English

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و جذب بازدیدکنندگان اقتصادی

شرکت مردم، تولیدکنندگان و فروشندگان کالا یا خدمات در نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند تأثیر زیادی را در رشد اقتصادی کشور و رفع نیازهای مردم داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و جذب بازدیدکنندگان اقتصادی

دکتر فرهاد رحیمی، مجری برگزاری هشتمین نمایشگاه ورزش، تغدیه، سلامت و خدمات وابسته- خبرگزاری موج اصفهان، یکی از مشکلاتی که کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. از سویی مردم به خاطر مشکلات معیشتی و توان کم خرید نمی‌توانند تمام مایحتاج خود را فراهم کنند و از طرف دیگر این مشکل باعث شده تا صاحبان کسب‌وکارها دچار مشکلات زیادی شوند. رکورد ایجاد شده در همه مشاغل به‌ویژه کسب‌وکارهای نوپا باعث شده تا بسیاری از مردم در شرایط سختی قرار گرفته‌اند.

با پایان یافتن پاندمی کرونا و بهبود نسبی شرایط می‌توانیم امید داشته باشیم مقداری از این رکود اقتصادی از بین برود چرا که بسیاری از مشکلات ناشی از محدودیت‌های مربوط به پروتکل‌های اجتماعی به نوعی تغییر کرده و در عمل بستر برای کسب درامد بیشتر نسبت به قبل توسط مشاغل فراهم می‌شود.

یکی از بسترهای مهم که از جمله روش‌های پر اهمیت بازاریابی محسوب می‌شود برگزاری نمایشگاه و شرکت فعالان هر عرصه‌ای در آن است. برگزاری نمایشگاه‌های عرضه خدمات و کالا، آن هم در قالب نمایشگاه‌های تخصصی امری مرسوم است که در بسیاری از کشورها‌ به‌ویژه کشورهای پیشرفته و صنعتی امری مهم تلقی شده و به آن اهمیت زیادی داده می‌شود. به عبارت دیگر درصدی از میزان فروش در بسیاری از شرکت‌ها بر پایه فروش در نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. نه تنها افزایش فروش بلکه بسیاری از مزایای دیگر نیز برای شرکت در نمایشگاه‌ها توسط کسب‌و‌کارها وجود دارد. در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم:

1-در بسیاری از موارد شرکت‌ها با برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های فروش ویژه می‌توانند کالاها یا خدمات مورد نظر خود را عرضه کنند. با توجه به اینکه مخاطبین نمایشگاه‌های حضوری، معمولاً برای شرکت‌کنندگان تعداد بازدید زیادی را در یک زمان محدود به ارمغان می‌آورد. همین موضوع باعث رشد اقتصادی مشاغل و از سوی دیگر رفع نیازهای بسیاری از مردم می‌شود.

2-یکی از مسائلی که صاحبان مشاغل، چه تولیدکنندگان و چه فروشندگان یا حتی خدمت‌دهندگان با آن درگیر هستند، این است که: چه کالا یا خدمتی را برای مشتریان ارائه کنیم تا بتوانیم هم رضایت مشتری و هم منافع مالی خودمان را تأمین کنیم؟ با توجه به اینکه در طول زمان نمایشگاه حجم زیادی از بازدیدها متوجه غرفه‌های نمایشگاهی می‌شود این فرصت خوبی را برای غرفه‌داران ایجاد می‌کند تا بتوانند افکارسنجی کاملی را نسبت به مشتریان خود داشته باشند. این افکارسنجی در کنار برنامه‌ریزی می‌تواند بستر خوبی را برای افزایش فروش و در عین حال تأمین واقعی نیاز مردم به همراه‌ داشته باشد.

3-این اشتباه است که فکر کنیم فقط مردم عادی از نمایشگاه دیدن می‌کنند. این در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم است که تجار و تأمین‌کنندگان نیز در کنار مردم عادی از نمایشگاه دیدن می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود در صورتی که قیمت‌ها و کیفیت‌ها مناسب باشد تجار منابع تأمین خود را از کالاهای آن تولیدکننده فراهم می‌کنند. از سوی دیگر اگر فروشنده، خودش تولیدکننده محصول نباشد به خاطر بازدید تأمین‌کنندگان متعدد از نمایشگاه، فرصت‌های بهتری برای تأمین قطعات با کیفیت یا با قیمت‌های مناسب برای آن فروشنده به بدست می‌آورد که این موضوع نیز به رشد اقتصادی مشاغل کمک می‌کند.

4- هر نمایشگاه مانند یک بیلبورد بزرگ در شهرهاست. در خلال شرکت در نمایشگاه عملاً شانس تولیدکننده برای مطرح شدن و معرفی شدن بیشتر می‌شود. این یعنی یک تیر و دو نشان! علاوه براین صاحبان نشان‌های تجاری و کسب‌وکارها همیشه به دنبال این هستند که به نحوی آوازه‌ای از برند خود را به گوش دیگران برسانند. به دلیل اینکه تبلیغات نمایشگاه در فضای حقیقی و مجازی توسط برگزارکنندگان انجام می‌شود این تبلیغ به نوعی برای غرفه‌داران نیز انجام می‌شود که با افزایش بازدیدها حتی در صورتی که خریدی از غرفه صورت نپذیرد یک برند به افراد زیادی معرفی می‌شود که در نهایت همه این اقدامات موجب شناخته شدن برند می‌شود.

5- تحلیل رقبا یکی از محاسن دیگری است که شرکت‌کنندگان در نمایشگاه می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند. غرفه‌داران به صورت طبیعی در نمایشگاه حضور دارند و در زمان‌هایی که فرصت بیشتری دارند می‌توانند به غرفه‌های دیگر نمایشگاه به ویژه غرفه‌های رقبا سر بزنند تا بتوانند براوردهایی را از رقیبان خود به دست آورند. برایند این مشاهدات و جمع‌بندی آن‌ها هم در کاهش نقاط ضعف و اصلاح آن‌ها هم برای افزایش نقاط قوت کمک زیادی می‌کند.

6- نمایشگاه‌ها یکی از عرصه‌هایی است که شرکت‌ها معمولا حضور حداکثری در آن دارند. به این بهانه می‌توان شرکت‌های مختلفی را شناسایی کرد تا با استفاده از آن تولیدکنندگان، تجار، فروشندگان و حتی مردم بانک اطلاعاتی جامعی را از شرکت‌ها یا سرویس‌های مختلف ثبت کنند. این اطلاعات می‌تواند در زمانی که مورد نیاز است کمک زیادی را به دارنده آن بکند.

7- نه تنها مردم عادی بلکه بسیاری از نخبگان از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند. نخبگان هر موضوع وقتی از یک نمایشگاه تخصصی بازدید می‌کنند فرصتی را برای غرفه‌داران و صاحبان مشاغل فراهم می‌کنند تا این دو بتوانند با یکدیگر به کسب آرا و نظرات خود بپردازند. این موضوع باعث می‌شود تا نخبگان از تحولات حال حاضر دنیا و نمایشگاه در آن رشته مطلع شوند. علاوه براین صاحبان غرفه‌ها می‌توانند از تجربیات این افراد بیشترین استفاده را ببرند. این اتفاق و تضارب آرا می‌تواند باعث رونق نمایشگاه نیز بشود چرا که این اتفاق در بسیاری از موارد، مردم را به غرفه‌ها بکشاند تا بتوانند با این افراد باتجربه که معمولا از چهره‌های محبوب جامعه هستند به صحبت بپردازند.

8- در کنار برگزاری نمایشگاه‌ها، رویدادهای جاتبی نیز برگزار می‌شود. شرکت در این رویدادها چه به عنوان شرکت‌کننده و چه به عنوان مجری می‌تواند برای غرفه‌داران و صاحبان مشاغل بسیار مؤثر باشد. آشنا شدن با دانش روز، به دست‌آوردن اخبار آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، یادگیری مطالب جدید برای مردم عادی و شناخت رقبا، شناخت نقاط ضعف و قوت، افزایش اطلاعات و جمع‌آوری رایگان اطلاعات و... برای غرفه‌دارن و صاحبان مشاغل از نکات مهمی است که در این رویدادها قابل وصول است.

9- روش‌های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که بسیاری از این روش‌ها منسوخ شده است. قرار است بازاریابی و روش‌های مربوط به آن بتواند فروش یک مجموعه را بالا ببرد. بنابراین روش‌هایی که فروش را بیشتر از قبل بالا می‌برد روش‌های مؤثری است. نمایشگاه‌ علاوه براینکه می‌تواند در زمان کمی فروش را بالا ببرد محل خوبی برای افزایش ارتباطات است. اگر به این موضوع عمیق‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در نمایشگاه دو دسته فروش می‌توان داشت: یکی فروش بالفعل که با فروختن کالا یا خدمات محقق می‌شود و یکی به دست آوردن اعتبار و ارتباطی که در آینده منجر به فروش می‌شود. این نوع از فروش غالباً میزان بیشتری از فروش را برای شرکت‌ها محقق می‌کند ولی باید این نوع از ارتباط هوشمندانه برقرار شود تا بتواند تأثیر بیشتری را در فروش داشته باشد.

نمایشگاه تخصصی ورزش یکی عرصه‌هایی است که می‌تواند هم برای تولیدکننده و فروشنده و هم برای مصرف‌کننده منافع زیادی را داشته باشد. این منافع در مجموع به رشد اقتصاد کشور و ارتقاء کمی و کیفی ساخت داخل و به راه افتادن چرحه اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه