English

محمد میری دیسفانی خبر داد؛

کاشت ۱۶۰ هکتار زیره سبز در مشهد

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد از کاشت ۱۶۰ هکتار زیره سبز در مشهد خبر داد.

کاشت ۱۶۰ هکتار زیره سبز در مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری دیسفانی سرپرست جهاد کشاورزی مشهد در خبری اعلام کرد: میزان سطح کشت زیره سبز در امسال ۶۰ هکتار آبی با تولید ۱۶۵ تن و ۱۰۰ هکتار دیم با تولید حدود ۷۵ تن محصول می‌باشد.

دیسفانی افزود: گیاه زیره سبز یک گیاه دارویی ارزشمند و دانه‌ای معطر می‌باشد که این محصول توانسته ۲۵۰۰نفر اشتغالزایی ایجاد نماید و مهمترین ویژگی این گیاه که سبب تثبیت آن در الگوی کشت شهرستان گردیده است فصل رشد کوتاه ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز است،

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد در ادامه اضافه کرد: عدم تداخل فصل کاری با سایر محصولات دارد، دارای مقاومت نسبی به شرایط شوری، کم توقع با نیاز آبی کم است و مشهد بندرگاه زیره سبز می‌باشد

وی همچنین متذکر شد: زیره سبز دارای ارز آوری مطلوب برای صادرات به کشور‌های دیگر از جمله ژاپن، لبنان، امارات، عراق، اتریش و آلمان می‌باشد که میزان بیش از ۱۵۵تن صادرات نموده است.

دیسفانی تصریح کرد: زیره سبز مصارف متنوعی دارد و مشتقات آن بیش از صد نوع می‌باشد در صنایع دارویی کاربرد دارد، ضد نفخ، ضد درد و خاصیت سرطان زایی دارد، اسانس آن در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد، در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده از آن استفاده می‌گردد، در دامپزشکی کاربرد دارد و همچنین در دامداری‌ها کنجاله زیره استفاده می‌گردد.

وی افزود: زیره سبز، گل محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان از مهمترین گیاهان دارویی شهرستان مشهد است، زعفران در صدر آن‌ها قرار دارد و زیره گل سرسبد گیاهان دارویی می‌باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد در ادامه اظهار کرد: با توجه به ارزش بسیار، درآمدزایی و ارزآوری قابل توجه به مثابه سرمایه ارزشمند محسوب می‌شوند که حمایت و توسعه کشت آن‌ها اهمیت دارد.

وی اذعان کرد: سودآوری گیاهان دارویی در طب سنتی بسیار زیاد است و برای مردم نیز بی ضرر و نافع می‌باشد.گیاهان دارویی دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند. کاربرد‌های فراوان موجب شده است با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

دیسفانی همچنین عنوان کرد: این نکته در کشت گیاهان دارویی حایز اهمیت است که پرورش این گونه‌ها به دلیل نگهداری آسان و مصرف اندک آب و ارزش اقتصادی بسیار مورد اقبال کشاورزان است.

وی یادآور شد: مهمترین چالش موجود در زمینه گیاهان دارویی کم توجهی به فرآوری این محصولات است استانداردسازی روند فرآوری و صنعتی شدن آن می‌تواند موجب تقویت صادرات گردد.

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: همچنین شرایط ویژه مشهد از لحاظ اکولوژیکی و تنوع اقلیمی باعث شده گیاهان دارویی زیادی در آن رشد کند و ۴۰۰ هکتار انواع گیاهان دارویی در مشهد برداشت شده که با شرایط کم آبی این شهرستان می‌توان گیاهان دارویی راجایگزین دیگر محصولات کرد.

وی ابراز کرد: محدودیت در بازار فروش محصولات گیاهان دارویی متاسفانه زمینه رشد و ایجاد اشتغال این نوع گیاهان را گرفته است که ایجاد بازار‌های فروش و بازاریابی آن خواهد توانست قدمی خوبی در رشد این حرفه باشد.

دیسفانی در خاتمه خاطرنشان کرد: تلاش داریم علاوه بر ترویج کشت گیاهان دارویی در منطقه و ایجاد و توسعه اشتغال پایدار، از منابع آب و خاک و نهاده‌های کشاورزی نیز با کارایی بالاتری بهره برداری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه