English

محمود باعقیده:

اسطوره موسیقی مقامی ایران به دیار باقی شتافت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف بیان کرد: استاد عثمان محمدپرست، اسطوره موسیقی مقامی بدار فانی را وداع گفت.

اسطوره موسیقی مقامی ایران به دیار باقی شتافت

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود باعقیده رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف در خبری اعلام کرد: عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتار نواز معروف کشور و اسطوره موسیقی مقامی استان خراسان رضوی در سن ۹۴ سالگی در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف دارفانی را وداع گفت.

باعقیده ادامه داد: مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر ایشان روز جمعه همزمان با نماز ظهر، در مصلی خواف برگزار خواهد شد و استاد در سال‌های اخیر چندین بار در بیمارستان بستری شده بودند و طی روزهای اخیر به دلیل عفونت ریه و تشدید آن به بیمارستان رفته بودند که پس از دو روز بستری، صبح امروز و ساعتی قبل در بیمارستان خواف درگذشتند.

رییس اداره میراث فرهنگی خواف همچنین افزود: این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذشته و در همایشها و آیینهای مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است

وی تصریح کرد: نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید و نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است سال ۱۳۹۹ به مرحوم عثمان محمدپرست اهدا شد.

باعقیده اضافه کرد: این گواهینامه از طرف دکتر بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان "مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار" در یونسکو بود به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی خواف اظهار کرد: نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

وی یادآور شد: این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان ، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده است

باعقیده در خاتمه این خبر خاطرنشان کرد: عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف استان خراسان رضوی متولد شد وی همچنین دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه سازی بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه