English

در گفتگو با عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا:

رفع ترافیک پروژه اسکای مال شدنی است/این گفته که مال ها سنخیت فرهنگی ندارند، نگاهی تعصبی است

مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینای همدان با اشاره به اینکه احداث مال ها با فرهنگ سنخیت ندارند، نگاهی تعصبی است و مشکلاتی که برای این حوزه از جمله ترافیک مطرح است دارای راه حل علمی است و این پروژه از نظر امکان، شدنی است.

رفع ترافیک پروژه اسکای مال شدنی است/این گفته که مال ها سنخیت فرهنگی ندارند، نگاهی تعصبی است

به گزارش خبرگزاری موج همدان، در گفتگو با دکتر سجاد زاده، مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا همدان و عضو هیات علمی از وی در خصوص شدن و یا عدم تحقق اجرای پروژه اسکای مال نظرخواهی کرده ایم و آنچه بدیهی است سجاد زاده به عنوان استادی صاحب نظر و مطرح درزمینه شهرسازی  می تواند بیش از سایرین ما را با چگونگی تحقق این پروژه  ومعایب و مزایای آن از منظر علمی البته آشنا کند و نه گفت وشنودهایی که از پشتوانه ای اینگونه برخوردار نیستند.

آنچه فعلا محل بحث است بیش از سایر معایبی که به این پروژه وارد است مقوله فرهنگی و ترافیکی این پروژه است که البته سجاد زاده بیشتر دربستر رفع گره های ترافیکی پروژه سخن گفت.

سجاد زاده  عنوان کرد: بایستی تمامی مزایا و معایب پروژه را مورد بررسی قرار داد و آن گاه به جمع بندی رسید. به طور کلی مال ها پروژه های موفقی به دلیل در نظرنگرفتن برخی از مولفه ها نبوده اند و اما این به معنای این نیست که این پروژه(اسکای مال) نمی تواند موفق باشد همچنان که نمونه های موفق نیز وجود دارد

وی ادامه داد: اگر اهداف مورد انتظار را بتوانیم برای مال ها و مگامال ها اجرا کنیم می توانیم شاهد موفق بودن آن ها باشیم و این اهداف را می توان در 4 مولفه اینگونه برشمرد:

مکان یابی؛ پیوند با بافت اطراف؛ نقش محرک توسعه و فرم، کالبد و ... که سه مورد اول از اهمیت بیشتری برخودارهستند که می تواند با توجه به ویژگی های موجود در جامعه ما مورد تحقق قرار گیرد.

میزان موفقیت پروژه بستگی به بکارگیری این مولفه ها دارد و اگر یکی از آن ها با درصد بالایی اتفاق افتد می تواند از شرایط مطلوبی برخوردار باشد.

این گفته که مال ها سنخیت فرهنگی ندارند، نگاهی تعصبی است​

این شهرساز خاطرنشان کرد: اما اینکه گفته می شود مال ها سنخیت فرهنگی ندارند نگاهی تعصبی است، چرا که حدود 800 سال پیش میدان امام که طرحی وارداتی از فرانسه بود در همدان ساخته شد، اکنون شاهد هستیم این میدان از طرح های موفق موجود در کشور است و می تواند انواع برنامه های مختلف فرهنگی، مذهبی و رویداد ها و ... را در خود جای دهد و این به معنای آن است که هر طرحی که وارداتی باشد الزاما بد نیست و می تواند موفق و موثر نیز واقع شود.

و پروژه مال ها و مگا مال ها اگر بتواند ظرفیت ها وزمینه های اجتماعی و اقتصادی فرهنگ ما را درنظرگیرند می توانند موفق شوند.

اگر از 4 مولفه مذکور حتی یک یا برخی از آن ها اتفاق افتد ولو با هر نیتی وفرمی ساخته شود می تواند موفق باشد

رفع ترافیک پروژه اسکای مال شدنی است

دکتر سجاد زاده یادآور شد: بنده تجارب زیادی در  پروژه های مختلف تجاری و اداری داشته ام، اگر ازنگاه شهرسازی به پروژه اسکای مال در همدان بنگریم با همه نقدهایی که به آن وارد است، می توان روی آن حساب کرد اما نیاز به ملاحظات دقیق تری دارد و اگر راه حل هایی برای برخی از مشکلات مطرح همچون ترافیک آن درنظر گرفته نشود ممکن است به شکست منجر شود.

اکنون بی آنکه راهکارهای رفع مشکلات آن را مورد مطالعه قرار دهم، نمی توانم موفقیت این پروژه را تایید یا رد کنم! اما اگر اهداف را درنظر گیرد می تواند موفق باشد.

البته در خصوص رفع گره های ترافیکی آن می توان از حمل و نقل هوشمند و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و راه حل های تدافعی تهاجمی و انطباقی و ... با توجه به وضعیت پروژه بهره برد.

وی تصریح کرد: رفع گره های ترافیکی پروژه اسکای مال از نظر علمی اگر سرمایه گذار استقبال کند می تواند توسط تیم های شهرسازی موجود در همین شهر با ارائه راهکارهای مختلف محقق شود و این مهم قابل دفاع است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه