English

پدیده گرد و غبار تأثیر مستقیم بر کاهش تولید عسل دارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار تأثیر مستقیم بر کاهش تولید عسل داشته گفت: ذرات گرد و خاک با نشستن بر روی گل ها مانع دیده شدن شهد آنها توسط زنبورها می شود

پدیده گرد و غبار تأثیر مستقیم بر کاهش تولید عسل دارد

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، نادر پرور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه اظهارداشت: گردوغبار در سالهای اخیر بسیاری از کارکردها و پتانسیل‌های کشاورزی استان را اعم از دامداری و باغداری را تحت تأثیر قرار داده است و در این میان زنبور عسل نیز از  آسیب گرد و غبار در امان نمانده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش ریزگردها سبب کاهش کلونی زنبورها می شود افزود: در سه چهار سال گذشته همزمان با شدت گرفتن ریزگردها و افزایش روزهای خاکی، شاهد کاهش جمعیت زنبورهای استان بوده ایم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد گرده افشانی گیاهان در جهان بوسیله گونه‌های مختلف زنبور عسل انجام می‌شود، گفت: زنبور عسل از گل و گیاهان بهاری و متنوع در طبیعت تغذیه می‌کند و ورود این موج‌های گردوغبار و تحت‌ تأثیر قرار دادن گل‌هایی که منبع تغذیه زنبور عسل هستند بر اقتصاد این حرفه می‌تواند تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

پرور با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار تأثیر مستقیم بر کاهش تولید عسل داشته، تصریح کرد: ذرات گرد و خاک با نشستن بر روی گل ها مانع دیده شدن شهد آنها توسط زنبورها شده و همچنین موجب کاهش تکثیر زنبورهای وحشی‌ که گردافشانی گیاهان را بر عهده دارند، می‌شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر بیش از ۳ هزارو ۷۰۰ زنبورستان با چهارصد و چهل و یک هزار و ۷۳۹ کلنی در استان وجود دارد  که قریب به ۵۶۸۸ تن عسل در سال تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه زنبور عسل حشره‌ای بسیار وابسته به شرایط آب‌وهوایی است ورود امواج گردوغبار به استان می‌تواند بسیار به‌ضرر این حشره و در نهایت تولید عسل و زنبورداران باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه