English

مهدی جهانشیری:

تنش آب و خشکسالی، پیاز زعفران را دچار تنش خواهد کرد

رییس شورای تربت حیدریه‌ بیان کرد: با توجه به مشکلات آب و هوایی در امسال و گرمای بی سابقه تابستان امسال، پیش بینی می‌شود که محصول کمی از مزارع برداشت شود.

تنش آب و خشکسالی، پیاز زعفران را دچار تنش خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی جهانشیری رییس شورای تربت حیدریه‌ اعلام کرد: با‌‌‌ افزایش هزینه‌های تولید زعفران، امسال در صورتی که قیمت زعفران به قیمت واقعی خود نرسد، کشت زعفران برای کشاورزان مقرون به صرفه نخواهد بود.

جهانشیری در ادامه متذکر شد: قیمت هر کیلو زعفران برای کشاورزان، بیش از ۴۰ میلیون تومان است و این در حالی است که در بهترین حالت، هر کیلو زعفران، به قیمت ۳۵ تا ۳۸ میلیون تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

رییس شورای تربت حیدریه‌ افزود: در سال ۹۹ طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید زعفران در کشور ۴۳۰ تن بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ تن تقلیل یافت و با توجه به مشکلات آب و هوایی در امسال و گرمای بی سابقه تابستان امسال، پیش بینی می‌شود که محصول کمی از مزارع برداشت شود.

وی همچنین تصریح کرد: ۳۰ سالی است که با توجه به هزینه‌های بالای کاشت و برداشت زعفران و قیمت تمام شده زعفران نه تنها افزایش سطح زیر کشت زعفران نداشتیم بلکه رشد سطح زیر کشت منفی شده است.

جهانشیری در ادامه اضافه کرد: از طرفی کمبود بارندگی در سال زراعی گذشته و گرمای هوا در تابستان قطعا پیاز زعفران را دچار تنش خواهد کرد و این تنش‌ها منجر به کاهش محصول زعفران در امسال خواهد شد.

رییس شورای تربت حیدریه‌ یادآور شد: در امسال نه تنها کاهش محصول خواهیم داشت بلکه با آغاز دوره پسا‌کرونا میزان زیادی از زعفران سال قبل از بازار جمع شده و به صورت رسمی و بخش زیادی به صورت قاچاق از مرز‌ها خارج شده و این باعث افزایش چشمگیر قیمت زعفران خواهد شد.

جهانشیری در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: نکته‌ای که کشاورزان باید توجه کنند افزایش قیمت زعفران بسیار محتمل بوده و باید طوری عمل کنند که در پایان فصل زعفران دچادر مشکل ‌نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه