English

گرمای تابستان بهانه‌ای برای عدم رعایت حجاب/فرهنگ‌‌سازی در خانواده، بهترین راه مقابله با بی‌حجابی

درصد بالای بانوان، تابستان و هوای گرم را تنها دلیل بد حجابی و پوشش‌های نامناسب خود می‌پندارند این بدحجابی موجب انحرافات زیادی در جامعه شده و سبب فرو پاشی بنیان خانواده‌ها می‌شود.

گرمای تابستان بهانه‌ای برای عدم رعایت حجاب/فرهنگ‌‌سازی در خانواده، بهترین راه مقابله با بی‌حجابی

به گزارش خبرگزاری موج قم، با گرم شدن هوا و تبلیغات ناصحیح ماهواره، شاهد پوشش‌های نامناسب در شهر هستیم هوای گرم بهانه‌ای برای کم کردن لباس و ترویج بدحجابی شده از طرفی هم کم کاری مسئولان در تبلیغ و فرهنگسازی حجاب این معضل را دوچندان کرده است.

فاطمه علوی‌نژاد از فعالان حوزه حجاب در رابطه با افزایش بد حجابی در جامعه، گفت: هوای گرم تابستان صرفا یک بهانه بوده و نمی‌تواند دلیل بدحجابی باشد چرا که می‌بینیم بانوان با حجاب در فصل گرما برای جلوگیری از گرمای مضاعف پوشش‌های نازک‌تری مانند چادرهای نازک و آستین دار انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: بی‌حجابی شاید در ظاهر یک مساله فردی باشد اما جنبه‌های اجتماعی زیادی هم دارد که متاسفانه زنان و دختران با عدم رعایت حجاب اسلامی و مناسب در حقیقت ضربه بزرگی به جامعه از جمله کم شدن محبت بین زن و شوهر، از بین رفتن عفت عمومی و جا افتادن فرهنگ غلط بدحجابی خواهند زد.

علوی‌نژاد کم کاری مسئولان در فرهنگ‌سازی در این امر مهم را از دیگر عوامل بدحجابی دانست و عنوان کرد: ترویج و افزایش بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه دلایل مختلفی دارد که عمده‌ترین آن کم کاری مسئولان در حوزه فرهنگی است که در نهایت راه را برای دشمنان باز کرده و منجر به رونق بازار بی‌حجابی و نابودی عفاف در جامعه شده است.

علوی‌نژاد گرانی بیش از حد چادر و پوشش‌های اسلامی را دیگر مشکلات در حوزه فرهنگ‌سازی حجاب دانست و گفت: در نبود چادر ایرانی، هیچ جای تعجبی وجود ندارد که چادرهای موجود گرانتر از مانتوها و لباس‌های جلو باز باشند زیرا بیش‌ترین چادرهای موجود در بازار ژاپنی و خارجی هستند و بانوان محترم باید برای حفظ حجاب اسلامی هزینه بالایی را بپردازند.

وی افزود: تولید چادر ایرانی با قیمت مناسب باید مورد توجه مسئولانی که در این حوزه مشغول به فرهنگ‌سازی هستند قرار بگیرد.

بد حجابی در گرو مد

بیش‌ترین چیزی که سبب همه‌گیر شدن بدحجابی می‌شود، تبدیل شدن بدحجابی به یک مد همیشگی است، پوشاک‌های موجود در بازار که به نوعی پوشش‌های جامعه را نشان می‌دهند، با المان‌های خارجی، خیلی از مشکلات فرهنگی امروز را به وجود آورده‌اند، مانتو‌های بدن نما و روسری‌های نازک ثمره همین بازار نامناسب است.

در این باره با اصغر صالحی تولید کننده پوشاک و لباس زنانه به گفت‌وگو نشستیم.

وی به خبرنگار ما گفت: بیش‌تر تولید کنندگانی که برای گرفتن جواز، اقدام می‌کنند، نمی‌دانند که در جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و معیار‌هایی را متناسب با نوع و فرهنگ اسلامی باید در نظر بگیرند.

پوشش‌های عفیفانه که با معیار‌های ایرانی اسلامی هم‌خوانی دارد باید به فاکتور اصلی فعالیت‌های فعالان عرصه مد تبدیل شود البته اتحادیه با برخی تولید کنندگان به دلیل محصولات نامناسب‌شان برخورد می‌کند، اما راه اصلاح تولیدات این نیست باید آیین نامه‌ای هنگام صدور مجوز به همه تولیدکنندگان از ابتدا آموزش دهد؛ برخورد محکم و سخت فایده‌ای ندارد.

صالحی درباره برخی تخلفات در صنف تولید پوشاک زنانه بیان کرد: در تولید پوشاک کم کاری‌هایی دیده می‌شوند که خیلی به چشم می‌آیند از طرفی تولید مانتو‌های جلوباز و پوشش‌های مبتذل و ترویج آن جرمی نابخشودنی است و این مشکل باید توسط مسئولان مربوط ریشه‌ای درمان شود کسی که به فرهنگ لطمه می‌زند، باید سخت مجازات شود.

اصغر صالحی عدم داشتن مجوزهای تولید لباس را در این صنف بیشمار دانست و گفت: بیش‌تر تولیدکنندگانی که پوشاک خارج از الگوریتم اسلامی تولید می‌کنند مجور ندارند و این موضوع سبب می‌شود آن‌ها آزادانه به تولید هر نوع پوشاک با شکل و شمایل غیر اسلامی شوند..

برخلاف تبلبغ بی‌وقفه علیه حجاب تبلبغ مناسبی در مورد رعایت حجاب وجود ندارد

باتوجه به اینکه تبلیغات پوشاک و پوشش نامناسب در ماهواره و فضای مجازی به طور مستمر دیده می‌شود، تبلیغ مناسب و برنامه‌ریزی شده و درستی برای رعایت حجاب وجود ندارد این حجم گسترده تبلیغات پوشش‌های نامناسب هر بانویی را برای عدم رعایت حجاب جذب می‌کند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک زنانه  به خبرنگار ما گفت: تمامی طرح‌های نامناسب با دقت و متناسب با آناتومی بدن خانم‌ها و جذابیت‌های لازم تولید می‌شود، اما طرح‌های عفیفانه فاکتور‌های لازم را به راحتی به دست نمی‌آورد و مشکلات فراوان دارند، از طرف دیگر هر لحظه مدل‌های خاص با رنگ و لعاب‌های بهتر در مراکز بازار و مجامع عرضه می‌شود و تولید کننده نمی‌تواند با هزینه‌های بسیار بالایی که در تولید دارد با این تولیدات ارزانِ وارداتی رقابت کند.

همچنین بیشتر ادارات پوشش مانتو را جزو پوشش اصلی خود قرار داده‌اند واجازه نمی‌دهند همکاران خانم با پوشش اسالامی(چادر) مشغول به کار شوند، تمامی این موارد سبب می‌شود بانوان به خرید مانتو و پوشش‌های نامناسب ترغیب شوند.

عزت و کرامت زن مسلمان با حفظ حجاب و عفاف میسر می‌شود

زن موجودی آسیب پذیر است که فقط با حفظ حجاب می‌تواند با آسیب‌های موجود در جامعه مقابله کند، حفظ حجاب شخصیت سالمی را در وجود زن رشد می‌دهد که این شخصیت سالم موجب رشد و تعالی زن در جامعه و خانواده می‌شود.

فاطمه ابراهیم‌زاده، کارشناس علوم دینی با بیان اینکه بانوان مسلمان ایرانی به دلیل حفظ عفاف و حجاب در سطح جهان مطرح و به عنوان الگو معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: شأن و منزلت بانوان در سایه حجاب به دست می‌آید.

وی بهترین راه ترویج حجاب در جامعه را بصیرت‌افزایی خانواده نسبت به این موضوع دانست و اظهار کرد: از آثار سوء بی‌‌‌حجابی و بدحجابی در خانواده و اجتماع افتادن انسان در دام‌‌ها و وسوسه‌‌های شیطانی، سقوط خانواده‌‌ها و از هم پاشیدگی شالوده و اساس خانواده است.

این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه کسانی که بدحجاب هستند، همیشه می‌‌گویند دلت باید پاک باشد و آن‌ها متوجه این نیستند که پاکی دل در رفتار ظاهری نمایان می‌شود، افزود: حیا و عفت، مانعی برای انجام گناه و بی‌‌بند و باری است و باعث ایجاد ظاهری آراسته می‌‌شود.

ابراهیم‌زاده گفت: همه ما می‌دانیم که در فصل گرم تابستان باید از لباس‌هایی استفاده کنیم که با به تن کردن آن‌ها احساس خنک بودن کنیم اما این موضوع به این معنا نیست که در این فصل زیبا و البته گرم بد حجاب نیز بشویم.

 وی با بیان اینکه حجاب برای بانوان در چهار فصل سال و همیشه باید مدنظر باشد، تصریح کرد: متاسفانه در فصل تابستان در کوچه و خیابان‌ها شاهد نوعی پوشش زننده از بانوان هستیم که به هیچ عنوان با شخصیت یک بانوی مسلمان سنخیت ندارد.

وی افزود: یکی از علل اصلی عدم رعایت عفاف و حجاب در جامعه امروز فراموش شدن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

بصیرت‌افزایی در خانواده از ترویج بدحجابی جلوگیری می‌کند

بهترین راه ترویج عفاف و حجاب، فرهنگ‌‌سازی و بصیرت‌‌افزایی در خانواده‌‌هاست، اگر خانواده‌‌ها به این امر مهم اهمیت دهند و فرزندان بدانند که با بدحجابی از ارزش آن‌ها کاسته شده و چه عواقبی برایشان وجود دارد، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد.

یک روانشناس بالینی در مورد ریشه بد حجابی در جامعه گفت: علت اصلی بدحجابی عدم توجه والدین به نیازهای دختران و براورده کردن آن‌ها به طور صحیح است.

وی گفت: متاسفانه عدم وجود تربیت سالم از سوی خانواده فرد را دچار سردرگمی و در نهایت بی‌توجهی به اصول پوشش مناسب در جامعه می‌کند، به دنبال این ناهنجاری در صورتی که فرد مورد سرزنش، تحقیر یا سوء‌استفاده قرار گیرد، عزت نفس او کاهش می‌‌یابد و پیامدهای ناگواری در زندگی فردی و اجتماعی او خواهد داشت.

وی در آخر افزود: حساسیت‌‌های زن با کاهش عزت نفس او به تدریج از دست رفته و به تدریج حیا از وی رخت بربسته و برایش ارتکاب گناه سهل و آسان می‌‌شود و در نتیجه آرامش روانی در خانواده و اجتماع تنزل پیدا می‌‌کند.

صحبت‌های تولید کنندگان و فعالان عرصه پوشاک نشان می‌دهد که مشکلات پوشاک به راحتی و در کوتاه مدت حل نخواهد شد، باید زمان فراوانی را سپری کرد و تلاش‌های همه جانبه انجام داد که تابستان‌های آینده، ایام سختی برای مردم ایران نباشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه