English

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام:

هدفمندی یارانه‌ها امروزه مهمترین مبحث رسانه و مردم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در دراز مدت سفره مردم را تقویت می کند.

هدفمندی یارانه‌ها امروزه مهمترین مبحث رسانه و مردم است

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، شهریار عباسی پیش از ظهر امروز در نشست مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه اظهار داشت: هدفمندی یارانه ها اکنون مهمترین مبحث رسانه و مردم است که باید ابعاد مختلف آن تشریح شود.

وی افزود: سال ۱۳۹۶ دولت قبل در راستای مبارزه با تحریم و حفظ قدرت خرید مردم و به جهت خرید کالاهای اساسی دلار ۴۲۰۰ تومانی را تصویب کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام یادآور شد: همان ابتدا بخشی از اقتصاددان ها با این طرح مخالفت کردند، هدف این طرح چیز دیگری بود اما به دلیل تقاضای زیاد ارز در بازار، انتظاراتی که داشتیم، محقق نشد و باعث ایجاد شکاف عمیق بین نرخ ارز دولتی و ارز آزاد بازار شد.

عباسی تاکید کرد: بخش دیگری از نارسایی های این ارز مربوط به این است که این ارز با هدف واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده بود اما بسیاری از بازرگانان و تجار ضمن دریافت ارز، برای واردات کالاهای اساسی استفاده نکردند و انحرافات زیادی در این طرح به وجود آمد.

وی اضافه کرد: بخشی از آنها دذر قبال دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ کالایی وارد نکردند ، بخشی ارز را گرفته و کالاهای لوکس وارد کردند که این امر منجر به ایجاد بستری برای رخ دادن فساد اقتصادی کلان در کشور شد.

وی اضافه کرد: جهان پیش رو آبستن حوادث اقتصادی زیادی است و به دلیل تغییرات اقلیمی در اقصی نقاط جهان و خشکسالی که در سالهای اخیر گریبانگیر کشور ما شده است، قیمت کالاهای اساسی به ویژه غلات شدت افزایش پیدا کرد.

معاون استاندار ایلام اظهار داشت: هم اکنون تفاضای روزافزون برای خرید کالاها در جهان مشاهده می شود و چین شروع به خرید کالاهای اساسی مورد نیاز و ذخیره سازی برای پیشگیری از تهدید امنیت غذایی جمعیت زیاد خود در سال های آینده کرده است.

عباسی گفت: کشور هند نیز صادرات خود را محدود و در آمریکای جنوبی، برزیل، پاراگوئه و بقیه کشورها همین پدیده اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: جنگ بین روسیه و اوکراین نیز مزید بر علت شده زیرا بخش زیادی از دانه های روغنی توسط این ۲ کشور تولید و صادر می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام تاکید کرد: نیاز به واردات کالاهای اساسی و واردات در کشورمان نیز افزایش پیدا کرده و موجب افزایش قیمت این کالاها بین ۲ الی سه برابر شده است.

عباسی افزود: چنانچه دولت بخواهد این کالاها را وارد کند، باید ارز زیادی تخصیص دهد و از طرفی تامین ارز مشکل ساز است و به راحتی دولت نمی تواند تامین کند.

وی ادامه داد: نیاز است از بازار آزاد ارز را تهیه کنیم که منجر به چاپ بی پشتوانه اسکناس شده و به دنبال آن تورم ایجاد می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی دلیل اصلی تورم است و چنانچه دولت ارز را در بازار آزاد تهیه کند، این مشکل گریبانگیر می شود.

عباسی دور شدن از هدف اصلی اختصاص دلار که تقویت تولید ملی بود را از دیگر اشکالات ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برشمرد و گفت: به دلیل واردات بی رویه در برخی از اقلام و کالاها، تولید داخلی قابلیت رقابت با تولیدات خارجی و ارزان قیمت را از دست داد و از گردونه تولید خارج شد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل دیگر توسعه قاچاق در شکل رسمی و غیر رسمی بود ، به عنوان مثال آرد از چرخه تولید خارج می شد و تعداد زیادی از رانت خواران پول هنگفتی به جیب زدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: یارانه آرد گندم های دروم که با کمک آن ماکارونی تولید می شد به جای بازگشت به دولت به جیب کارخانجات می رفت.

عباسی اظهار داشت: حدود ۷۴ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور بر اساس برآرود اقتصاددانان طی چهار سال گذشته هزینه شد که اگر این مبلغ را به نرخ دلار روز دولت در بازار هزینه و ریال حاصل از آنرا بین ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که در دهک های پایین قرار دارند، توزیع می کرد، ماهیانه نفری ۴۲۰ هزار تومان به جای یارانه ۴۵ هزار تومانی می توانستند دریافت کنند.

وی افزود: اجرای این طرح می توانست بخشی از فقر مطلق جامعه را از بین برده و باعث تقویت سفره مردم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: مردم در فضای مجازی تهدید غذایی مجله اکونومیست در سالهای آینده را که گریبانگیر مردم جهان می شود دیده اند که باید نسبت به این پیش بینی ها آینده نگر بود.

عباسی اظهار داشت: ضرورت بازبینی در این طرح دو چندان شده زیرا شرایط جهان مناسب نیست.

وی اضافه کرد: این طرح یارانه ها را هدفمند و به جای اینکه به ابتدای زنجیره تولید و توزیع ارز اختصاص پیدا کند، به انتهای زنجیره اختصاص می یابد و کمک به تقویت سفره مردم می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام یادآور شد: دولت در این حالت چاره ای ندارد جز اینکه عرضه ارز ۴۲۰۰ توماتی را متوقف کند چراکه در صورت اجرا با کاهش بودجه مواجه می شود.

عباسی اظهار داشت: این طرح ممکن است در کوتاه مدت شوک به دهک های پایین وارد و سفره مردم را کوچک کند، اما در بلندمدت برای جراحی اقتصادی ضروری بوده و به تقویت سفره مردم منجر می شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه