English

علی خطیبی:

دانشگاه باید بتواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی مشکل جامعه را رفع کند

معاون وزیر علوم بیان کرد: دانشگاههای ما از بیشتر جهات با دانشگاه های مطرح دنیا قابل مقایسه اند و کشور ما در تولید علم بسیار موفق بوده است.

دانشگاه باید بتواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی مشکل جامعه را رفع کند

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، علی خطیبی معاون اداری، مالی و توسعه منابع وزارت علوم در سخنانی عنوان کرد: وابستگی دانشگاههای ایران به بودجه عمومی در سال ۱۳۹۵، ۷۲ درصد بوده که سال ۱۴۰۰ به۸۲ درصد رسیده است  از این رو باید بررسی کرد که چرا دانشگاهها نمی توانند از محل فروش تحقیقاتشان درآمد داشته باشند؟

خطیبی این سخنان را در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه تربت حیدریه بیان کرد و ادامه داد: البته دانشگاههای ما از بیشتر جهات با دانشگاه های مطرح دنیا قابل مقایسه اند و کشور ما در تولید علم بسیار موفق بوده است اما باید به مقوله مصرف علم هم توجه کرد چون ضریب نفوذ علم برای مصرف در کشور ما پایین است.

معاون وزیر علوم همچنین اضافه کرد: دانشگاه توکیو در ژاپن سال ۲۰۱۲،  ۳۶درصد هزینه اش را به صورت یارانه دولتی دریافت می کرده و درآمد ناشی از تحقیقاتش ۲۴ درصد هزینه عمومی اش را شامل می شده است اما چون طبق سیاست های حاکم بر آموزش عالی ژاپن، دانشگاه باید هر سال وابستگی خود به بودجه عمومی را کاهش دهد در سال ۲۰۲۱ ،۱۰ درصد وابستگی این دانشگاه به بودجه عمومی کاهش یافته است و از محل فروش درآمد حاصل از تحقیقاتش هزینه های خود را تامین می کند.

وی در ادامه گفت: در دانشگاه باید به روی جامعه باز شود و بتواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی مشکل جامعه را رفع کند و دانشگاه تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب باید مفید به حال جامعه باشد و به رفع مشکلات جامعه بپردازد.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: وابستگی دانشگاه ها به بودجه عمومی کشور به یک معضل تبدیل شده است دانشگاه محل زایش فکر و ایده است و باید دست دیگر بخش های کشور را بگیرد و خود به یک محل هزینه برای کشور تبدیل شود.

خطیبی متذکر شد: به عنوان مثال کارخانه فولاد تربت حیدریه نیازمند آب بسیار است پس دانشگاه تربت حیدریه باید بتواند راهکاری ارائه کند که فاضلاب شهر به شکلی تصفیه شود که این پساب مورد استفاده کارخانه فولاد تربت حیدریه قرار بگیرد.

معاون وزیر علوم

وی اذعان کرد: باید دانشگاه تربت حیدریه در بحث کشاورزی و مهندسی متمرکز شود چون معادن سنگ آهن و قطب تولید زعفران در این منطقه است و این دانشگاه باید تولید علمش به مصرف کشاورزان برسد و دانشگاه باید به کشاورز راهکار علمی برای تولید بیشتر ارائه کند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: امروز یک دانشمند فرزانه بین المللی وزیر علوم کشور شده است که همان روز نخست در برنامه ای که تقدیم رییس جمهور کرده است ایجاد معاونت فناوری در وزارتخانه بوده است و این معاونت ایجاد شده و کارش این است که خروجی دانشگاه ها برای جامعه و رفع  مشکلات کشور مفید باشد.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در مجموعه وزارت علوم در دوره جدید مدیریتی اش می کوشد از چهره های جوان  و نخبه برای مدیریت های دانشگاه استفاده کند و در دانشگاه تربت حیدریه هم جوانی نخبه و بومی این منطقه که تعلق خاطر به این دانشگاه دارد برای مدیریت دانشگاه تربت حیدریه انتخاب شده است.

خطیبی در خاتمه خاطرنشان کرد: وزیر علوم پیامی را مثل عهدنامه مدیریتی برای  مدیران جدید دانشگاه ها،ارسال می کند که فحوای کلام آن همان توصیه حضرت علی(ع)به مدیرانش است که مدیر مومن ما باید کسی باشد که مردم به خیر او امیدوار و از شر او در امان باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه