English

کشور جمهوری آذربایجان از جسارت به مقدسات عذرخواهی کند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن اشاره به اعتصاب بعضی، برای زندانی شدن طلاب و روحانیان در کشور جمهوری آذربایجان گفت: این اعتراض به خاطر توهین به مقدسات بوده است که از دولت جمهوری آذربایجان انتظار می‌رود به این عواطف توجه کنند و از جسارتی که مقدسات شده است، عذرخواهی کنند.

کشور جمهوری آذربایجان از جسارت به مقدسات عذرخواهی کند

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره هنر آسمانی در سالن اجتماعات بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س)، با اشاره به رویکرد بین‌المللی هنر افزود: اگر هنر قدسی و آسمانی تولید شود، با استقبال در جهان روبه رو خواهد شد.

وی اظهار داشت: هنر با احساسات و عواطف انسانی آمیخته است و نقش مهمی در آن دارد و هنر یک امر وجودی شگفت‌انگیز و قابل تحسین است و هنگامی به تحسین نهایی راه می‌یابد که به ارزش‌های دیگر گره بخورد و عقل و وحی بر آن حاکم باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هنر همچون سایر فعالیت‌های آدمی، زمانی به خط پایان ارزش‌گذاری می‌رسد که محتوا و هدف آن در پرتوی عقل باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به انواع هنر اظهار داشت: یک نوع هنر؛ هنر منحط، بی هدف و دارای اهداف اهریمنی است و قدرت‌های ناصواب و شیطانی را رواج می دهد که هنری پست است.

اعرافی افزود: نوع دیگر هنر؛ هنر خنثی، بی تعهد و بی تفاوت است؛ این هنر اگر چه در خدمت اهریمن نیست، اما اهداف انسانی را نیز مدنظر ندارد و برای تفرج است. 

وی ادامه داد: همچنین هنر سوم؛ هنری است که سامان یافته است که در پرتوی عقل و وحی و معطوف به آرمان‌ها و ارزش‌های الهی باشد که این هنر؛ هنری هدفمند، متعهد و پسندیده است.

وی تصریح کرد: هنر، یک ارزش وجود شناختی است؛ هنگامی یک اثر ارزش‌های بالای ایثار را نشان می دهد و اگر منظر جامع اخلاق و همه ارزش‌ها را در نظر بگیریم؛ هنر متعالی می‌شود.

اعرافی با تاکید بر لزوم وجود هنر اسلامی در جامعه گفت: هنر وقتی اسلامی می‌شود که تفاوت‌هایی با مطلق هنر داشته باشد که چند نظریه قابل ارایه است؛ یکی اینکه هنری که توسط مسلمانان و در تاریخ و تمدن اسلامی خلق شده باشد.

وی افزود: مفهوم دیگر هنر اسلامی این است که در چهارچوب متعارف اخلاق و فقه اسلامی تولید شده و یک مفهوم دیگر از هنر آن است که محتوای آن از معارف اسلامی گرفته شده و معارف دینی در آن هنر تجلی یافته است.

عضو فقهای شورای نگهبان اضافه کرد: مفهوم دیگر از هنر نیز این است که محتوای دین در قالب هنر، خود را نشان داده است.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: وقتی هنر اسلامی با قید حوزوی و انقلابی بودن همراه شود؛ به طور طبیعی دارای بار مضاعفی بر آن مفهوم می‌شود.       

وی با تاکید بر ایفای نقش راهبری هنری توسط حوزه های علمیه گفت: این راهبری؛ رشته، پژوهش و برنامه ریزی می خواهد که اثربخش در ایران و جهان باشد؛ تدوین منشور راهنما برای هنر دینی ضرورت دارد که باید حاوی فلسفه ضوابط شاخص ها و راهکارهای هنر در حوزه باشد و این مهم را باید هر چه سریع تر در دستور کار قرار داد و همه بخش ها برای دستیابی به آن تلاش کنند.

وی افزود: هنرمندان نخبه و برگزیدگان هنری باید در طرح های جدید حوزه از جمله هدفمندی دیده شوند و همچنین رشته های هنری در درختواره ای که تنظیم شده است در مقام عمل پیش بروند.

اعرافی اضافه کرد: پژوهش های مورد نیاز در حوزه هنر اسلامی باید مد نظر قرار بگیرد و تقاضا می کنیم در این زمینه صاحب نظران پیشنهادهای خود را ارایه کنند.

امام جمعه موقت قم همچنین ورود بانوان به هنر را مهم قلمداد و بیان کرد: ورود بانوان به هنر در خور تحسین است که می‌توان از آن بهره برد و در ایران و دنیا این حضور را باید الگوسازی کرد.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به واتیکان و دیدار با پاپ گفت: در گفت‌وگو با پاپ به چند موضوع موثر و کلان برای بشر معاصر اشاره کردم که اگر هنرهای ما بتوانند به آن موضوعات جهان معاصر توجه کنند به نظر کار بسیار پر اهمیتی خواهد بود که باید جریانات هنری به آن بپردازند که از تزلزل پایه‌های معنویت و اخلاق و مسایل دیگر جلوگیری خواهد کرد. 

وی خطاب به مدیران و دستگاه‌های مسئول بیان کرد: انتظار می رود که مسئولان حمایت از هنر و تولید فیلم های دینی را افزایش دهند و جریانات هنر متعهد و هنرمندان متعهد مورد توجه قرار بگیرند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: از مجلس شورای اسلامی و دولت می خواهیم که در تدوین برنامه هفتم به مقوله هنر قدسی، الهی و دینی توجه بیشتری داشته باشند.       

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه