English

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تاکید کرد؛

ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی در محیط کار به‌جای مدرک‌گرایی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بر لزوم ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی به‌جای مدرک‌گرایی تاکید کرد.

ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی در محیط کار به‌جای مدرک‌گرایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، آرش اخوان طبسی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی مهارت، با اشاره به فرهنگ مهارت‌آموزی به‌جای مدرک‌گرایی بیان داشت: در این طرح از ظرفیت صنوف و صنایع جهت اجرای آموزش های مهارتی برای تامین نیروی مورد نیاز استفاده می گردد .

وی با بیان اینکه در آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان استفاده از شیوه عرضه محور به سفارش‌محور است، گفت: در طرح آموزش دوگانه ۴۰۰ واحد صنفی در با سازمان فنی‌وحرفه‌ای همکاری می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر مدل‌های سنتی آموزشی دیگر پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست و در صورتیکه بخواهیم با نگاه سابق ادامه دهیم، در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و صنوف دچار بحران‌های جدی خواهیم شد.

اخوان با اشاره باینکه در جامعه بین مسئولان امر، اشتغال یک دغدغه محسوب می شود اما صاحبان صنایع و صنوف از کمبود نیرو صحبت می‌کنند، گفت:آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان طی چند سال گذشته سعی کرده تا از شیوه عرضه محور به سفارش محور استفاده کند.

وی با بیان اینکه در نظام‌های موفق آموزشی دنیا، دولت نمی‌تواند مجری آموزش باشد، بیان کرد: چرا که در رشته مهارتی با توجه به تغییرات به روز و شدید تکنولوژی در صنعت، دولت نمی‌تواند آخرین تکنولوژی را به کارگاه‌ها بیاورد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره باینکه ارتباط بسیار قوی با صنایع و صنوف در دستور کار فنی و حرفه‌ای است، گفت: در امر آموزش ارتباط دو سویه بخش خصوصی با صاحبان صنایع و صنف باعث می گردد تا نیاز واقعی صنعت و بازار کار شناخته شود و در ارتباط با آن آموزش لازم به افراد ارائه شود.

این مقام مسئول در خصوص طرح آموزش دوگانه در فنی و حرفه ای توضیح داد: برای افراد جویای کار، نظام آموزشی دوگانه پیشنهاد می‌شود که در این طرح ۳۰  درصد آموزش در محیط کارگاهی و بقیه آموزش نیز در محیط واقعی کار به فرد ارائه می شود.

اخوان با بیان اینکه حدود هزار نفر در این روش آموزش دیده‌اند، گفت: اصنافی که افراد در آن به کار مشغول شده‌اند شامل صنف خدمات خودرو سبک اصفهان و صنف برق خودروی اصفهان است.

 مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر۴۰۰ واحد صنفی در طرح آموزش دوگانه با فنی و حرفه‌ای همکاری می‌کنند ،همچنین ۳۶ نمایندگی خودرو در این طرح درحال همکاری با سازمان فنی و حرفه ای است.

 وی ادامه داد: سیستم آموزش دوگانه در کشور درحال اجرا شدن است و به طور یقین می توان گفت که این طرح در اصفهان به بسیار کامل‌تر اجرا می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر طرح‌های در دستور کار سازمان فنی و حرفه ای بیان داشت: مهارت‌آموزی در محیط واقعی یکی دیگر از طرح های سازمان است که در این طرح سعی بر این است که بخشی از این طرح در محیط کار واقعی برای فرد تحت عنوان کارآموز اجرا شود تا ضعف تجهیزات در کارگاه‌ها پوشش داده شود.

اخوان با اشاره به برگزاری طرح کهاد توضیح داد: پیاده سازی طرح کهاد  ویژه دانشجویانی است که در این طرح بین ۱۸ تا ۲۴ واحد درسی دانشجویان با ۵۰۰ تا ۷۰۰ ساعت آموزش مهارتی، در قالب یک سند حرفه معادل‌سازی می‌شود و دانشجویان در قالب مراکز (TMC) توانمندسازی، دانشجویان دوره آموزش مهارتی می‌بینند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی عدم وجود بازار کار برای دانشجویان فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه است، گفت: در تلاش هستیم  تا در قالب این طرح دانشجویان توانمند شوند و پس از اتمام تحصیلات به وسیله ارتباط گرفته شده، متناسب با رشته تحصیلی خود و نیاز بازار وارد بازار کار شوند.

این مقام مسئول افزود:طرح دیگری که درحال اجرا است پیاده سازی طرح نخلستان است که ویژه فارغ التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات درنظر گرفته شده و شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: در طرح نخلستان به فارغ التحصیلان دوره های مهارت‌آموزی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه می شود و پس از یک دوره دکارورزی در صنعت برای مهارت آموختگان برقرار می شود.

 اخوان طبسی اضافه کرد:  از طریق مراکز رشد و نوآوری از صاحبان ایده حمایت می گردد تا ایده آنها به عمل تبدیل شود و افراد با آموزش مهارت دریافتی، ارتقای بهتری پیدا می‌کنند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: سازمان فنی و حرفه ای در این راستا اجرای تفاهم نامه منعقده موسوم به طرح نخلستان را با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را در دست اقدام دارد که با تاکید مقام معظم رهبری بر دانش‌بنیان، طرح نخلستان پوشش بسیار خوبی برای تحقق این امر خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه