English

بازدید وزیر نیرو از تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج

از آنجاییکه ظرفیت تصفیه خانه موجود فاضلاب شهر سنندج پذیرای فاضلاب تولیدی این شهرنمی‌باشد و در بیشتر ساعات شبانه روز حجم زیادی از فاضلاب بدون تصفیه از کنارگذر وارد رودخانه قشلاق می‌گردد و یکی از منابع آلاینده این رودخانه به حساب می آید شرکت توسعه منابع آب نیرو در سال 1396 اقدام به توسعه و ارتقای تصفیه خانه شهر سنندج نموده است.

بازدید وزیر نیرو از تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، در بخش توسعه، ظرفیت تصفیه خانه موجود از 465 هزار نفر به 700 هزار نفر می رسد و در بخش ارتقاء با جایگزینی روش A2O به جای لجن فعال و اضافه کردن واحد شیمیایی شاهد کاهش و به حداقل رساندن فسفر و نیتروژن در پساب  خروجی خواهیم بود.

هر تصفیه خانه شامل بخش های تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، گندزدایی و بخش لجن می‌باشد. که در حال حاضر بخش گندزدایی و تصفیه فیزیکی بطور کامل به اتمام رسیده و در مدار بهره برداری قرارگرفته است.

کارهای ساختمانی بخش تصفیه بیولوژیکی، بطور کامل تمام شده و بخش عمده ای از تجهیزات این بخش خریداری و نصب گردیده است بخش کوچک باقیمانده تجهیزات آن آماده ارسال به کارگاه هست که بخاطر مسایل مالی متوقف شده است که با تزریق اعتبار 50 تا 60 میلیارد تومان این بخش تا پایان سال 1400 در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

در بخش لجن توسعه فیلتر پرس  انجام شده است و واحد پردارش آن پیشرفت 80 درصدی دارد و ساختمان‌هاضم آن در مرحله خاکبرداری هست که با تزریق اعتبار 70 تا 80 میلیارد تومانی تا پایان شهریور ماه 1401 قابل بهره برداری است.

تامین آب سالم اولویت اصلی وزارت نیرو

 علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ظهر امروز در جریان بازدید از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهمی‌که ما در استان کردستان دنبال می‌کنیم تامین آب پایدار و سالم برای شهر سنندج است.

وزیر نیرو گفت: انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج خارج از طرح برنامه‌ریزی شد و در طرح اولیه قرار بود که آب در بستر رودخانه جابجا شود ولی برای رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از آلوده‌شدن آن تصمیم بر این شد که این برنامه تغییر کند و با خط لوله منتقل شود.

وی تصریح کرد: این طرح پروژه سنگینی است و قرار شد به صورت ضربتی انجام شود و بیش از یک ماه است که برای بازدید از پروزه برنامه‌ریزی می‌کردیم که امروز این اتفاق افتاد.

سفر وزیر نیرو

وی تصریح کرد: روند اجرای این پروژه براساس برنامه جلو رفته و در حال حاضر بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه ما این است که تا قبل از شروع فصل گرما آب را به سنندج برسانیم.

وی تصریح کرد: بخاطر وعده‌ای که به مردم داده‌ایم، اعتبارت مورد نیاز برای اتمام پروژه را تامین خواهیم کرد.

وی گفت: متاسفم که مردم عزیز شهر سنندج از آبی استفاده می‌کردند که شرایط خوبی نداشت اما با رهاسازی آب از سد آزاد که در حال انجام است تا حدودی رفع شده و این روند تا منتج به نتیجه کامل در بستر خط انتقال دنبال می‌شود.

 حجت‌الله محقق معاون اجرایی سد آزاد هم اظهار کرد: 160 میلیون مترمکعب آب مهار شده توسط یک سامانه انتقال به شرق استان انتقال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه سامانه انتقال آب به طول 88 کیلومتر احداث شده و فاز اول آن با 24 کیلومتر خط لوله قرار است آب را از این نقطه به سد قشلاق انتقال دهد.

وی تصریح کرد: سد قوچم که نقطه اول سامانه انتقال آب  است به بهره‌برداری رسیده و در ادامه خط انتقال آب از سد قوچم برای آب شرب قروه، دهگلان و دزج انجام می‌شود.

محقق افزود: سیاستگذاری انتقال آب به خاطر این بود که کیفت آب شرب سنندج دچار مشکل شده بود.

 ناصر علیزاده هوشیار مجری طرح سد آزاد و سامانه انتقال آب به تصفیه خانه سنندج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کردستان به تشریح وضعیت پروژه‌های آبرسانی و سدهای استان پرداخت و اظهار کرد: سد آزاد  در 75 کیلومتری جاده سنندج – مریوان بر روی رودخانه آزاد واقع‌شده است.

وی بیان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی و با طول تاج 595 متر و ارتفاع 125 متر از پی، امکان ذخیره‌سازی 300 میلیون مترمکعب آب را دارد.

علیزاده هوشیار خاطرنشان کرد: سامانه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم  به طول 88 کیلومتر و ظرفیت 7 متر مکعب در ثانیه وظیفه دارد آب را با حجم 160 میلیون مترمکعب در سال به دشت‌های شرق استان انتقال بدهد و در میانه این سامانه خط انتقال دیگری به شهر سنندج جهت آب شرب شهر در حال اجراست.

با احداث سامانه خط لوله انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم سالانه 57 میلیون متر مکعب آب به تصفیه‌خانه سنندج منتقل می‌شود

علیزاده هوشیار بیان کرد: هدف‌گذاری این سامانه باتوجه به اینکه سد قشلاق از لحاظ کیفی و کمی مشکلات برای آن پیش آمده است و آب شرب سنندج به دلیل طعم و بوی که دارد دچار نارضایتی در بین مردم شده است، تصمیم گرفته شد تا سامانه خط لوله انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم تصفیه خانه سنندج در دستور کار قرار گیرد. افق این پروژه برای تامین آب شرب 700 هزار نفری در سنندج است.

وی افزود: با احداث این خط لوله سالانه 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه شهر سنندج منتقل خواهد شد.

هوشیار اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون حدود 40 درصد بوده و در صورت تامین اعتبار لازم، تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتقال متوسط سالانه 76میلیون متر مکعب در سال برای تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان

مجری طرح ژاوه و سامانه انتقال اعلام کرد: همچنین سد مخزنی ژاوه از نوع بتن غلتکی با طول تاج 300 متر و ارتفاع 87 متر از پی  و حجم مخزن 94 میلیون مترمکعب در 25 کیلومتری شهر سنندج اجرا شده است.

سفر وزیر نیرو

وی تصریح کرد: این طرح باهدف انتقال متوسط سالانه 76میلیون متر مکعب در سال برای تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان، تامین نیاز آبی حدود 12 هزار هکتار از اراضی اطراف مخزن سد و مسیر سامانه انتقال آب، کنترل سیلاب های رودخانه ژاوه و توسعه اقتصادی واجتماعی منطقه، احداث یک نیروگاه 5 مگاواتی، ایجاد اشتغال موثر و مفید در بخش‌های کشاورزی، پرورش آبزیان و ایجاد جاذبه گردشگری طبیعی ، تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان احداث شده است.

همسان سازی توزیع آب انتقالی با توزیع نیاز آبی در دشت قروه – دهگلان از اهداف اجرای سد قوچم است

مجری طرح سد قوچم اذعان کرد: سد قوچم از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع 46 متر و طول تاج 1700 و حجم مخزن 60 میلیون متر مکعب تنظیم کننده آب انتقالی از سد آزاد در 30 کیلومتری شمال غربی شهرستان دهگلان اجرا شده است.

علیزاده هوشیار اضافه کرد: سد قوچم در انتهای مسیر سامانه انتقال از سد آزاد با هدف همسان سازی توزیع آب انتقالی با توزیع نیاز آبی در دشت قره - دهگلان و تامین آب شرب و صنعت شهرهای قروه و دهگلان اجرا شده است.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم، سالیانه حدود 32 میلیون مترمکعب آب به شهرهای قروه و دهگلان جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منتقل خواهد شد.

ظرفیت تصفیه خانه موجود فاضلاب شهر سنندج پذیرای فاضلاب تولیدی این شهر نیست

مجری طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج اضافه کرد: از آنجاییکه ظرفیت تصفیه خانه موجود فاضلاب شهر سنندج پذیرای فاضلاب تولیدی این شهر نیست و در بیشتر ساعات شبانه روز حجم زیادی از فاضلاب بدون تصفیه از کنارگذر وارد رودخانه قشلاق می‌شود و یکی از منابع آلاینده این رودخانه به حساب می‌آید شرکت توسعه منابع آب نیرو در سال 1396 اقدام به توسعه و ارتقای تصفیه خانه شهر سنندج کرده است.

علیزاده هوشیار بیان کرد: در بخش توسعه، ظرفیت تصفیه خانه موجود از 465 هزار نفر به 700 هزار نفر می‌رسد و در بخش ارتقاء با جایگزینی روش A2O به جای لجن فعال و اضافه کردن واحد شیمیایی شاهد کاهش و به حداقل رساندن فسفر و نیتروژن در پساب  خروجی خواهیم بود.

وی گفت: هر تصفیه خانه شامل بخش‌های تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، گندزدایی و بخش لجن است که در حال حاضر بخش گندزدایی و تصفیه فیزیکی بطور کامل به اتمام رسیده و در مدار بهره برداری قرارگرفته است.

وی اعلام کرد: کارهای ساختمانی بخش تصفیه بیولوژیکی، بطور کامل تمام شده و بخش عمده ای از تجهیزات این بخش خریداری و نصب شده است بخش کوچک باقیمانده تجهیزات آن آماده ارسال به کارگاه هست که بخاطر مسایل مالی متوقف شده است که با تزریق اعتبار 50 تا 60 میلیارد تومان این بخش تا پایان سال 1400 در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه