English

همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» برگزار شد

همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» صبح شنبه با حضور مسئولان، اساتید دانشگاه، فعالان فرهنگی و اجتماعی و اصحاب رسانه برگزار شد.

همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، امیری مقدم استاندار کرمانشاه، در ابتدای جلسه با عرض خیر مقدم خدمت حضار در همایش گفت: شادمانیم که در این جشن فرخنده ثبت جهانی اورامانات حضور داریم؛ منطقه ای با مردمی مهمان‌نواز و خونگرم که نامش بر زیبایی در سراسر کشور شهره است و این ثبت جهانی به راستی از شایستگی‌های آن محسوب می‌شود.

وی افزود: کرمانشاه سراسر پر است از فرهیختگی‌ها و تاریخی غنی که طاقبستان و آناهیتا و اورامانات از نشانه‌های آن می‌باشد؛ امروز بیش از ۲۰۰ نشان از کرمانشاه به ثبت رسیده است.

وی افزود: فرهنگ برجسته مردم اورامانات جز طبیعت زیبای آن از جمله شایستگی و خصوصیات فوق‌العاده این ناحیه می‌باشد؛ که تاثیر وجود ماموستا قادری در این امر بی نظیر است؛ تعهد بالا و عشق به مملکت از دیگر خصوصیات این مردم بوده که در تعداد بالای شهید این منطقه در دوران دفاع مقدس کاملا قابل مشاهده می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره بر زیبایی‌های متعدد کرمانشاه گفت: بنا بر گفته مقام معظم رهبری کرمانشاه چهره زیبای ایران است؛ کرمانشاه باید به قطب گردشگری ایران و خارج تبدیل شود؛ چراکه آثار تاریخی موجود در این شهر موثر واقع شود.

وی افزود: طی سفر بنده به یک‌ کشور خارجی کاملا متوجه تفاوت آثار تاریخی ایران با هر نقطه از دنیا شدم؛ تفاوت بسیاری میان این آثار عظیم با چهار حلبی موجود در کشور های دیگر وجود دارد؛ فرهنگ ما بسیار والا تر از نقاط دیگر است و این همان تاثیری از دین مبین اسلام است.

همایش ثبت جهانی هورامان

پاوه شهری با ظرفیت های بالا و نیازمند توجهات ویژه است

ماموستا قادری در ادامه با تشکر از ابراز محبت مسئولان برگزاری این جشنواره گفت: قدردان محبت شما هستیم از شهری که بنیان گذار محترم جمهوری اسلامی در زمان نیازمندی ما دستوراتی مبنی بر کمک ویژه به شهر پاوه را دادند.

وی افزود: این موضوع مختص سال ۵۷ بود اما امروز ما هرچه داد بزنیم کسی آن را نمی‌شنود؛ ما ایرانی هستیم و در دفاع از اسلام کم نگذاشتیم و چندین شهید به این مملکت تقدیم نمودیم؛ اما باز هم خدارا شاکریم و کشور خود را دوست می‌داریم.

وی ادامه داد: می‌دانیم که تلاش‌های عزیزان بر این ثبت بسیار بود؛ میلیاردها تومان هزینه شد از مسئول و بازرس حاضر شده برای اجرای این ثبت خواستیم عادلانه به این موضوع رسیدگی نمایید؛ گزارش بسیار خوبی تهیه شد و در تاریخ ۵ مرداد سال ۱۴۰۰ این مکان که بصورت مشترک در کرمانشاه و کردستان واقع شده تبدیل به یک قطب گردشگری جهانی شد.

وی ادامه داد: یونسکو یک سازمان کمک کننده برای ارتقا رشد آن منطقه به ثبت رسیده است؛ هرساله بودجه‌ای برای کمک به رشد بیشتر آن در نظر گرفته می‌شود؛ پاوه نیازمند یک پایگاه جهت رسیدگی‌های بیشتر است؛ فرهنگ ما باید حفظ شود.

وی ادامه داد: طی ۱۴ روز تعطیلات عید نوروز حدود ۴۵۰ هزار وسیله نقلیه به این ناحیه وارد شده و تنها ۱ مورد جرم اتفاق افتاده و این بیانگر این مهم است که مردم ما مردمی موجه و سالم است؛ خواستار حفظ خون شهدا، فرهنگ مردم ما و تمامی ملزومات و افرادی که این روز را برای ما پدید آورده‌اند را داریم.

پیشینه جهانی هورامان باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد

لهونی، نماینده منطقه هورامان در ادامه با اشاره بر شایستگی‌های این ناحیه گفت: اورامانات بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارند؛ سند و پیشینه وجود دارد از معاملات آن زمان، نحوه تعامل مردم با طبیعت بی نظیر است؛ همگی باید در حفظ تاریخ، صنایع دستی و فرهنگ این ناحیه کوشا باشیم.

وی افزود: صنایع دستی امروز چه‌کار می‌کند؛ هشدهر می‌دهیم به این سازمان چرا برای حفظ بسیاری از صنایع برنامه‌ای ندارید؛ امروز خیلی از آثار این ناحیه و دیگر نواحی درحال نابودیست شاید دستگاه ها باید در این امر کوشا باشند.

سلطانی، مورخ و نویسنده کرد زبان حاضر در جلسه ادامه داد: امروز یک عید است و دو نوروز امروز دانشگاه رازی از کمای پژوهشی خارج شد؛ و اورامانات در بستر همین دانشگاه خودنمایی کرد؛ توجه کنید اگر در کنار این ثبت جهانی ثبت جهانی بیستون را داریم از زمانی که رابینسون این اثر را با خود به کشورهای دیگر برد از این اثر بارها سخن گفته شد.

وی افزود: اما امروز ما هیچ نقشه تاریخی از اورامانات نداریم نمی‌دانیم در اطرافمان چه می‌گذرد اورامانات باید دوباره شناخته شود؛ هورامان قبل از صاحب تاریخ شدن کرمانشاه و سنندج صاحب تاریخ بوده؛ در قرن یازدهم این اثر به حالت امروزی در آمده است.

وی ادامه داد: صنایع دستی در اورامانات بی نظیر است چرا امروز نساجی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد؛ تنها با سخن نمی‌شود به نتیحه رسید ما منتظر حرکت این چرخ با نیروی جشن امروز هستیم.

وی گفت: زمانی اورامانات به ثبت جهانی می‌رسد که دارای نشریه باشد، تالار داشته باشد و یک ویژه برنامه داشته باشد؛ مردم ما برای این مراسم شب‌ها و روزهای خود را در سختی سپری کرده‌اند نباید تبدیل به یک لکه شود که نتوانیم آن را پاک کنیم.

وی در ادامه گفت: ما باید کل کرمانشاه را به جهان بشناسانیم؛ نه فقط ناحیه‌ای مشخص چون بیستون و پاوه؛ امروز باید قصر شیرین، سرپل ذهاب و دیگر نواحی نیز شناخته شود به امید آن روز.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه