English

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان:

بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود، گامی سازنده برای حل مشکلات زاینده‌رود است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود، گامی سازنده و راهگشا برای حل پایدار مشکلات خشکی زاینده‌رود است.

بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود، گامی سازنده برای حل مشکلات زاینده‌رود است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مهران زینلیان در جمع اصحاب رسانه در خصوص بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود بیان کرد: حل مسائل استان به ویژه آب  بدون همراهی رسانه‌ها و مردم حل شدنی نیست و همه ما در این زمان حساس نقش مهمی داریم و ضروری است تا رسانه ها عاقلانه و مسئولانه به این مسئله بپردازند و کمک کننند تا یک فضای عالمانه و مطالبه‌‍‌‍‌گرانه همراه با شفاف‌سازی ایجاد ‌شود.

وی با اشاره باینکه موضوع آب مسئله اول استان است، گفت: این موضوع بیش از ۸۰ درصد از وقت ما را به خود اختصاص داده و جلسات متعددی در سطوح ملی و استانی با نخبگان و دانشگاهیان، دستگاه‌های محتلف و هیئت‌های اندیشه ورز برگزار شده است و سعی شده نظرات همه دی‌نفعان را داشته باشیم‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه موضوع آب تنها مشکل کشاورزان نیست بلکه مسئله حیات و ممات اصفهان است، افزود: در حال حاضر اصفهان با پدیده هایی چون فرونشست زمین، آلودگی هوا، ریزگردها، آلاینده‌ها و همچنین رشد فزآینده بیماری‌ها در اصفهان دست به گریبان است.

زینلیان گفت: هدف اصلی ما احیای حوضه رودخانه زاینده رود است و احیای حوضه زاینده‌رود یک مسئله فرا استانی است که در این راستا بسته جامع راهکارهای احیای زاینده‌رود تهیه، تنظیم و تدوین شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره باینکه مشکل 30 ساله، 3 ماهه حل نمی‌شود، بیان داشت: باید بپذیریم این مهم باید انجام شود که موضوع تامین آب شرب مردم در اولویت است.

 وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر میزان حجم سد زاینده‌رود در 50 سال گذشته به کمترین میزان رسیده و 73 درصد حجم مخزن خالی است.

 زینلیان گفت: اگرچه مشکل کشاورزان به حق و از اولویت‌های ما است اما باید مراقب باشیم که در این فضا و زمان دچار تصمیمات هیجانی نشویم و از مسائل غیرکارشناسی، احساسی و پوپولیستی دوری کنیم چرا که خیانت به اصفهان است.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به نتیجه اقدامات چند ماه گذشته در خصوص موضوع آب بیان داشت:  نتیجه این جلسات بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود است که در ارتباط با  مباحث علمی و فنی آن با دانشگاهیان، صنف کشاورزان، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، اداره محیط زیست است هم فکری شده است.

زینلیان گفت:در این بسته راهکارها به همه حوضه زاینده رود و منافع استان های همجوار در نظر گرفته شده است، که یکی از محورهای این بسته مذاکره برای منافع هر 4 استان است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم همانطور که برداران ما در بن- بروجن به آب نیاز دارند ما نیز همانقدر در حوضه  زاینده رود به آب نیاز داریم اما راهکار انتقال آب از حوضه ضعیف زاینده رود نیست بلکه باید طرح بن- بروجن اجرا بشود اما نه از حوضه منفی زاینده‌رود، بلکه از دیگر حوضه‌ها.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان،با اشاره باینکه بسته راهکارهای احیای زاینده رود 4 محور اصلی است، افزود: نخستین محور این برنامه کاهش مصارف مجاز است که متأسفانه وزارت نیرو و آب منطقه‌ای بر اساس منابع بلند مدت حوضه زاینده رود برنامه‌ریزی و مصارفی را تعریف کرده است که به علت همین امر اکنون مصارف بیش از حد در حوضه داریم.

زینلیان با بیان اینکه حذف مصارف غیر مجاز محور دوم راهکارها است، توضیح داد: در طول این سه دهه بارگذاری‌های غیر مجازی شده که باید حذف شود که از بندهای این محور پیگیری ایجاد کمیته مشترک بین دو استان مجاور، ساماندهی رودخانه، ساماندهی رودخانه از سراب تا پایاب همراه ملاحظات محیط زیستی و پایداری، اصلاح رویه‌ها و اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی و ... از زیر مجموعه‌های این محور است.

این مقام مسئول اظهار کرد: چهارمین محور بسته راهکارها مدیریت کیفیت آب حوضه زاینده رود است که این آب در دسترس باید به نحو مطلوب استفاده شود.

معاون استاندار اصفهان درخصوص زمان بازگشایی زاینده‌رود برای کشت کشاورزان گفت: براساس توافقنامه ای مقرر شده تا  نماینده صنف کشاورزان با سازمان جهادکشاورزی زمانی را مشخص و اعلام کنند تا با رعایت خط قرمز آب شرب درباره آن تصمیم‌گیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه