English

مجید صفایی:

حرم رضوی در جشن اعیاد شعبانیه، نورباران خواهد شد

معاون نوسازی حرم مطهر رضوی بیان کرد: انجام مراحل و گام‌های مختلف ایده‌پردازی، طراحی، شبیه‌سازی و محاسبات در نرم افزار‌های تخصصی، پروژکتور‌های ال‌ای دی با توان‌های مختلف با جانمایی بر روی سردرب‌های اصلی صحن رضوی(ع).

حرم رضوی در جشن  اعیاد شعبانیه، نورباران خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مجید صفایی معاون نوسازی و زیر ساخت تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی: با توجه به در پیش بودن اعیاد شعبانیه اقدامات لازم برای نورپردازی و اصلاح سیستم روشنایی اماکن متبرکه به مناسبت این ایام انجام شده است.

صفایی در ادامه افزود: یکی از این اقدامات پروژه نورپردازی مناره‌های شرقی و غربی صحن پیامبر اعظم (ص) است که پس از طراحی و اجرای موفق نورپردازی مناره‌های ایوان، ولی عصر (عج) در صحن پیامبر اعظم (ص)، نورپردازی چهار مناره شرقی و غربی این صحن در مدت چهار ماه به طور کامل نصب و راه‌اندازی شد.

معاون نوسازی حرم مطهر رضوی همچنین گفت: این مناره‌ها در پنج بخش شامل پایه مناره‌ها، ساق، مأذنه‌ها شامل فضای تردد و سقف، مقرنس‌های انتهای ساق و زیر مأذنه و بام مأذنه به وسیله پروژکتور‌های تولید شرکت‌های معتبر داخلی نورپردازی شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به قدمت صحن‌های مقدس انقلاب اسلامی و آزادی و همچنین وجود نماد‌های آمیخته با فرهنگ و اعتقادات مردم همانند سقاخانه، ایوان ساعت، نقاره‌خانه، سردرب‌ها، پنجره فولاد صحن انقلاب و ساعت صحن آزادی، اصلاح سیستم روشنایی این دو صحن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که اقدامات لازم در حوزه نوسازی و زیرساخت تأسیسات در زمینه نورآرایی انجام گرفت.

صفایی تصریح کرد: از آنجایی که وضعیت فعلی روشنایی صحن انقلاب به لحاظ کمی و کیفی مناسب نبود، پس از انجام مراحل و گام‌های مختلف ایده‌پردازی، طراحی، شبیه‌سازی و محاسبات در نرم افزار‌های تخصصی، پروژکتور‌های ال‌ای دی با توان‌های مختلف ۴۰۰ تا ۸۰۰ وات با جانمایی بر روی سردرب‌های اصلی صحن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و میزان روشنایی صحن انقلاب پس از اجرای طرح جدید افزایش یافت.

 نورپردازی حرم مطهر رضوی  اعیاد شعبانیه

معاون نوسازی حرم مطهر رضوی ادامه داد: میزان روشنایی صحن انقلاب پس از اجرای طرح جدید به ۳۵۵ لوکس افزایش یافت و میانگین شدت روشنایی نیز نسبت به قبل حدود ۵/۴ برابر شد؛ این در حالی است که مصرف برق در طرح اجرا شده به ۲۷ کیلو وات کاهش یافت که نسبت به قبل ۶/۲ برابر کمتر شده است.

صفایی اضافه کرد: بنای ارزشمند مسجد گوهرشاد نیز به عنوان شاهکار معماری ایرانی اسلامی طی دهه‌های اخیر، از نورپردازی مناسبی برخوردار نبوده به همین منظور در تابستان سال ۱۳۹۸ و در ایام ولادت حضرت رضا (ع) به طور موقت، با طراحی و جانمایی تعداد ۲۳ دستگاه پروژکتور در پشت بام‌های اطراف برای روشن کردن گنبد و گلدسته‌ها اقدام شد.

وی اطلاع داد: در مرحله بعد و شروع فرآیند مهندسی به منظور تهیه طرح دائم بهسازی و مدلینگ کامل بنا، مسجد و گلدسته‌های صحن گوهرشاد در نرم افزار تخصصی با اولویت استقرار منابع نور در محیط پیرامونی بام‌های مجاور گنبد انجام پذیرفت.

صفایی خاطرنشان کرد: به همین منظور تعداد ۴۸ دستگاه پروژکتور ال‌ای دی ۱۰۰۰ وات با چینش پروژکتور‌ها در محیط پیرامونی گنبد و گلدسته‌ها و در تراز‌های مختلف و متناسب نورپردازی نصب و راه اندازی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه