از مقاصد اصلی گردشگران ورودی به کشور است، اظهار داشت: کندوان همواره مورد توجه گردشگران است و می‌بایست در این راستا اقدامات لازم برای ساماندهی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های گردشگری آن انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی ، خاطرنشان کرد: ساماندهی پارکینگ ورودی، جلوگیری از آسیب‌رسانی به کران‌ها و تامین زیرساخت‌های گردشگری از مهم‌ترین اقداماتی است که این اداره‌کل با همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی انجام خواهد داد.

حمزه زاده اظهار کرد: در راستای سبک‌سازی حجم ترافیک داخل این روستای تاریخی، با ایجاد پارکینگ ورودی و تعریف طرحی برای حمل‌ونقل گردشگران به داخل روستا می‌توانیم فرصت درآمدزایی مفید را نیز برای این روستا فراهم کنیم.

گفتنی است روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.

این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.

خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.

به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) نیز معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه