English

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام کرد؛

کسب رتبه دوم اعتماد اجتماعی پلیس در کشور

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بیان داشت: پلیس، رتبه دوم اعتماد اجتماعی را کسب کرد.

 کسب رتبه دوم اعتماد اجتماعی پلیس در کشور

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، طبق آخرین نظرسنجی که از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) صورت گرفت پلیس توانست رتبه دوم اعتماد اجتماعی را در بین سازمان ها و نهادهای مورد سنجش به دست آورد.

در پی کسب رتبه دوم اعتماد اجتماعی توسط فراجا در نظرسنجی ایسپا مصاحبه ای با مهدی رفیعی بهابادی رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ترتیب داده شد تا توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهد.

لطفا در ابتدا توضیحی در خصوص پیمایش اخیر سنجش اعتماد اجتماعی در ایران که توسط مجموعه شما به انجام رسیده اعم از تعداد نمونه و روش نمونه گیری بفرمایید.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: نظرسنجی در خصوص اعتماد اجتماعی در اسفند ماه 1400 با تعداد نمونه 2 هزار و 50 نفر در مناطق شهری و روستایی ایران و به صورت تلفنی انجام شده است. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با نمونه‌گیری تصادفی از شماره‌های ثابت و همراه شهروندان انجام شده است.

به طور کل، سنجش چنین مفاهیمی چه اهمیتی در جامعه ایرانی دارد؟

مهدی رفیعی بهابادی اظهار داشت: سنجش شاخص‌های اجتماعی از این جهت ضروری است که به نوعی نبض‌ جامعه را اندازه‌گیری می‌کند. این‌گونه نظرسنجی‌ها برای جامعه همان نقش آزمایشگاه در علم پزشکی را ایفا می کند و به نوعی به آسیب‌شناسی جامعه می‌پردازد. به طور خاص سنجش اعتماد اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که اعتماد در واقع مانند چسب در جامعه عمل می‌کند و باعث همبستگی اجتماعی می‌شود. اعتماد باعث تعهد افراد به جامعه و افزایش مشارکت اجتماعی می‌شود و از این جهت به توسعه جامعه کمک می‌کند.

مهمترین نتایج بدست آمده در این پیمایش را تشریح بفرمایید

وی افزود: در این نظرسنجی از مردم سؤال شد که «آیا با این جمله موافقید که اکثر مردم قابل اعتمادند» در پاسخ 30.2 درصد پاسخ مثبت دادند و اکثر مردم را قابل اعتماد دانستند اما در مقابل 68.2 درصد پاسخ منفی داده‌اند. در بخش دیگری از این نظرسنجی از مردم در خصوص اعتماد به برخی اقشار و اصناف سؤال شد. 6 صنف و گروه مدنظر قرار گرفتند و در پاسخ مردم به سؤال اعتماد به این اقشار و اصناف 59.2 درصد مردم اعتماد زیادی به معلمان داشتند. در رتبه دوم پلیس قرار دارد که 58.2 درصد مردم اعتماد زیاد به آن داشتند و 19.4 درصد نیز تا حدودی اعتماد داشته‌اند. اعتماد زیاد به اساتید دانشگاه 50 درصد، ورزشکاران 48.2 درصد، پزشکان 40.4 درصد و هنرمندان 35.8 درصد بوده است.

پلیس چه جایگاهی در اعتماد اجتماعی ایرانیان دارد؟

رفیعی گفت: همان‌طور که اعلام کردم در بین 6 قشر و گروهی که در سؤال از مردم پرسیده شده‌اند پلیس بعد از معلمان و در فاصله اندک با آن در رتبه دوم قرار گرفته است.

آیا این جایگاه در سال های اخیر دستخوش تغییر بوده است؟

رئیس ایسپا توضیح داد: در پیمایش سرمایه اجتماعی سال 93 که توسط وزارت کشور انجام شد و در آن 23 گروه و صنف مورد بررسی قرار گرقتند پلیس رتبه 8 را به خود اختصاص داده بود که طی آن 74.6 درصد اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط به پلیس داشته‌اند. در پیمایش سال 1397 نیز از بین 27 گروه مورد بررسی پلیس و کلانتری رتبه 3 را به خود اختصاص داده که 69.5 درصد اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط داشته‌اند. در نظرسنجی اخیر ایسپا نیز از بین 6 گروه مورد بررسی پلیس رتبه 2 را کسب کرده که 77.6 درصد اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط داشته‌اند. البته نظرسنجی اخیر تلفنی بوده و از این نظر با پیمایش‌های 1393 و 1397 متفاوت است که با روش حضوری انجام شده بود و شاید بخشی از این تفاوت ناشی از روش گردآوری اطلاعات باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه