English

عملکرد آبفا اصفهان در احداث، ارتقاء و توسعه تصفیه خانه های فاضلاب استان؛

افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها یک ضرورت به شمار می آید

بر خلاف فن های آب رسانی شهری و جمع آوری فاضلاب که تاریخچه نسبتاً طولانی و چند هزار ساله دارند پالایش و تصفیه فاضلاب بصورت امروزی ، دارای سابقه تاریخی کوتاهی می باشد

افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها یک ضرورت به شمار می آید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، تنها در نوشته های تاریخی از گفته و فرمانهائی که در پرهیز از آلوده سازی منابع طبیعی آب و به ویژه رودخانه یاد شده است نتیجه گیری می شود که نیاکان ما بجز آگاهی از بدی های آلوده نمودن منابع طبیعی آب، از برخی روش های تصفیه طبیعی نیز به طور تجربی و محدود آگاهی داشته اند.

تصفیه خانه های فاضلاب شهری به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های شهری، وظیفه بازیافت آب و مواد مغذی را از فاضلاب جمع آوری شده از منازل و واحدهای صنعتی به عهده دارند.

در صورتی که فاضلاب های تولید شده جمع آوری و تصفیه نگردند، منبع آلودگی عظیمی تشکیل خواهد شد که نهایتا به پذیرنده های سطحی و زیرزمینی کشور تحمیل خواهد  شد. از این رو به عنوان بخشی از استراتژی ها برای حفظ سلامتی و محیط زیست و اقتصادی ترین استفاده از منابع موجود باید با ایجاد تاسیسات لازم برای جمع آوری و تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی، محیط را به سمت بهبود در زمینه های مختلف هدایت نمود .

همراه با افزایش جمعیت شهر اصفهان به دلیل مهاجر پذیر بودن آن ، مستلزم توسعه کشاورزی و صنعت طبق سند توسعه و عمران شهر اصفهان است، استفاده از منابع آبهای سطحی و تجدید ناپذیر برای تامین این تقاضا به شدت افزایش یافته است.

استان اصفهان با داشتن 8 هزار و 309 کیلومتر شبکه جمع آوری و 500 کیلومتر خط انتقال، نزدیک به 13 درصد از کل شبکه جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب در کشور را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر 73.5 درصد جمعیت شهری استان اصفهان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند وهم اکنون 3 میلیون و211 هزار نفر در 36 شهر و 5 هزار و 900 نفر در 5 روستای استان از خدمات جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان   استفاده می کنند.

از مجموع 28 تصفیه خانه فاضلاب در استان اصفهان 10 تصفیه خانه در سال های 1390 تا 1400 به منظور ارتقای بهداشت عمومی و حفاظت از منابع آب های زیر زمینی و کمک به پایداری محیط زیست در شهرهای خوانسار، داران، چادگان، نجف آباد، نطنز، هرند، اژیه، سده ورنامخواست، تیران و بویین و میاندشت ، دو فقره پکیج تصفیه فاضلاب نیز در 10 سال گذشته برای واحدهای مسکن مهر نطنز و فریدونشهر به روش تصفیه لجن فعال احداث شده است.

فاضلاب در اصفهان به روش های متنوع تصفیه می شود که می توان در این راستا به روش برکه تثبیت، لاگون هوادهی ، لجن فعال و لجن فعال پیشرفته با حذف ازت و فسفر اشاره کرد. فاضلاب ورودی به تصفیه خانه ها در 9 تصفیه خانه به روش لجن فعال، 13 تصفیه خانه به روش لاگون هوادهی و 8 تصفیه خانه به روش برکه تثبیت مطابق با استانداردهای زیست محیطی تصفیه می شوند.

احداث تصفیه خانه های فاضلاب ، حجم قابل ملاحظه ای از آب های به ظاهر زاید و غیر قابل استفاده به چرخه صنعت، کشاورزی غیر مثمر و توسعه فضای سبز شهری باز می گرداند که  شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این راستا پیشتاز عمل کرده است .

با توجه به محدودیت منابع آب و اهمیت این موضوع ، لازم است که همواره تصفیه خانه های فاضلاب توانایی تامین پساب منطبق با استانداردهای ملی را دارا باشند . با توجه به افزایش جمعیت و دبی فاضلاب ورودی، افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها یک ضرورت به شمار می آید. آمارها گفته شده در این گزارش به خوبی عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را در احداث، ارتقاء و توسعه تصفیه خانه های فاضلاب را در سطح استان نشان می دهد .

آب مصرفی در شهر و استان اصفهان قابلیت تبدیل به پساب قابل استفاده در صنایع و بخش کشاورزی را به عنوان منبع آب پایدار داراست که شرکت آب و فاضلاب استان با برنامه ریزی های انجام شده در تحقق این امر تلاش کرده و می کند.  می توان از این میزان پساب به عنوان منبع پایدار آب برای صنایع و برخی بخش های کشاورزی استان بهره برد.

پساب به عنوان طلای خاکستری در جهان شناخته می شود ، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در زمینه بازچرخانی آب توانسته تا بخش بزرگی از آب مصرفی مورد نیاز صنایع استان را تامین کند.

بدون شک توسعه خدمات شرکت آب و فاضلاب شهری استان اصفهان در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست.  ارتقای سطح کیفی خدمات از جمله مواردی است که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به منظور کیفیت آب شرب این استان مد نظر قرار داده و در این راستا با احداث، ارتقاء و توسعه تصفیه خانه های فاضلاب به ارتقای سطح کیفی آب شرب این استان اقدام کرده است.

تصفیه فاضلاب علاوه بر اینکه منجر به ارتقاء شاخص های بهداشت و سلامت عمومی می گردد در کاهش مصرف آب نیز بسیار موثر است و میتوان از پساب تصفیه شده برای صنایع و فضاهای سبز و سایر موارد مشابه استفاده نمود و به این صورت استفاده از آب تصفیه شده و منابع محدود آب را بصورت چشمگیری کاهش خواهد داد .

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی